مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان به ۷۸ رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در نمایشگاه دستاورد‌های دولت در استان فارس با عنوان «جشنواره خدمت» با اشاره به روند رو به رشد اقامتگاه‌های بوم گردی و افزایش آن‌ها در استان، اظهار کرد: تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان به ۷۸ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت ۱۳ اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسید، تصریح کرد: انتظار می‌رود این تعداد تا پایان سال جاری به بیش از ۱۰۰ واحد اقامتگاه سنتی و بوم گردی در سطح استان برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: از مزایای ایجاد و توسعه اقامتگاه بوم گردی سفر به همه مناطق استان از جمله نقاط دور و ایجاد اشتغالزایی در روستا‌ها و شهر‌ها است.

امیری با اشاره به اینکه واگذاری ۲۸ باب خانه در بافت تاریخی شیراز از ماه‌های قبل شروع شده است، ادامه داد: است حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این ۲۸ خانه تاریخی حدود ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: از این ۲۸ خانه تاریخی، بخشی از آن به مراکز اقامتی مانند هتل تبدیل خواهد شد بخشی تحت عنوان فروشگاه‌های صنایع دستی، بخشی به عنوان سفره خانه سنتی و یک مرکز فرهنگی و برای ما طرح زمانبندی پیشنهاد شده که ظرف سه سال مرمت شوند و جا‌هایی هم که نیاز به ساخت است ساخته شود و تکمیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این مجموعه در گذر تاریخی سنگ سیاه می‌تواند رونق خوبی در بافت تاریخی شیراز ایجاد کند.

امیری تصریح کرد: با توجه به طرح اشتغال فراگیر روستایی و پایدار، در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ طرح روستایی به ثبت رسیده و از این تعداد تاکنون رقم تسهیلات آن بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان است که تسهیلات بیش از ۵۰۰ طرح معادل بیش از ۲۳ میلیارد تومان در حال حاضر پرداخت شده است.

ثبت شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت در فهرست آثار ملی

وی گفت: از دستاورد‌های این سازمان، ثبت شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت در فهرست آثار ملی بود، که اخیرا اتفاق افتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: قبلا ظرف یک سال گذشته آباده به عنوان نشان جغرافیایی منبت ثبت شده بود و همچنین در تلاش هستیم و روندی در حال طی شدن است که ظرف سال آینده شهر آباده تحت عنوان شهر جهانی منبت هم ثبت شود.

امیری تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در میراث فرهنگی، واگذاری بنا‌های ناتمام به بخش خصوصی است.

وی، ادامه داد: باغ موزه مشاهیر در کنار مجموعه حافظیه، ۳۵ هزار متر مربع است، که از این میزان، ۲۰ هزار مترمربع آن فضایی تحت عنوان باغ و موزه است و در آینده به معرفی مشاهیر هم عصر دوره حافظ می‌پردازد و ۱۵ هزار متر هم به عنوان پارکینگ مسقف است که در ۳ طبقه زیرزمین ساخته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: باغ موزه مشاهیر در اواخر پارسال برای تکمیل، تجهیز و ساخت، به بخش خصوصی واگذار شد.

امیری گفت: حجم اولیه برای اتمام این طرح سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان بوده که ظرف ۵ ماه گذشته از پیشرفت خوبی برخوردار بوده، ولی انتظار می‌رود این طرح ظرف ۴ سال به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: ساخت این طرح از سال ۸۷ آغاز شد، اما به دلایلی متوقف شد و ظرف ۵ ماهی که به بخش خصوصی واگذار کرده ایم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است به طوری که تا پایان سال جاری بیشتر بخش‌های خدماتی، سرویس بهداشتی و نمازخانه به بهره برداری می‌رسد.

امیری تصریح کرد: مهر ماه سال ۱۳۹۸ فضای باز آن که مرکز نشست‌ها است به بهره برداری می‌رسد و در نهایت ظرف ۴ سال آینده همه این بخش به بهره برداری می‌رسد و ۳۳ میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی را برای تکمیل این طرح به کار بگیریم که می‌تواند منافع بسیار زیادی برای فارس داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: طرح دیگر به بخش خصوصی واگذار شده تکمیل مجموعه فرهنگی سعدیه است که در پشت آرامگاه سعدیه قرار دارد.

وی ادامه داد: این طرح در اواخر سال گذشته با سرمایه گذاری ۶ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.

امیری افزود: با برنامه ریزی‌هایی که انجام شد انتظار می‌رود که در ۳۱ فروردین ماه ۹۸ یعنی همزمان با یادروز سعدی این طرح به بهره برداری برسد و شامل یک کتابخانه و مرکز اسناد و یک سالن آمفی تئاتر است.

وی یکی از اقدامات صورت گرفته در سال جاری را ثبت محور جهانی ساسانیان در فارس عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: مجموعه جهانی پاسارگاد، باغ‌های تاریخی پاسارگاد، مجموعه جهانی تخت جمشید و باغ ارم ۴ اثر دیگر از استان است که قبل از این در میراث جهانی به ثبت رسیده بود.

وی همچنین در خصوص ثبت ارگ کریم خانی و مجموعه زندیه در فهرست جهانی، اظهار کرد: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها کمک کنند، شرایطی فراهم شود که هم بتوان مجموعه زندیه را در فهرست جهانی ثبت کرد و هم مالک هتل متضرر نشود و بتواند با تغییراتی که مورد توافق قرار گیرد از هتل به عنوان یک امکان برای جذب بیشتر گردشگر در استان کمک گرفته شود.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار