وزیر اقتصاد فرانسه از همکاری سه کشور اروپایی برای یافتن ابزار مالی مستقل به منظور دور زدن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا خبر داد.

همکاری تروئیکای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با ایجاد کانال تبادل مالی با ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت آلمان و فرانسه در حال رایزنی برای یافتن راهکارهای مالی به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی از قبیل ایران هستند؛ راهکاری که احتمالاً بانک های مرکزی این کشورها را نیز در بر خواهد گرفت.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است این مذاکرات که انگلیس نیز در آنها حضور دارد، نشان دهنده این واقعیت است که قدرت های اروپایی درباره عملی کردن تصمیم خود مبنی بر به دست آوردن سطح استقلال بالاتری از آمریکا –همزمان با پیگیری طرح «اول آمریکا» توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا– جدی هستند.

برونو لو مر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه امروز (دوشنبه) در این باره گفت: ما و آلمان مصممم هستیم تا به ابراز مستقل اروپایی و یا فرانسوی-آلمانی دست یابیم که به ما این امکان را بدهد تا از اینکه قربانی تحریم های فرامرزی آمریکا شویم، اجتناب کنیم. وی افزود: من می خواهم که اروپا یک قاره مقتدر باشد نه یک خراجگزار و این به معنای در دست داشتن ابزار مالی کاملاً مستقل است؛ ابزاری که در حال حاضر وجود ندارد.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است دونالد ترامپ پس از خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه سال جاری میلادی، تحریم ها علیه تهران را نیز علی رغم مخالفت چین، روسیه و متحدان واشنگتن در ناتو، بازگرداند. شرکت های اروپایی از قبیل خودروسازی آلمانی «دایملر» و شرکت نفت و گاز فرانسوی «توتال» از بیم مجازات های آمریکا یا فعالیت های خود را در ایران متوقف و یا طرح های سرمایه گذاری خود در این کشور را لغو کرده اند؛ اما فرانسه و آلمان و همچنین شرکای آنها در اتحادیه اروپا خواستار ادامه همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

مایکو هاس، وزیر امور خارجه آلمان، نیز روز دوشنبه اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال همکاری با یکدیگر با هدف حفظ روابط اقتصادی با ایران و باز نگه داشتن کانال های پرداختی هستند. هاس همچنین پیشنهاد ایجاد نظام های بین المللی تبادل مالی همانند «سوئیفت» را به منظور کسب استقلال بیشتر از آمریکا دوباره مطرح کرد.

این گزارش به نقل از لو مر می افزاید: استفاده از بانک های سرمایه گذاری اروپا که با آمریکا -به عنوان یک کانال مالی- در ارتباط هستند، بسیار پیچیده خواهد بود، به همین دلیل دولت های آلمان و فرانسه در حالی رایزنی با بانک های مرکزی خود هستند تا نقش و میزان مشارکت آنها در این طرح (ایجاد کانال تبادل مالی مستقل از آمریکا برای دور زدن تحریم های کشورهایی همانند ایران) مشخص شود. وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه همچنین افزود: اگر حقیقتاً می خواهیم ابزار مالی مستقلی را ایجاد کنیم، باید همه گزینه ها را در نظر بگیریم.

وزیر خارجه آلمان نیز که روز دوشنبه در برلین سخنرانی می کرد، با اذعان به اینکه تاکنون بیشتر پرسش ها درباره جزئیات ایجاد هرگونه نظام پرداخت بدون پاسخ مانده است، افزود تحریم های آمریکا علیه ایران و اقدامات این کشور علیه چین، روسیه و ترکیه به کسب و کار شرکت های اروپایی نیز آسیب می رساند. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا نیز که در برلین به سر می برد، تأکید کرد این کشور از تلاش ها برای محافظت از توافق های چندجانبه بین المللی حمایت می کند.

انتهای پیام/

اظهارات مقامات فرانسوی و آلمانی درباره تلاش‌های کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار