سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان گفت: از رئیس‌جمهور برای سخنرانی در اجلاسیه خبرگان رهبری دعوت کردیم که وی عذرخواهی کرد و گفت که نمی‌تواند در اجلاسیه سخنرانی داشته باشد.


روحانی سخنرانی در اجلاسیه آتی خبرگان را نپذیرفت/اعضای خبرگان در پی مچ‌گیری نیستندبه گزارش  خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز (دوشنبه 5 شهریور) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به جزییات برگزاری پنجمین اجلاس مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: پنجمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در روزهای 13 و 14 شهریور سال جاری سه‌شنبه و چهارشنبه در ساعت 8:30 صبح برگزار می‌شود،

وی افزود: اعضای این مجلس، صبح پنجشنبه(۱۵ شهریور) پس از حضور در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) با مقام معظّم رهبری دیدار خواهند کرد.

سخنگوی هیئت مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دستور جلسه به طور طبیعی با سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله احمد جنتی آغاز می‌شود و پس از آن نطق‌های پس از دستور اعضاء قرائت خواهد شد و لازم به ذکر است به هرکدام از اعضاء حداکثر 15 دقیقه برای نطق فرصت داده می‌شود.

آیت الله خاتمی بیان کرد: پس از نطق‌های پس از دستور نیز سخنرانی مدعوین پنجمین اجلاس خبرگان رهبری آغاز می‌شود و طبیعتا به دلیل دغدغه اعضای مجلس خبرگان موضوع جلسه پیرامون مشکلات اقتصادی و معیشت مردم خواهد بود، بنابراین موضوع این اجلاس حول محور تحقق مطالبات رهبری در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبق ماده 52 به منظور آگاهی اعضای مجلس خبرگان نظر به تحولات داخلی و جهانی، کمیسیونی با عنوان کمیسیون سیاسی و اجتماعی تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: دو هفته پیش از حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور دعوت کردیم که در این اجلاس حضور پیدا کنند، اما وی عذرخواهی کرد و گفت که نمی‌توانند در جلسه حضور یابند، ما عذر وی  را نمی‌دانیم اما معتقدیم که این جلسه فرصتی است تا دغدغه اعضای خبرگان رهبری که از افراد برجسته کشور هستند را بشنوند، لذا بر این باورم که بهتر است رئیس جمهور عذر خود را برطرف کنند و در جلسه حضور پیدا کنند.

خاتمی افزود: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قول داده‌اند که در اجلاس مجلس خبرگان شرکت کنند، بنده پیش‌بینی می‌کنم که این اجلاس بسیار پرشور خواهد بود و لازم به ذکر است که هیچ کسی در مجلس خبرگان به دنبال مچ‌گیری نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس خبرگان رهبری برای ملزم کردن قوای سه گانه در جهت هماهنگی با یکدیگر چه وظیفه‌ای دارد، گفت: مشخصا وظیفه قانونی مجلس خبرگان دو مسئله است، یکی انتخاب رهبر در موارد مورد نیاز و دیگری مراقبت از اینکه رهبر واجد شرایط باقی بماند، لذا رهبر انقلاب فراتر از این وظایف را برای مجلس خبرگان پیش بینی کردند و مطالبه‌گری را نیز جزء وظایف ما قرار دادند و فرمودند که باید علاوه بر بیانیه قطع نامه نیز صادر کنیم.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: مجلس خبرگان به صورت مشخص راهکار قانونی برای ملزم کردن قوای سه گانه ندارد، اما طبیعتا مجلسی با این عظمت می‌تواند بسترساز برطرف کردن بسیاری از مشکلات باشد و این مجلس باید مطالبات خود را تحت عنوان خواسته‌های مردم مطرح کنند چرا که اعضای این تشکل نیز نمایندگان مردم هستند و خبرگان رهبری می‌توانند به گفتمان سازی بپردازند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره سوال از رئیس جمهور که قرار است فردا در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، اظهار کرد: البته بنده پیش بینی خاصی ندارم، اما توصیه می‌کنم که طرفین متانت داشته باشند به این صورت که وکلای ملت با طمأنینه و تکیه بر مستندات سخن بگویند و رئیس جمهور نیز بدون آ‌نکه عصبانی شود پاسخی درخور به نمایندگان بدهد، باید بپذیریم که همه ما سوار یک کشتی هستیم نباید قوه‌ای در این میان ضایع شود، لذا هر سه قوه نهادهای آغازین این نظام هستند و جلسه فردا نیز تبلور دموکراسی است و امیدوارم که تمرینی برای مردم سالاری باشد.

