مخالف دور زدن کنکور برای ورود به پزشکی هستیم/ تخصیص ارز دانشجویی به 7 هزار نفر در وزارت بهداشت/ برای آزمون‌های بین‌المللی ارز دولتی نداریملاریجانی گفت: مخالف دور زدن کنکور برای ورود به رشته پزشکی هستیم و تصمیمات مهمی را برای جلوگیری از این کار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت در پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در چند دهه اخیر تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار درصد رشد داشته است و با افزایش ظرفیت‌ها اکنون 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم و تعداد استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی 5 تا 7 برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به سه اقدام مهم در حوزه آموزش پزشکی در چند سال اخیر اظهار کرد: در آموزش علوم پزشکی سه کار مهم در چند سال اخیر رخ داده است؛ سه کار مهم از جمله مأموریت‌ گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرای طرح آمایش سرزمینی و برنامه تحول پزشکی در حوزه آموزش پزشکی رخ داده است.

لاریجانی عنوان کرد: در آمایش سرزمینی فعالیت‌های وزارت بهداشت بر اساس تصمیمات شورای عالی آموزش پزشکی دنبال می‌شود و مبنای بسیاری از برنامه‌های توسعه پزشکی بر اساس طرح آمایش سرزمینی است.

حوزه پزشکی محل رقابت استعدادهای درخشان است

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه تحول آموزش علوم پزشکی در حال توسعه است و ما به طور جد پیگیر مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم؛ بر اساس طرح تحول سلامت مأموریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شده تا بتوانیم مشکلات نظام سلامت را حل کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه آموزش مهارتی و حرفه‌ای در حوزه علوم پزشکی در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، افزود: مؤسسه‌ای،‌‌ توسعه برنامه آموزش مهارت‌های علوم پزشکی را دنبال می‌کند که با اجرای این برنامه‌ها مدرک‌گرایی کاهش می‌یابد و به سمت صلاحیت حرفه‌ای و کارآفرینی حرکت می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: حوزه پزشکی محل رقابت استعدادهای درخشان است و ما در وزارت بهداشت به دنبال آن هستیم که چگونه نخبگان و استعدادهای درخشان را ارتقاء دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: سال گذشته تمام مؤسسات آموزش پزشکی مورد اعتباربخشی قرار گرفتند و این اولین بار است که دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های ما پس از سه دهه اعتباربخشی می‌شوند.

وی با بیان اینکه طول دوره‌های پزشکی کاهش پیدا می‌کند، گفت: در حوزه پزشکی و دندانپزشکی به دنبال کاهش طول دوره تحصیل هستیم و این موضوع را در برخی رشته‌ها به عنوان مثال تخصص کودکان در دست اجرا داریم.

تحصیل 3 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

لاریجانی با اشاره به آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: از مهرماه امسال دروس تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایت قرار می‌گیرد و از طریق دانشگاه مجازی در اختیار دانشجویان کل کشور قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه بین‌المللی سازی را یکی از برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت معرفی کرد و گفت: ما به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده‌ایم تا بین‌المللی سازی را در دانشگاه‌ها پیگیری کنند و تاکنون سه هزار دانشجو از 43 کشور دنیا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: در وزارت بهداشت سند فعالیت بخش خصوصی در آموزش پزشکی با رعایت استانداردها را در دست اقدام داریم و آئین‌نامه این سند در مراحل نهایی خود قرار دارد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برخی برای تحصیل در رشته پزشکی به دنبال دور زدن کنکور هستند، گفت: افراد با استعدادهای بالا در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند و وزارت بهداشت مخالف دور زدن کنکور برای ورود به پزشکی است، همچنین به دلیل مشکلات ارزی در کشور کسانی که قصد دارند در خارج از کشور در رشته پزشکی تحصیل کنند باید توجه داشته ‌باشند که مؤسسات مورد تأیید وزارت بهداشت را برای تحصیل انتخاب کنند تا پس از بازگشت به کشور دچار مشکل نشوند و در این راستا شورای ارزشیابی تصمیمات مهمی را برای جلوگیری از دور زدن کنکور گرفته است.

