رئیس خانه احزاب مطرح کرد:

عدم همراهی دولت در اصلاح ساختار اقتصادی کشور/ نگاه بدبینانه علت اصلی ناکارآمدی احزاب است

رئیس خانه احزاب گفت: راحت‌ترین کار در کشور ما فروش نفت و توزیع پول نفت بین مردم است و همه دولت‌ها این کار را خوب بلدند و نمی‌خواهند به سمت اصلاح ساختار اقتصادی بروند و دولت هم تا امروز همراهی لازم را نسبت به این موضوع نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛  حسین کمالی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان که به مناسبت برگزاری انتخابات خانه احزاب استان گلستان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که تحرک خاص و برنامه مدونی از احزاب برای مسائل سیاسی و اجتماعی کشور دیده نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از مجموعه‌های حزبی که برنامه جامع و کاملی را به دولت ارائه داد مجموعه ما است.

وی ادامه داد: جبهه اصلاحات برنامه جامع و کاملی برای همه امورات کشور دارد و حتی در مورد شورای اسلامی شهر نیز برنامه دارد.

رئیس خانه احزاب خاطرنشان کرد: تمام این برنامه‌ها در روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف منتشر شده و، اما قبول داریم که احزاب توانمندی لازم را ندارند و این یکی از مباحثی است که ما نیز به آن اشکال وارد می‌کنیم.

کمالی درباره علل ناکارآمدی احزاب در کشور، گفت: زمانی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از طریق حزب انتخاب نمی‌شوند و در اصل با حزب آشنا نیستند و کارکرد حزب را نمی‌دانند، قانونی که برای حزب می‌نویسند قانون مناسب برای احزاب نیست و احزاب را بیشتر محدود می‌کنند و اجازه فعالیت گسترده به احزاب داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر قانونی برای احزاب توسط دولت نوشته می‌شود و نگاه در نوشتن این قانون به شکلی است که گویی احزاب مجموعه‌ای از افرادی هستند که آمده‌اند اقدامات خلاف انجام دهند و یا وابستگی سیاسی بیرون کشور داشته باشند.

رئیس با بیان اینکه این نگاه بدبینانه باعث می‌شود احزاب کارآمدی و کارکرد خوبی در کشور نداشته باشند، گفت: زمانی که یک دولتی روی کار می‌آید از طریق احزاب روی کار نیامده و سوال اینجاست که این دولت چه برنامه‌ای برای کار‌های خود دارد.

کمالی تاکید کرد: بنابراین دولت‌ها در روز‌های ابتدای کار خود می‌گویند ما با کمک احزاب آمده‌ایم و به وسیله احزاب روی کار نیامده‌ایم و در ادامه نقش کمک احزاب را هم کمرنگ می‌کنند و می‌گویند ما محبوبیت مردمی و اجتماعی داشته‌ایم و با این پتانسیل روی کار آمده‌ایم.

وی متذکر شد: نگاهی که وجود دارد نگاه کمک به احزاب و پیشرفت احزاب نیست و این باعث می‌شود که احزاب به رشد لازم نمی‌رسند.

رئیس خانه احزاب در انتقاد به این مطلب که گفته می‌شود احزاب هیچ برنامه‌ای ندارند، تصریح کرد: ما برای همین دولت یازدهم برای اصلاح ساختار اقتصادی که بزرگترین چالش امروز دولت است، بیش از پنج سال تحقیق انجام داده و طرح مکتوب را به دولت ارائه دادیم.

کمالی بیان کرد: این‌ها هیچ کمکی به ما نکردند و از سوی دیگر ما پنج سال کار تحقیقاتی کرده و به دوستان طرح اقتصادی ارائه دادیم و این گفتگو‌ها که گفته می‌شود احزاب هیچ طرحی را ارائه نمی‌دهند بیان خوبی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره علل ناکامی دولت در توسعه اقتصادی و گرفتار شدن کشور در مشکلات اقتصادی گفت: اشکال در این حوزه تنها به دولت بر نمی‌گردد و نه تنها این اشکال بر این دولت بر نمی‌گردد بلکه به دولت‌های قبل هم بر نمی‌گردد بلکه این اشکال یک نقیصه‌ای است که مربوط به ۱۰۰ سال گذشته است.

رئیس خانه احزاب خاطرنشان کرد: اقتصاد ما به صورتی است که از سرمایه‌های ملی کشور استفاده می‌کند و منابع مصرفی، سرمایه‌های موجود است و از تولید استفاده‌ای نمی‌کند.

کمالی تاکید کرد: در طی ۱۰۰ سال گذشته در ایران از تولید نفت به عنوان منبع اصلی اقتصاد و درآمد استفاده شده و اقتصاد ما بر اساس مزیت‌های ملی نیست و تخصص ملی شناسایی و تقویت نشده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر رقابت در داخل و رقابت در سطح بین‌المللی هم مبنای کار نبوده و در نتیجه ما اقتصاد غیررقابتی و غیرمزیتی و غیرتخصصی داریم که در هر حالتی زیان‌ده خواهد بود.

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: ما برنامه اصلاح ساختار اقتصادی را که به دولت ارائه دادیم، شناخت مزیت‌ها و برقراری رقابت در چهارچوب تخصص‌ها بوده و اینکه در دولت احساس می‌شود توانایی کافی برای انجام یک برنامه وجود ندارد به معنی ناکارآمدی آن برنامه نیست.

کمالی گفت: راحت‌ترین کار در کشور ما فروش نفت و توزیع پول نفت بین مردم است و همه دولت‌ها این کار را خوب بلدند و نمی‌خواهند به سمت اصلاح ساختار اقتصادی بروند، زیرا کاری سخت و زمان‌بر است و، چون مردم دوست دارند نتایج اقدامات را در بازه زمانی کوتاه ببینند و لمس کنند، هیچکدام از دولت‌ها نسبت به این مسئله رویکرد مثبتی نداشتند و این دولت هم همراهی لازم را تا به امروز در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی نداشته است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که امروز پیش روی نظام و دولت است، عدم اصلاح ساختار اقتصادی است که امروز کشور با مشکلات امروز روبرو شده و نتوانسته از تحریم‌ها و اقدامات اقتصادی دشمن عبور کند.

رئیس خانه احزاب در پاسخ به این سوال که به نظر شما رئیس جمهور تا چه میزان در اجرای وعده‌های انتخاباتی موفق بوده است، گفت: ارزیابی دقیقی از این امر نداشته‌ام.
 
انتهای پیام/م
 
منبع: فارس
 
 

صحبت های رییس خانه احزاب در گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.