وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر عدم رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهدید کرد در صورت ادامه رفتار نامناسب آمریکایی‌ها با آنکارا، پاسخی متقابل در انتظار آنهاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر این که آنکارا تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران را رعایت نخواهد کرد، تهدید کرد اگر آمریکایی‌ها مثل گاوچران‌ها با ترکیه رفتار کنند، آنکارا نیز پاسخی متقابل به آن‌ها خواهد داد.

وزیر امور خارجه ترکیه که به لیتوانی سفر کرده است این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لیناس آتاناس لینکویسیوس همتای لیتوانیایی خود در ویلنیوس بیان کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از توافق نامه هسته‌ای ایران بر ضد این کشور به اجرا گذاشته است، خاطرنشان کرد ترکیه این تحریم‌ها را رعایت نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود ترکیه یک منطقه یا ایالت آمریکا نیست بنابراین مجبور نیست. او تصریح کرد ترکیه مجبور نیست تصمیم نادرستی را که یک کشور بر ضد یک کشور دیگر اتخاذ کرده است، تایید کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: آمریکا باید از زبان تهدید دست بردارد.  

چاووش اغلو با اشاره به مسایل روز ترکیه و بحران در روابط این کشور با آمریکا بر اهمیت ادامه گفتگو بین دو کشور تاکید کرد و گفت: به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه طرفدار ادامه دیپلماسی بوده و در این راه تلاش زیادی کرده است.  

چاووش اوغلو با اشاره به اهمیت سفر هیئت پارلمانی آمریکا به ترکیه گفت: در آمریکا گروه‌های مختلفی وجود دارند که باعث هرج و مرج می‌شوند، ولی برخی از اعضاء کنگره آمریکا بر اهمیت ترکیه واقف هستند.

او با تاکید بر لزوم کنار گذاشتن زبان تهدید و پرهیز از ارایه شروط غیرقابل قبول برای عادی سازی روابط، به احتیاج ترکیه به سامانه دفاع موشکی اشاره کرد و گفت: به این سامانه احتیاج داریم، آیا آمریکا فروش سامانه پاتریوت به ترکیه را تضمین می‌کند؟ در خصوص جنگنده‌های اف-۳۵ هم هر روز شاهد تهدید‌ها و شروط جدیدی هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: همه کشور‌ها موشک دارند و ترکیه باید بتواند از حریم هوایی خود دفاع کند و سامانه اس-۴۰۰ برای کشور من یک احتیاج است. ترکیه نیاز فوری به تامین سامانه پدافند هوایی و موشکی دارد. ترکیه ابتدا سعی کرد که سامانه پدافند هوایی را از متحدان ناتو و بخصوص آمریکا خریداری کند. اما کشور‌های غربی از فروش آن خودداری کردند.

ترکیه شریک سرمایه گذار برای تولید هواپیمای جنگی اف ۳۵ است. برخی از قطعات هواپیمای جنگی اف ۳۵ در ترکیه تولید می‌شود. آمریکا مدعی است که ترکیه را از این طرح مشترک اخراج می‌کند. این برداشتی اشتباه است و یادآور فیلم‌های کابویی است و مقابله خواهد شد. ترکیه معتقد است، ترکیه و آمریکا به عنوان دو شریک مساوی می‌توانند با انجام مذاکرات مسائل را حل کنند. اعمال فشار یک جانبه وسیاست تحمیلی حلال مشکلات نیست. ترکیه کشوری مستقل است و یک ایالت آمریکا نیست. روابط ترکیه با روسیه، جایگزین روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و یا آمریکا نیست بلکه متکی بر حفظ توازن قواست.  

چاووش اوغلو افزود: ترکیه عضو ناتو در روابط خود با روسیه هیچکدام از اصول و تصمیمات پیمان ناتو را نقض نکرده است. امروز تعداد زیادی از اعضای ناتو قضیه اوکراین و شبه جزیره کریمه را فراموش کرده اند. اما ترکیه فراموش نکرده است. ترکیه الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته است. ترکیه درباره بحران سوریه با روسیه همکاری می‌کند. نشست‌های سوچی و آستانه سازنده بود. تحریم‌های آمریکا علیه روسیه یک جانبه است و به تایید سازمان ملل متحد نرسیده است. حکومت آمریکا (ترامپ) در هلسینکی درباره روسیه اظهار نظرهایی می‌کند. اما بعد از آنکه با اعتراضات و فشار‌های مردم آمریکا و دولت روبرو می‌شود، نظر و سخنان خود را تغییر می‌دهد. آیا ترکیه قرار است هر روز بسته به احساسات و گرایش‌های متغیر آمریکا تغییر موضع دهد؟ آیا قبل از تصمیم گیری با ما مشورت کردند؟ آیا ما به عنوان کشور حاکم بر سرنوشت خود مجبور به شرکت در تحریم‌های یک جانبه آمریکا هستیم؟ ترکیه در تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران شرکت نکرد. زیرا آن را مناسب و عادلانه نمی‌داند. اصولا ما مخالف اعمال سیاست تحریمی هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ترکیه واسه هرکی که نفوذ بیشتری داشته باشه دست تکون میده
Turkey
علی
۰۹:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اردوغان جان دیگه میخوای امریکا چیکار کنه که اقدام متقابل کنی؟ارزش پولتو 50درصد کاهش داده!
Singapore
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ترکیه حداقل سرحرفش هست عراق پشت مارو خالی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
یاشاسین
Iran (Islamic Republic of)
وحید 47
۰۰:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اگر کشور ترکیه تا آخرین جور حرکت کند خوب است اما
اردوغان زیاد قابل اعتماد نیست
France
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ننگ بر آمریکا
آخرین اخبار