برنامه های وزارت بهداشت برای تخصیص ارز دولتی به آزمون‌های بین‌المللی

وی در پاسخ به این سؤال که آزمون‌های بین‌المللی با ارز آزاد برگزار می‌شوند و آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای تخصیص ارز دولتی به آزمون‌های بین‌المللی دارد، گفت: وزارت بهداشت به طور مستقل در این زمینه نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و ما نظر خود را در این مورد به بانک مرکزی منعکس کرده‌ایم با توجه به شرایط فعلی کشور فعلاً ارز دولتی برای آزمون‌های دولتی نداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس اطلاعات ما 8 تا 10 هزار دانشجو در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم که 400 تا 2 هزار نفر برای تحصیل به داخل کشور بیایند.

لاریجانی با اشاره به درخواست دانشجویان خارجی برای دریافت ارز دولتی گفت: تاکنون 10 هزار نفر درخواست دریافت ارز دولتی از وزارت بهداشت داشتند و از این تعداد سه هزار نفر مورد تأیید وزارت بهداشت برای دریافت ارز قرار نگرفتند و 7 هزار نفر تأیید شدند.

وی با اشاره به همکاری ایران با برخی کشورها در حوزه آموزش پزشکی گفت: ما قراردادهای همکاری بسیاری با برخی کشورها از جمله روسیه داریم بر اساس این قراردادها تفاهم‌نامه‌های علمی شکل می‌گیرند و تیم مشترک از ایران و روسیه در خصوص برنامه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

سخت گیری برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط جدید بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور پس از مشکلات ارزی،‌ گفت: انتقال دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، عامل تبلیغات مؤسسات اعزام دانشجو شده است این در حالی است که انتقال دانشجو به داخل کشور شامل کسانی می‌شود که در گذشته برای تحصیل به خارج کشور رفته‌اند.

وی ادامه داد: شرایط جدید نقل و انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به زودی از سوی شورای ارزیابی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و ما اجازه نمی‌دهیم کسی که نمره خوبی در کنکور کسب نکرده و رتبه پایینی داشته است، بخواهد کنکور را دور بزند و با گذراندن 36 واحد درسی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور منتقل شود و ما در پذیرش سخت گیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

لاریجانی اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی از تمام ظرفیت خود برای پذیرش دانشجو از مسیر کنکور استفاده می‌کنند و با توجه به سهمیه‌هایی که در پذیرش دانشجو وجود دارد، بسیاری از استعدادهای درخشان به سختی در کنکور پزشکی پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور باید ظرفیت مازاد ایجاد کنند و دانشجویان بر اساس ظرفیت مازاد شهریه‌ای پذیرش می‌شوند.

وی با اشاره به نحوه محاسبه شهریه دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور، گفت: شهریه دانشجوان ایرانی خارج از کشور پس از انتقال به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی داخلی بر اساس تبدیل نرخ ارز و به ریال محاسبه می‌شود و وزارت بهداشت بر اساس مصوبات کف شهریه را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است.

لاریجانی تأکید کرد: شرایط انتقال دانشجویان به داخل کشور بسیار سخت است و ما اجازه نمی‌دهیم کنکور که محل ارزشیابی استعدادهای درخشان است برخی دور بزنند و کسانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل از خارج کشور به ایران بیایند باید همه مسیرهای امتحانی در نظر گرفته شده را طی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در امتحان‌های داخلی پزشکی پذیرفته نمی‌شوند، گفت: با وجود اینکه این دانشجویان در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند اما به دلیل سطح بالای دانشجویان پزشکی در داخل کشور نیمی از این دانشجویان نمی‌توانند در رشته پزشکی در ایران ادامه تحصیل بدهند و مجبور می‌شوند در سایر رشته‌ها در داخل کشور مشغول به کار و ادامه تحصیل شوند.