وی در واکنش به حواشی اخیر مدرسه فیضیه قم، خاطرنشان کرد: البته این موضوع هیچ ربطی به خبرگان رهبری ندارد، اما حوزه‌ها طی قرن‌ها با زعامت مراجع اداره شده ‌اند و امروز نیز همین گونه اداره می‌شود به این معنا که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 9 نفر را به مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای پیشنهاد می‌دهند و آنها نیز یا کتبی و با شفاهی جمعیتی را به عنوان شورای عالی حوزه منتسب می‌کنند.

آیت‌الله خاتمی افزود: سخنی سخن حوزه به شمار می‌آید که به صورت مستقیم و تنها از سوی مراجع انعکاس یافته باشد یا اینکه شورای عالی حوزه مستقیما موضعی اتخاذ کند؛ موضع بنده نیز درباره حواشی اخیر حوزه علمیه همان حوزه مراجع است اما ای کاش این حواشی به وجود نمی‌آمد و در رابطه با همان مسائل اقتصادی به صورت منصفانه صحبت می‌شد.

وی ادامه داد: امروز اصلی ترین دغدغه کشور موضوعات اقتصادی و معیشتی است و باید از حاشیه سازی‌ها و توجه به جنگ روانی دشمن دوری کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: موجی که اکنون ایجاد شده ضرورتی برای کشور ندارد همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند باید موضوعات اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک کنیم لذا در چنین شرایطی جایز نیست که بخواهیم به طرح مسائل فرعی و حاشیه‌ای بپردازیم.

وی در واکنش به اظهارات پورازغدی اظهار کرد: بنده در این رابطه اظهارنظرهای خود را داشته‌ام اما جایز نمی‌دانم که بخواهم به صورت جزئی به این امر ورود پیدا کنم و باید توجه کنیم که آمریکا در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی است و تنها موضوعی که اکنون باید به آن توجه کنیم چالش‌‌هاش اقتصادی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره اقدامات هیئت اندیشه ورز خاطرنشان کرد: یک سال است که مقام معظم رهبری ارزیابی شعارهای انقلاب را به مجلس خبرگان سپرده اند، مثلا ارزیابی شود که میزان توجه مردم به مبانی دینی رشد داشته یا کاهش پیدا کرده و یا درباره پیاده سازی شعار نه شرقی و نه غربی وضعیت ما چگونه بوده است، در این عرصه مجلس خبرگان به عنوان بازو رهبری در حال انجام وظیفه است، کار ما کار اجرایی نیست و اقدامات این هیئت تحلیلی است و آنچه که مقام معظم رهبری فرموده اند استارت خورده و در حال اجرا است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند مجلس خبرگان درباره همه مسائل از جمله مسائل اقتصادی نباید ورود کند، اظهار کرد: در ماده 52 آیین‌نامه خبرگان رهبری آمده است که به منظور آگاهی اعضا از مشکلات امنیتی و اقتصادی، کمیسیونی به نام کمیسیون سیاسی اجتماعی شامل 11 نفر از اعضا تشکیل شود، بنابراین هدف از این اجلاس حل مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات رهبری در حوزه مشکلات کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
چرا دلیلش چی بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
مشکلات مشکلات مردم مگیید هیچ کاری نمیکنید امروز هم نان گران شد ..شما از درد مردم خبر ندارید ؟
آخرین اخبار