وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که انباشت دانش آموختگان را داریم که جویای کار در جامعه هستند.

به گزاش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه دوشنبه ۱۲ شهریور در حاشیه‌ افتتاح چند طرح دانشگاه کاشان در نشست با خیران این دانشگاه گفت: باید برای این مشکل قبل از اینکه برای جوانان ناامیدی و نگرانی عمیق ایجاد شود آنها را به سمت استفاده از خلاقیت ها و نوآوری ها بویژه بکارگیری در پارک علم و فناوری و مدل شرکت های دانش بنیان پیش ببریم.

به گفته وی، این موفقیت نیست که جوان ما تا آخرین مراحل تحصیل را طی کند اما پس از دانش آمخوتگی کار و اشتغال نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم تلاش می کند حضور پراکنده خیران را در دانشگاه های مختلف به سبک یک جامعه همفکر و برنامه محور سوق دهد افزود: در سیستم اداری ما گیر و گرفتاری زیاد داریم ولی بخشی از کار را می توان با حمایت و مشارکت خیران پیش برد که در این راستا وزارت علوم هم قدرشناس خیران است و هم از امانت های خیران بخوبی مراقبت و محافظت می کند.

برنامه های خیران دانشگاه کاشان مدل نمونه برای معرفی به سایر دانشگاه است

به گفته وی، کاری که در دانشگاه کاشان با حضور این تعداد خیران و برنامه های حمایتی آنها در این دانشگاه صورت گرفته است بسیار کم نظیر و مدل نمونه برای معرفی به سایر دانشگاه های کشور است تا از تجربیات آنها استفاده کنند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اینکه دانشگاه باید اثرگذاری خود را در جامعه نشان دهد، گفت: دانشگاه ها از دوره آموزش بخصوص در تاریخچه پس ازانقلاب اسلامی عبور کرده است و زمانی که نیاز به کارشناسان، تحصیل کرده ها و متخصصان برای توسعه کشور داشتیم این دوره بسیار طولانی شد.

غلامی، با اشاره به اینکه پس از آن دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های شکل گرفت که بیشتر به شکل تحقیقات مکتوب در یک بازه زمانی انجام شد اظهارداشت: امروز در حوزه فناوری و تبدیل دانش و نتایج تحقیقات به روش های کاربردی و انتقال آن به بخش صنعتی و سایر بخش ها ورود کرده اند که نمونه آن ایجاد شرکت های دانش بنیاد و راه اندازی پارکهای علم و فناری است.

وی،حرکت سریع و قابل ملاحظه در حوزه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان را تاکید کرد و گفت: برای ادامه حرکت نیز به پشتیبانی و حمایت نیازداریم و باید دریچه های نوآوری را در این بخش به سمت خوراک دادن ومحقق کردن پیشنهادات و ایده های جدید و فناورانه است، باز نگهداریم.

حرکت علوم و تحقیقات دانشگاه ها به سمت تحقق ایده های جدید و فناورانه

به گفته وی، دانشگاه ها موظف هستند علوم و تحقیقات خود را به سمت تحقق ایده های جدید و فناورانه سوق دهند.

وزیرعلوم، اصلاحات و بازنگری آیین نامه ای و استفاده از ظرفیت های اصلاحی آن را یادآورشد و گفت: ایجاد مشوق ها برای ادامه فعالیت های علمی اساتید هیئت علمی که کارهای میدانی و نوآورانه و فناوری و ارتباط با صنعت را انجام می دهند و کمک به حلقه اتصال دانشگاه و مراکز علم و فناوری دارند از دیگر برنامه های وزارت علوم است.

 غلامی، حمایت از پارک های علم و فناوری با مدل های خوب و فعالیت های مطلوب شهرک های علمی تحقیقاتی را تاکیدکرد و گفت: ما بی نیاز از همکاری علمی در نهادهای علمی نیستیم و باید برنامه کلانی را در حوزه توسعه نهادهای علمی و هیات علمی آن اجرا کنیم تا به رشد و بالندگی دانشگاه ها در آینده برسیم.

وی، در پایان با اشاره به برگزاری نشست اتحادیه بین المللی علم و فناوری جهان در استان اصفهان گفت:برگزاری این نشست فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندیهای ما در حوزه دانش بنیان و تولید علم به ثروت به دنیا بود.

این نشست با اعطای هدیه ای توسط خیر بزرگوار مازوچی به وزیر علوم به پایان رسید.

شایان ذکر است: ۶ طرح صنعتی، خدماتی و رفاهی دانشگاه کاشان با حضور وزیر علوم و هیأت همراه وی افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وزیر علوم در پایان این جلسه به بیت امام جمعه فقید کاشان آیت الله سیدمهدی یثربی رضوان الله تعالی علیه رفت و ضمن اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت فرزند برومند ایشان آیت الله آمیرسید محمد یثربی با وی در مورد برخی مسایل دیدار وگفتگو کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.