به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد دو خودروساز بزرگ حدود ۹۰ هزار دستگاه خودرو را احتکار نمودهاند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند. بعد از آن، خودروسازان منکر احتکار شدند و اعلام کردند برای پارک این میزان خودرو، دستکم ۱۵۰ هزار هکتار فضا نیاز است که تامین چنین فضایی توسط خودروسازان دور از ذهن است. به تازگی اعلام شد که ۷۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات امکان ارائه به بازار را ندارند.
از اوایل سال جاری بود که خودروسازان بنا به دلایل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز خواستار افزایش قیمت خودروهای تولید داخل شدند. نادر قاضی پور نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورخه ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به این تصمیم خودروسازان گفت: خودروسازان در آذر سال ۹۶ با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ کدام از این خودروها را پیشفروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند. وی ادامه داد که خودروسازان حدود ۹۰ هزار خودرو را احتکار نمودهاند که از این تعداد ۶۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به سایپا و ۳۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به ایران خودرو است. این نماینده مجلس گفت: این ۹۰ هزار دستگاه خودرو آماده ارائه به بازار است و خودروسازان منتظر هستند تا خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.
بعد از این صحبتهای نادر قاضی پور بلافاصله خودروسازان به آن واکنش نشان دادند و احتکار خودروها را تکذیب کردند.
قاسم خاکی جوان رئیس اداره اطلاعرسانی و ارتباط با رسانههای گروه خودروسازی سایپا در مورخه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در این زمینه گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط ۲۵ مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب ۶۰ هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دستکم ۱۵۰ هکتار فضا نیاز است. تأمین چنین فضایی دور از ذهن است و از مدعیان احتکار میخواهیم نشان دهند، چنین فضایی در کجا واقع شده است؟
مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بینالملل ایران خودرو نیز ضمن رد مطالب قاضی پور گفت: پارکینگ مادر ایران خودرو در نهایت ظرفیت هشت هزار خودرو را دارد و تأمین فضا برای نگهداری سی هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.
حالا و بعد از گذشت چند ماه از این مصاحبهها، این پرسش مطرح میشود که حق با چه کسی بوده است؟
برای پاسخ به این پرسش به خبری که در چند روز اخیر در این زمینه رسانهای شد مراجعه میکنیم. در مورخه ۸ شهریور ۱۳۹۷ بود که سرهنگ یدالله رستمی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی طی مصاحبهای از کشف انبار احتکار خودرو در این شهر خبر داد.
وی در تشریح این خبر گفت: در پی وصول اطلاع از ظن به احتکار تعداد زیادی خودروی سمند در یکی از انبارهای ایران خودرو در شهرستان آذرشهر، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت و با مراجعه به این انبار، تعداد هشت هزار و ۸۴۵ دستگاه از انواع خودروی سمند احتکار شده کشف و انبار به دستور مقام قضایی پلمپ و به مراجع قضایی تحویل داده شد.
بیشتر بخوانید: کشف انبار پر از خودروی احتکار شده در آذرشهر / دپوی بیش از ۸ هزار خودرو سمند
این نشان میدهد که خودروسازان، علیرغم رد احتکار خودرو، این کار را به هر دلیلی انجام داده اند و از عرضه خودروهای خود به بازار ممانعت کرده اند.
همچنین در مورخه ۹ شهریور ۱۳۹۷ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با رد احتکار خودرو در شرکتهای خودروسازی گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به دلیل کمبود قطعات در حالت توقف و دپو قرار دارند.
با توجه به این مصاحبه این پرسش مطرح میشود که خودروسازانی که چند ماه قبل ادعای نادر قاضی پور مبنی بر احتکار ۹۰ هزار خودرو را به دلیل نبود پارکینگ و فضای ۱۵۰ هزار هکتاری رد میکردند، حالا این ۷۰ هزار خودرو دارای نقص قطعات را در کدام پارکینگ پارک کرده اند؟
شایان ذکر است که در مورخه ۸ شهریور ۱۳۹۷ محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر احتکار خودرو در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: روزانه بیش از ۳ هزار خودرو در کشور تولید میشود و طی هفت روز تحویل خریداران میشود، با وجود نهادهای نظارتی متعدد (۱۳۵، ۱۱۰، ۱۲۴)، تأمین پارکینگ برای احتکار این تعداد خودرو (روزی ۱۸۰۰۰ م) و جریمه تأخیر در تحویل، احتکار خودرو منطقی نیست؛ با این حال اگر اطلاع دقیقی دهید بررسی میشود.
وزیر صمت که به دنبال اطلاعات دقیق میباشد، میتواند با کنار هم قرار دادن همین چند مصاحبه به نتایج مورد نظر برسد و دستور پیگیری را صادر کند.
منبع: تابناک
انتهای پیام/