صنعت حمل ونقل دریایی توانسته با استفاده از توان داخلی خود آثار و تبعات تحریم ها را در چند ماه گذشته کمرنگ کند.

رشد صنعت حمل ونقل دریایی در سایه تحریم ها/ استفاده در توان داخلی در حوزه دریایی کشوربه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛صنعت حمل‏ و نقل دریایی بزرگترین صنعت بین‏ المللی در جهان است به طوری که بیش از 2.5 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

رکود در بازارهای جهانی ، وجود مازاد ظرفیت و افزایش قیمت سوخت و از همه مهمتر بازگشت تحریم ها از مهمترين چالش های امروز صنعت حمل و نقل دریایی به شمار می رود که خوشبختانه سازمان بنادر و دریا نوردی و کشتیرانی ایران با اقدامات به موقع خود توانسته اند  بخشی از مشکلات موجود در این حوزه را کمرنگ و بی اثر کنند.

بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، از تعامل با شرکت های حمل و نقل  ایران خودداری می کنند. کاهش شدید نرخ کرایه های حمل ، پایین آمدن درآمدها و  بالا رفتن قیمت سوخت، حاشیه سود شرکتهای کشتیرانی را به شدت تحت تاثیر  قرار داده است.

استفاده از ابزار های تشویقی جهت سرمایه گذاری در بخش دریایی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی ؛ درباره اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش اثرات تحریم ها گفت: سازمان بنادر خوشبختانه تا به امروز اقدامات بسیاری جهت کاهش اثرات تحریم ها انجام داده است که بخش بزرگی از آنها به دلایل تاکتیکی و سیاسی عنوان کردنی نیست.

وی ادامه داد: سازمان بنادر در این بخش توانسته با استفاده از ابزار تخفیف مالیاتی و ارائه بسته های تشویقی بخش عمده ای از دیوار تحریم ها را در حوزه کشتیرانی بشکند.

حق شناس درباره نحو اجرای این بسته ها نیز گفت: صاحبان کالا می توانند با استفاده از بسته های حمایتی خطوط کشتیرانی خود را وارد بنادر ایران کنند که این خود می تواند زمینه ساز تقویت و سرمایه گذاری حوزه دریایی شود.

سوخت کشتی ها 40 درصد قیمت تمام شده هزینه حمل است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز به طور قطع بر قیمت سوخت شناور های ایرانی اثر گذار است گفت: هزینه سوخت کشتی ها در برخی از مواقع بیش از 40 درصد قیمت تمام شده هزینه حمل است بنابراین هربار با افزایش قیمت دلار کشتی های ایرانی با مشکل مواجه می شوند.

حق شناس توضیح داد: کشور ایران به دلیل آنکه به کنوانسیون حقوق دریایی محلق شده است باید برای تردد کشتی ها استاندارد هایی را ارائه کند به همین منظور برخی از موسسات رده بندی از طرف کشورها مکلفند که به طور مرتب استاندارد ها را کنترل کنند.

وی تصریح کرد : برخی از این موسسات رده بندی از کشورهای ژاپن و فرانسه هستند که متاسفانه به دلیل تحریم های یک جانبه آمریکا از انجام این کار سرباز زده اند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: آمریکا با تحت فشارگذاشتن برخی از این موسسات مشکلات بسیاری را برای حوزه کشتیرانی و ایمنی تردد ما ایجاد کرده است.

حق شناس افزود: سازمان بین المللی دریانوردی باید به طور قطع با این گونه اقدامات از سوی موسسات رده بندی برخورد کند که در این بخش سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری های لازم را انجام داده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشور ایران خود دارای موسسات رده بندی است، افزود: این موسسات تمامی استاندارد ها را رعایت کرده و از سوی دیگر موسسات همچون کره وچین نیز  همراهی می شوند.

وی تاکید کرد: بطور کلی آمریکا با تحریم های یکجانبه خود سعی دارد در این بخش همانند بخش هوایی و زمینی اخلال ایجاد کند که خوشبختانه با تدابیر به موقع می توانیم سربلند از این بخش بیرون بیاییم.

هزینه تحریم بنادر را با ارتقای شاخصهای تامین جبران می کنیم

 چندی پیش محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه اپراتورهای بخش خصوصی در تمام بنادر شمال و جنوبی کشورمان فعال هستند، اظهار کرد: اپراتوری بنادر تجاری را در شرایط رقابتی به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.البته تدابیری اندیشیده ایم که به لحاظ تحریم و محدودیت های احتمالی مشکلی برای اپراتور ها و پیمانکاران ایرانی بوجود نیاید.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان بنادر  ودریانوردی استفاده حداکثری از توان شرکت های داخلی و واگذارای پروژه های زیر ساختی به پیمانکاران ایرانی  است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه متناسب با حجم پروژه‌ها ،پیمانکاران مختلفی در بنادر فعال هستند، اظهارکرد:به تازگی  توسعه فاز سه بندر شهید رجایی به یک پیمانکار کاملا خصوصی سپرده شده است و این امر نشان می‌دهد که سازمان بنادر هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای زیرساخت‌های کشور ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نقش بنادر در لجستیک و زنجیره تامین را بسیار حساس و راهبردی برشمرد و گفت: هزینه‌های تحریم را از طریق ارتقای شاخص‌ های زنجیره تامین جبران می‌کنیم.

موضوع حمل ونقل دريايي به دلیل تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی یافته و توجه بدان در عرصه فعلی تجارت آزاد و محیط کاملا رقابتی موجود در میان صاحبان صنایع و مواد اولیه، نقشی حیاتی یافته است.

براساس این گزارش میزبانی ایران در گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و حضور دبیر کل آیمو برای اولین بار در تهران نه تنها  نقطه عطفی در حوزه دریا نوردی و کشتیرانی کشور محسوب می شود بلکه از بی اثر بودن تحریم ها نیز حکایت دارد.

 صنعت حمل ونقل دریایی ایران می تواند با تکیه بر توان داخلی و استفاده از نیروهای جوان و فعال در عرصه دریا نه تنها تحریم ها را بی اثر کند بلکه زمینه ساز ایجاد اشتغال در عرصه کشتی سازی وکشتیرانی نیز باشد.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

قدرت نمایی صنعت دریا نوردی ایران در آستانه روز جهانی دریا نوردی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا تحریم کرد پس چرا خودرو و خانه گران شده اینها که ربطی به خارج ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا ماباید تحریم شیم
Singapore
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
آره تحریم ها رو من فقط اثر گذاشته هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
پس چرا نبود اجناس در بازار مشهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
من خودم تو اسکله کار.میکنم همه نیروها دارن اخراج.میکنن
آخرین اخبار