به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،طی چند ماه اخیر بازار خودروی کشور به دلیل عدم عرضه و فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ،ایران خودرو و سایپا دچار التهابات بسیاری شده و قیمتها هر روز بالاترمی رود اماخودروسازان زیر بار احتکار خودرو نرفته و دلیل اصلی افزایش قیمت را سرمایه های سرگردان بازار و وجود واسطه ها می دانند.
از طرف دیگر آنها دلیل وجود تعداد زیاد خودرو در انبارهای خود را کمبود قطعات و وجود نواقص عنوان می کنند.این در حالیست که دوربین های صداوسیما چند روز پیش،تصاویری از پارکینگ یکی از خودروسازان بزرگ کشور در استان آذربایجان شرقی را ضبط و پخش کرد که در آن هزاران خودرو احتکار شده ،به چشم می خورد.انتشار این تصاویر به شائبه های موجود در رابطه با احتکار خودرو توسط خودروسازان دامن زد.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،از تمهیدات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش التهاب بازار خودرو خبر داد و اظهار کرد: قرار است براساس توافقات بهعملآمده بهمناسبت عید غدیر خم فروش ویژه محصولات سایپا با قیمت روز در زمان تحویل در این هفته آغاز شود.
وی افزود: در این طرح 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا پیشفروش شده و 20 هزار از خودروهای ناقص ایران خودرو که تأمین قطعات آنها انجام شده، تحویل خریداران خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت انواع خودروهای داخلی از جمله پراید که از مرز 40 میلیون تومان نیز گذشته است گفت: بهاعتقاد من این قیمتها صوری است، عدهای پولهای سرگردان را راهی بازار خودرو کرده و با انتشار تبلیغات مختلف در صدد افزایش قیمت خودرو هستند.
وی چاره کار بازار سرگردان خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و گفت: با این روش دست سودجویان از بازار خودرو قطع و با کاهش خریداران، قیمت خودرو تعدیل خواهد شد. بهنحوی که با این روش خریداران واقعی با بازشدن سایت فروش خودروسازان موفق به ثبتنام خودرو در پیشفروشها خواهند شد. تجربه موفق بدست آمده در دهه 70 برای بازار خودرو گواه صادق این ادعاست.
در ادامه در گفت و گو با رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جویای اقدامات وزارت صنعت،معدن و تجارت در جهت کنترل قیمت ها ،عرضه و تقاضا و همچنین تحقیق و تفحص از خودروسازان شده ایم که به این شرح است؛
محمود نوابی رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،در پاسخ به این پرسش که آیا به احتکار سیستماتیک توسط خودروسازان قایل هستید،اظهار کرد:اعتقاد ندارم که در حوزه خودروهای تولید داخل احتکار شده است.
وی افزود: اگر احتکاری صورت گرفته باشد،وظیفه ماست که در بازرسی های استان تهران و استان های دیگر به آن بپردازیم زیرا خودرو بافته جدا تافته نیست و مانند سایر کالاها زیر ذره بین دقیق بازرسی ها قرار دارد.
نوابی تاکید کرد:در بحث خودرو به ما گزارشی داده شد که بر اساس آن تعداد زیادی خودرو تولید شده اما از آنجاییکه قطعات موردنیاز آن تامین نشده است،تجاری نیست و نمی تواند وارد بازار شود.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یادآوری کرد:در صورتیکه به ما ثابت شود این گزارش صحیح نیست و خودروسازان از عمد اقدام به عرضه قطره چکانی خودروبه بازار کرده اند،تمام اقدامات لازم برای برخورد با آنها صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به این موضوع که خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه ای محسوب می شود،گفت:مردم در چند ماه گذشته تلاش کردند که نقدینگی خود را به خودرو تبدیل کنند و این موضوع به التهاب بازار خودرو دامن زده است.
نوابی تصریح کرد: در تولید خودرو بویژه خودروهای کم تیراژ، همیشه میزان عرضه نسبت به تقاضا پایین تر بوده و همین امر موجب بوجود آمدن اختلاف قیمتی شده است البته این اختلاف قیمت هیچ گاه به جیب خودروسازان نمی رود.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد:پیشنهادی در حال بررسی است که بر اساس آن در زمان التهاب بازار خودرو،خودروسازان بتوانند خودرو را بر اساس قیمت واقعی به بازار بدهند و مابه التفاوت آن نیز به حساب دولت واریز شود تا بدین صورت دست دلالان و واسطه ها تا حد امکان از بازار پر سود خودرو کوتاه و این کالا به دست مصرف کننده اصلی برسد.
وی در خصوص تاخیر در تحویل خودرهای داخلی گفت:بخشی از تاخیرها از طرف شرکت های واسطه خودرویی صورت گرفته و این در حالیست که در چند ماه گذشته،سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان به کرات از طریق رسانه های مختلف به مردم هشدار داده بود که از شرکت های واسطه ای ،خودرو نخرند.