آماده حذف کنکور در رشته پزشکی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در زمینه قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی، گفت: ما تابع قوانین جمهوری اسلامی هستیم و بر اساس قانون کنکور باید حذف شود؛ وزارت بهداشت با همین دیدگاه از سال‌های گذشته تمهیداتی در نظر گرفته است که در صورت اجرایی شدن قانون آن را عملی کند که در این راستا در دوران دبیرستان دروس باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: در پزشکی رقابت بالاست و ما در این شرایط چاره‌ای جز نداریم که آموزش پزشکی را دو مرحله‌ای کنیم و این طرح به طور آزمایشی در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شده است و ما از لیسانس در رشته پزشکی دانشجو می‌پذیریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در رشته پزشکی به دلیل اینکه آموزش پزشکی نسبتا مشکل است طبیعی است که فرد را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی یکی از اشکالات کنکور فعلی را نبود مصاحبه‌های ساختارمند دانست و گفت: در رشته پزشکی باید مصاحبه برای ورود دانشجویان به این رشته وجود داشته باشد و کسانی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند، ویژگی ایثار و علاقه خدمت گذاری به مردم را داشته باشند همچنین دانشجوی پزشکی باید بتواند در شرایط بحرانی تصمیمات لازم را بگیرد و این موارد تنها در مصاحبه‌های ساختارمند مشخص می‌شود.

لاریجانی تأکید کرد: وزارت بهداشت آمادگی دارد در صورتی که مجلس بخواهد قانون حذف کنکور را اجرایی کند، تمهیدات لازم را برای حوزه پزشکی طراحی کند.

برنامه وزارت بهداشت برای کاهش طرح در رشته پزشکی و دکترای علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره این موضوع که به اذعان وزیر بهداشت طرح دانشجویان پزشکی ظالمانه است و آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای کاهش یا حذف طرح پزشکی با کمک مجلس دارد، گفت: برنامه‌ای که وزارت بهداشت آن را دنبال می‌کند، استفاده از ظرفیت‌های قانونی فعلی است و در قانون کنونی 30 درصد افرادی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند باید از طریق بومی گزینی پذیرش شوند و برای افراد بومی تعهداتی در شهر و استان داریم.

وی ادامه داد: در پذیرش بومی فرد باید 10 سال در استانی که پذیرش شده است، مشغول به خدمت باشد؛ اگر گسترش آموزش پزشکی به حدی باشد که بتوانیم نیاز خود را تأمین کنیم، شاید آن زمان با مجلس هماهنگی‌های لازم را برای کاهش و حذف طرح پزشکان انجام دهیم.

لاریجانی افزود: در برخی رشته‌های پزشکی طرح را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌ایم و می‌دانیم در برخی رشته‌های دکترای علوم پزشکی به زودی اعلام می‌کنیم که طرح حذف خواهد شد و دانشجویان می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند و بتوانند زودتر مدرک خود را بگیرند، همچنین دانشجویان دکترا در صورتی که تمایل داشته باشند، زودتر مدرک خود را دریافت کنند، می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مدرک را بگیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ظرفیت دانشگاه‌ها برای جذب متخصصان دکترا با توجه به محدودیت‌های موجود کافی نیست و تمهیدات در نظر گرفته شده برای آن است که این دانشجویان در قید و بند دانشگاه نمانند.

ایران سومین کشور فعال در سمینار بین‌المللی آموزش پزشکی

وی با اشاره به کیفیت بالای آموزش پزشکی در ایران یادآوری کرد: بررسی‌های متفاوتی درباره کیفیت آموزش پزشکی در جریان است و این بررسی‌ها نشان می‌دهد که آموزش پزشکی کشور مسیر ارتقاء را طی می‌کند و حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی که رتبه‌های بالایی ندارند جایگاهشان در آموزش پزشکی بد نیست.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها در سمینار بین‌المللی آموزش پزشکی که در حال برگزاری است، ایران بعد از آمریکا و کانادا سومین کشور فعال در سمینار بین‌المللی آموزش پزشکی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار