مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، با اشاره به اجرای طرح ماما همراه در استان، گفت: اکنون 20 ماما در این طرح مشارکت دارند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  شیوا کاظمی ، مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح ماما همراه از چند سال گذشته در استان شروع شده است، افزود: در چهار ماه سپری شده از سال جاری 76 مورد زایمان توسط 20 نفر از ماماهای همراه در استان انجام شده است.

کاظمی اظهار داشت: مامای همراه در صورت تمایل مادر می‌تواند به عنوان همراه و مشاور از ابتدای بارداری تا زایمان و پس از آن انجام وظیفه کند.

وی اظهار داشت: اصلی‌ ترین خدمتی که مامای همراه به مادران ارائه می‌کند هنگام زایمان است یعنی اینکه مامای همراه معمولاً پیش از زایمان و در بیمارستان کنار مادر خواهد بود و می‌تواند به او در داشتن آرامش و کاهش درد کمک کند.

او اضافه کرد: در صورت موافقت بیمارستان، مامای همراه می‌تواند همراه مادر در اتاق زایمان حاضر شود و به او در زایمان کمک و پشتیبانی دهد، اگرچه مامای همراه اجازۀ دخالت در فرآیند زایمان را نخواهد داشت.

وی هزینه یک ماما همراه را براساس قراردادی که منعقد می کنند، سه میلیون و 800 هزار ریال در ماه ذکر کرد و افزود: ماما همراه از هفته 20 تا 37 حاملگی به مادر باردار خدمات ارائه می دهد و در صورت تمایل مادر می تواند بعد از این مدت هم به فعالیت خود ادامه دهد.

وی اضافه کرد: طرح ماما همراه در شهرستان های استان هنوز اجرا نشده اگرچه متقاضیانی دارد و ما در حال فراهم کردن شرایط لازم برای اجرای این طرح هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در شهرستان ها اکنون ماماهای شاغل در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی به مادران باردار در دوران بارداری خدمات ارائه می دهند، گفت: در شهرستان ها برای این اقدام ها هزینه ای دریافت نمی شود اما درصدد هستیم طرح ماما همراه را نیز در شهرستان ها اجرا کنیم.


انتهای  پیام/ز

طرح ماما همراه در شهرستان های استان هنوز اجرا نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.