نوابی یادآوری کرد:در این حوزه ما به وظایف خود عمل کرده ایم و این مردم هستند که به اشتباه از برخی شرکت هایی که حتی مجوز فروش نداشته اند،خودروخریده اند.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد:در راستای رسیدگی به جرایم شرکت های واسطه خودرویی،پرونده هایی در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شده که بزودی به همه آنها رسیدگی خواهدشد.
وی تصریح کرد:بطور حتم تمام شرکت هایی که در تحویل خودرو تاخیر داشته اند باید جرایم تاخیر را بپردازند.
نوابی گفت:اگر هر خودروسازی در قراردادی که با مشتریان خود بسته،تخطی کند بطور حتم سازمان حمایت صالح بر رسیدگی بر موضوع خواهد بود.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد:در دولت نهم و دهم،وظیفه قیمت گذاری بر خودروی داخلی از سازمان حمایت سلب و به شورای رقابت محول شد.
وی یادآوری کرد:شورای رقابت موظف است تا دستورالعمل نحوه قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون را تعیین کند که این سازمان افزایش قیمت را برای سال جدید با متوسط 7 درصد اعلام کرده است.
نوابی افزود:در کشور،چیزی به نام رهاسازی قیمت نداریم و حتی کالاهایی که جز گروه یک نیستند،از طریق آزادسازی و بر اساس ضوابط عمومی قیمت گذاری سازمان حمایت،تعیین تکلیف می شوند.
این مقام مسئول تاکید کرد:خودروهای با قیمت بالای 45میلیون تومان هم تنها با دستور مستقیم وزیر صمت تغییر می یابند که امسال این میزان،9.6درصد برای برخی ازخودروها توسط وزیر اعلام شد.
وی تاکید کرد:اکنون مشکلاتی که در گرانی قیمت خودرو ایجاد شده است به دلیل گران فروشی خودروسازان نیست و اگر هر کدام از شرکت های خودرویی بخواهند خودروی خود را یک ریال گران تر به فروش برسانند با برخورد جدی ما روبرو خواهند شد.
نوابی اضافه کرد:فروش دست دوم خودروها تحت رصد سازمان حمایت نیست وقیمت اصلی را بازار تعیین می کند.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد:برنامه ای در وزارت صمت در حال تدوین است که بر اساس آن قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به حداقل برسد.
وی با توضیح اینکه زمانی که عرضه کالایی از تقاضای آن بیشتر باشد،باید قیمت آن آزاد شود،گفت:در سال های گذشته با نظارت غیرمستقیم سازمان حمایت،خودروها در بازار خرید و فروش می شد ونمایندگی ها با یکدیگر در رقابت بودند.اما پس از جریان های ارزی پیش آمده در چند ماه گذشته،فضای قیمتی بهم خورده و در نتیجه باید میزان کنترل ها و بازرسی های ما باید بیشتر شود.
نوابی بیان کرد:بازار خودرو داخلی ما تحت نظارت نظام قیمت گذاری است که وزارت صمت آنرا کنترل می کند.
وی ادامه داد:قیمت های خودروهایی که از کارخانه می آید،شناور نیست و قیمت بازار،شناور تعیین می شود.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد:اعلام شورای رقابت مبنی بر بررسی فاکتورهای دخیل در تعیین قیمت خودرو،غیر کارشناسی بود و موجب التهاب بازار شد.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/
508اتومات با افزایش قیمت 15میلیون تومان
دنا پلاس توربو 5میلیون و88هزارو 200تومان وغیره اشاره نمود که از حوصله ما خارجه
حرف ما اینه که اقای خودروساز شما که به تازگی با هماهنگی شورای حمایت از مصرف کننده وصنعت ومعدن ودوستان دیگتون از 4تا 15میلیون ماشیناتون رو گرون کردین و مردم هم به خاطر حمایت از تولیدات به اصتلاح خودتون داخلی و ملی حرفی نزدن
چرا دوباره شمشیر کشیدین بازار رو به هم ریختین مگر چند بار در سال باید محصولاتتون رو گران کنید
بنده به عنوان کسی که سالهاست در ساخت قطعات خودرو برای خودروسازها فعالیت داشته ام
وبیشتر پیمانکارهای بزرگ وکوچکی را که برای 2خودروساز بزرگ و انحصارگرای ایران کار میکنند و تقریبا همه قطعات خودرو را ساخته و تامین میکنند میخاهم بدانم
همانگونه که خودتان چنین رفتار غیر حرفه ای را در سطح کشور با مصرف کننده انجام میدهید
قطعه ساران هم با شما میتوانند چنین کاری را انجام دهند
شما خودروسارازان در ازای هر یک ساعت که از طرف پیمانکارانی که به شما قطعه میدهند
خط تولیدتان میخوابد میلیون ها تومان جریمه میگیرید
چگونه به خود اجازه میدهید با رفتار غیر حرفه ایتون دامن به بی ثباتی اقتصاد
کشور وبازار خودرو وغیره بزنید
خودروهایی که نشان اسب و نام خودروی ملی را با خود یدک میکشد چرا باید افزایش قیمت
داشته باشند
اگر خودرو ملی است پس قطعا تمام قطعات داخلی است و هیچ ربطی به دلار ندارد
اگر ملی نیست و قطعات واردادیست پس چیزی به نام خودروی بومی وملی نداریم
باید به عرض برسونم من 20ساله که یکی از خوبهای صنعت قالب سازی هستم
واز قالب های قطعات خوردرو تا لوازم خانگی وبهداشتی در این 20سال با کمک همکارام ساختم
ما جوانهای ایرانی اونقدر قدر هستیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم
به جرات میگم که 70درصد یا شاید بیشترقطعات خودرو را پیمانکارای داخلی میسازند و
تحویل خودروسازا میدهند
اما از انجا که صنعت خودرو بسیار صنعت بسته و معافیایی هست شمای سازنده اگر بخاهی
کوچک ترین قطعه خودرو را بسازی نمی توانی بفروشی
ما ساختیم با کیفیتی بالا اما چون برند خودرو سازی نبود هیچ کسی با هیچ قیمتی نخرید
خانه از پایه ویران است
قرار بود شنبه این هفته یعنی 10 شهریور سایت باز بشه
توی تلویزیون اعلام شده
ولی هنوز بعد از گذشت یک روز هنوز سایت باز نشده
قرار بود شنبه این هفته یعنی 10 شهریور سایت باز بشه
توی تلویزیون اعلام شده
ولی هنوز بعد از گذشت یک روز هنوز سایت باز نشده
با شرکت همه مردم ،همه که میگم یعنی همه حتی یک نوزاد،همه بتونیم باهم خودرو بسازیم سهیم باشیم وجوانهایمان هم بکار مشغول بشن ،آنقدر وسیع هست که کل جوانان وطن دختر و پسر بیکار نمانند و تبدیل به ابر قدرت خودرو ساز جهانی شده وجزو خودرو سازان بزرگ و مدرن سطح اول باشیم.
ولی نمیدانم کجا مراجعه کنم و با کی مطرح کنم ایده خودمو.
اگه واقعا میخواید با فساد سیستماتیک مبارزه کنید بسم الله.. وگرنه بازداشت رقبای سیاسی فقط بی اعتمادی مردم و جناحی عمل کردن قوه قضاییه رو نشون میده
باید باید باید
ورود ماشینهای زیر 50 میلیون به ایران آزاد بشه
گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در خصوص خودروسازی به کجا رسید. آیا کسی هم در زمینه اشتباهات عنوان شده در این گزارش بازخواست شد؟
انا خلقناکم من نفس واحده ،
و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ( تا بدانید تنها بی نیاز خدا است ) .
خودرو سازان اگر قصد ایجاد التهاب در بازار خودرو ندارند می بایست صادقانه باطلاع مشتریان برسانند و کمبود ها را اعلام میکرد، خودرو سازان فعلا نقش ستون پنجم دشمن را در شرایط کنونی دارند
از تولید تا عرضه به بازار در انحصار خودرو سازان است. و بعد از عرضه به بازار نظارت بر بازار مثل خدمات پس از فروشش است.
خودرو سازان چون کسی را برای رقابت در کشور ندارند هر سازی که بخواهند برای این ملت میزنند تا منافع خود را از آب گل آلود گرانی و بدبختی ملت بیرون بکشند.
خودروسازان اولین کسانی بودند که اقدام به افزایش قیمت خودرو کردند و بر آتش زیر خاکستر التهاب اقتصاد این مملکت دمیدند، ابتدا به اصطلاح قیمت را ثابت کردند و شروع به قطع عرضه خودرو به بازار نمودند تا هر چه بیشتر به نرخ سود خود بیافزایند. چند صد خودرو فقط و فقط به خاطر بهانه نبود یک قطعه غیر ضروری به صورت علنی و به اصطلاح موجه احتکار شده. اما کسی ...............
اگر صنعت خودرو کشور خودش را جزئی از اقتصاد این ملت میداند باید با مردم و کشور اسلامی ایران همراه باشد نه اینکه بر فشار روانی و اقتصادی مردم بیافزاید. اگر این صنعت اینطور ادامه دهد آخرش همین مردم آنها را سر جایشان مینشانند تا از این اشتباهات نکنند.
با توجه به اینکه الان سود افزایش قیمت خودرو به جیب دلال ها میرود کارخانه به قیمت نزدیک بازار خودرو را بفروشد و فاصله این قیمت تا قیمت تعیین شده در شورای رقابت به یک حساب برود و فقط و فقط و فقط برای طرح اسقاط خودرو استفاده شود و اگر بشود قیمت اسقاط هم بالاتر برود