آخوندی با بیان اینکه تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای تابعی از متغیر سهم حمل‌ونقل ریلی است گفت: باید اهداف بخش ریلی و الزامات آن دیده شود و دستگاه‌های ذی‌ربط نهایت همکاری را داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دویست‌وهفتمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور اعضا و نمایندگان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و موضوعات بررسی و تحلیل تعداد ناوگان بهینه جاده‌ای کشور، بررسی کرایه حمل‌ دریایی شرکت‌های کشتیرانی داخلی و مقایسه آن با خطوط بین‌المللی و بررسی الزامات و نیازمندی ایجاد و تقویت شرکت‌های فیدری کانتینری ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباس آخوندی رئیس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور با اشاره به تعداد ناوگان بهینه جاده‌ای کشور اظهار داشت: تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای تابعی از متغیر سهم حمل‌ونقل ریلی است. بنابر این باید اهداف بخش ریلی و الزامات آن دیده شود. همچنین از سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک انتظار می‌رود که نهایت همکاری را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: می‌توان در شورایعالی هماهنگی ترابری سهم بارگیر‌ها در حمل‌ونقل جاده‌ای را مشخص کرد.

ارائه گزارش تحلیلی تعداد ناوگان بهینه جاده‌ای کشور

در ادامه مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل گزارشی از تحلیل تعداد ناوگان بهینه جاده‌ای کشور با محور میزان بهره‌وری ارائه کرد و گفت: با در نظر گرفتن حداكثر سن مجاز ۲۵ سال برای فعالیت ناوگان جاده‌ای کشور، ۳۳۸ هزار دستگاه خودرو كل ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور را تشکیل می‌دهد که ۲۴۶ هزار دستگاه آن کمتر از ۲۵ سال عمر دارند.

وی با اشاره به استفاده از شاخص تن‌کیلومتر برای محاسبه تعداد ناوگان مورد نياز حمل بار از طریق جاده‌ای گفت: متوسط حمل بار هر سفر توسط هر يك از ناوگان جاده‌اي ۱۴ تن است. همچنين بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي متوسط سير هر ناوگان ساليانه حدوداً ۶۰ هزار كيلومتر است كه از اين ميزان حدوداً دو سوم آن را سير پر ناوگان تشكيل مي‌دهد.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل در ادامه افزود: با در نظر گرفتن وضعيت فعلي سهم حمل‌ونقل ريلی، اگر نُرم ۱۰۰ هزار کیلومتری سير ناوگان جاده‌ای در سال به‌منظور توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ای كه موردنظر بانک جهانی است در نظر گفته شود، تعداد ناوگان مورد نياز جاده‌اي حدوداً ۲۴۳ هزار عدد است كه نشان از حدود ۹۰ هزار عدد ناوگان مازاد دارد.

صفری مقدم تصریح کرد: برای ۵ سال آتی اگر سهم تناژی مد ریلی از ۸ درصد به ۱۵ درصد افزایش یابد، تعداد ناوگان مورد نياز به ۲۴۰ هزار عدد كاهش می‌يابد كه در صورتي‌كه تمامی ناوگان بالای ۲۵ سال از رده خارج شوند، نياز به ورود ۶۰۰۰ عدد ناوگان جديد خواهد بود. اين عدد برای دوره ۱۰ ساله ۲۳۰۰۰ خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار