یکی از شاخص هایی که می تواند در رشد شخصیت کودکان اثر گذار باشد ساخت و تولید فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی مختص کودکان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   جشنواره کودک و نوجوانان، جشنی با رنگ وبوی کودکانه است که برای اولین بار پروانه‌های آن در سال 61 و در اصفهان به پرواز درآمد.در سی و یک دوره برگزاری این جشنواره 21 دوره درشهر اصفهان، 6 دوره درشهر تهران، 4 دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شد.

امسال نیز همزمان با عید غدیر خم، اصفهان میزبان سی و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود تا علاوه بر نمایش فیلم‌های مختص کودکان، شادی و نشاط را برای تمامی کودکان ایران زمین به ارمغان آورد.

فیلم‌های مختلف جشنواره در سینما فلسطین، 3 سالن سینمای سیتی سنتر و 4 سالن سینمای پردیس چهارباغ به نمایش درآمد.

در کنار برنامه‌های بخش بین‌الملل جشنواره امسال برنامه‌های جنبی شامل کارگاه‌های متفاوت، کاروان‌های عروسکی و شعرخوانی، غرفه‌هایی با برنامه‌های متنوع برپا شده بود؛کارهای خیر ونیک همانند کمک به نیازمندان، خانواده‌های بی سرپرست و کم‌توان ذهنی، انرژی‌بخش جشنواره بود؛هم چنین حضور بازیگران مطرح درکار کودک مانند ، ثریا قاسمی ، جهانبخش سلطانی ، کمند امیر سلیمانی و مجریان برنامه‌های کودک مانند عمو قناد و خاله شادونه و تعدادی از دختران شین آبادی و بچه های زلزله زده سر پل ذهاب از میهمانان جشنواره بودند.

از دیگر ویژگی های برنامه‌های سی و یکمین جشنواره کودکان و نوجوانان بزرگداشت جمعی از پیشکسوتان هنر وسینما همچون فریال بهزاد ، زنده یاد ناصر چشم آذر و برادران دالوند بود.

امسال یکی از ویژگی هایی که مورد استقبال هنرمندان و فیلم سازان قرار گرفت برگزاری جشنواره در سیتی سنتر اصفهان بود البته رضا داد دبیرجشنواره نیز از این موضوع ابراز رضایت داشت و گفت: انتخاب این مرکز تاثیر بسزایی در پررنگ تر شدن جشنواره سی و یکم داشت.

یکی از ویژگی های جشنواره امسال تشکیل شورای سیاست گذاری جایزه ویژه زنده یاد زاون قوکاسیان بود که همزمان نیز تندیس این هنرمند در میدان جلفا نصب شد.

رضاداد با بیان اینکه جشنواره امسال در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد اضافه کرد: این رویداد بین المللی متمایز تر ازسال های قبل بود از جمله مهمترین آن برپایی جشنواره در آخرین ماه تابستان موجب شد تا دانش آموزان با روحیه مضاعف سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

 

خداحافظی پروانه‌ها تا پروازی دوباره به دیار نصف جهان

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان میزبان دومین المپیاد فیلم سازی نوجوان

در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان امسال ، دومین المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران به همت انجمن سینمای جوان و بنیاد سینمایی فارابی در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد که 72 فیلم از فیلم سازان 9 تا 16 سال از 25 استان کشور حضور داشتند.

دومین المپیاد فیلمسازی ۱۳ شهریورماه با معرفی بهترین‌ها به این بخش از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد و برای تداوم این رویداد در سال‌های بعد و آمادگی انجمن سینمای جوان برای حمایت از نوجوانان فیلمساز گام های اساسی برداشته شد.

از حاشیه های این المپیاد حضور ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران و  مهتاب کرامتی بازیگر سینما و دبیر حسن نیت یونیسف در ایران در بین نوجوانان المپیادی بود ؛ از نتایج حضور  پارکس می توان به آموزش رایگان نوجوانان شرکت کننده در المپیاد فیلم سازی توسط انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد.

رضا داد دبیر سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان همچنین درخصوص هیات داوران بیان کرد: در این دوره 40 داور کودک و نوجوان، 21 خبرنگار کودک ونوجوان و 8 عکاس کودک و نوجوان حضور داشتند.

 دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به کارگاه های تخصصی جشنواره که در دانشگاه علمی کاربردی سیتی سنتر برگزار شد،گفت: «امسال تمرکز جدی بر برگزاری کارگاه های تخصصی صورت گرفت و کارگاه فیلمنامه نویسی، کارگاه فیلمسازی و پویانمایی را در جشنواره برگزار کردیم.

کارگاه فیلم‌نامه نویسی به صورت نشست تخصصی فیلم‌نامه اقتباسی برای کودک و نوجوان با اساتید بنامی همچون فرهاد توحیدی‌پور، بهنام بهادری، حمید حسین‌زاده برگزار شد.

در بحث دیگر فیلم‌نامه نویسی برای کودک با حضور استاد آلمانی  آنابل پائولی برگزار شد؛در این کارگاه یکی روش جدید فیلم نامه‌نویسی تدریس شد و یکی از موفق‌ترین و جذاب‌ترین کارگاه‌های جشنواه، نسبت به دوره‌های قبلی بود، همچنین کارگاه‌های جلوه‌های ویژه بصری برای سینمای کودک و نوجوان با حضور امیر سحرخیز برپا شد.

در برنامه‌ی دیگر این کارگاه با حضور  سیلچوا، انیمیشن روسی از دیروز تا امروز مطرح شد که به نقد و بررسی تاریخ انیمیشن پرداخته شد.

 اختتامیه امسال در سالن کوثر اصفهان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اصفهان،شهردار اصفهان،مسئولان استانی، هنرمندان،داوران، میهمانان بین المللی و خبرنگاران و عکاسان کشوری و استانی،مانند همه ی جشنواره ی سال های گذشته با تاخیر نیم ساعته آغاز شد.

مجری اختتامیه هومن حاجی عبدالهی بازیگر محبوب سریال پایتخت بود که در ابتدای حضورش با تشویق بی نظیر حضارروبه رو شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه این جشنواره در سالن کوثر اصفهان در ابتدای صحبت‌های خود به سابقه فرهنگی اصفهان اشاره کرد و گفت:خوشحالیم که بار دیگر این جشنواره بین المللی در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می‌شود، منطقه‌ای که در گستره و تنوع محصولات و سابقه هنری و هم در دانش و مکتب هنری نه تنها بی نظیر،بلکه در جهان کم نظیر است.

وی با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سینمای ایران است، افزود: در حال حاضر ۱۸ میلیون مخاطب کودک و نوجوان در کشور وجود دارد که این ظرفیت ارزشمند این گروه را در یادگیری، سرگرمی و هزاران امر دیگر کمک کند.

 

خداحافظی پروانه‌ها تا پروازی دوباره به دیار نصف جهان

داوری فیلم های جشنواره با 66 داور

وزیر ارشاد با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبی را سپری کرده، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فیلم بعد از این دوران ساخته شده که این یعنی قدم‌های مهمی در این حوزه برداشته ایم که البته کافی نیست.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته اتفاقات خوبی در این سینما رخ داده که فروش فیلم‌های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبی را نشان می‌دهد و تعداد این فیلم‌ها نیز بیشتر شده است.

جشنواره امسال پرشور تر از گذشته با حضور کودکان و نوجوانان

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان نیز در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: جشنواره کودک امسال با موفقیت برگزار شد، زیرا تمام اهداف از پیش تعیین شده در شورای سیاست گذاری تحقق یافت .

وی افزود: جشنواره امسال، با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و پدران و مادران آنها از مناطق مختلف شهر و استان اصفهان و هنرمندان برگزار شد، تمام هنرمندان اصفهانی، نوجوانان و کودکان در همه بخش های این جشنواره نقشی اساسی داشتند.
 

اصفهان سرآمد در حوزه فرهنگ و هنر

مهرعلیزاده استاندار اصفهان در سخنرانی خود در اختتامیه این فستیوال بین المللی گفت : افتخاری بزرگ است که اصفهان چندین سال پی در پی میزبان این جشنواره بوده و است. اصفهان در طول تاریخ نشان داده که در زمینه های مختلف فرهنگی سرآمد بوده و هنرمندان ویژه ای در همه رشته ها داشته است و حالا هنرمندیِ اصفهان در بخش فیلم و در کسوت میزبانی نشان داده شد.

استاندار اصفهان ادامه داد: مطمئنم که در آینده، سطح جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بالاتر خواهد رفت و این جشنواره به عنوان یک مرکز مهم در دنیا برای فیلم های کودکان و نوجوانان خواهد بود.

وی افزود: توجه ویژه به فعالیت های کودکان و نوجوانان در اصفهان جای افتخار دارد و مطمئن هستم که با سابقه فرهنگی ایران خواهیم توانست کشورمان را آن طور که لایق شخصیت ایرانی است به دنیا بشناسانیم.

پروانه‌های زرین جشنواره برشانه برترین‌ها

 
در آیین اختتامیه پروانه‌های زرین جشنواره بر شانه‌های بهترین‌های هر بخش نشست.

جایزه ویژه هیئت داوران زاون قوکاسیان به فیلم سینمایی ضربه فنی به تهیه کنندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین کارگردانی به پرنیا کاظمی پور برای کارگردانی فیلم بُروا وپروانه زرین بهترین فیلم به مهرداد مجیدی برای تهیه کنندگی همین فیلم تعلق گرفت.

پروانه زرین هیئت داوران کودکان و نوجوانان به فیلم کودک پاستاریونی به تهیه کنندگی بیتا منصوری تعلق گرفت.

پروانه زرین هیات داوران کودک و نوجوان بین الملل برای بهترین فیلم، به فیلم «تنها» به کارگردانی دیوید مورا و به تهیه کنندگی آبل نامیاس از فرانسه اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران سیفژ نیز به فیلم «خانه» به کارگردانی جانگ وو کیم از کره جنوبی اهدا شد.

تندیس زرین ویژه شهید بهنام محمدی به فیلم کوتاه داستانی«جمعه گل» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی تعلق گرفت و جایزه ویژه یونیسف برای بهترین کارگردان به دلیل ترویج مفهوم صلح و دوستی میان کودکان به محمدرضا حاجی غلامی برای این فیلم اهدا شد.

هیات داوران جایزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان را به سجاد اسماعیلی برای فیلم لکنت اهدا کرد.

در بخش مسابقه آثار پویانمایی بین الملل، پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به فیلم «بدو رستم، بدو» به کارگردانی حسین ملایمی از ایران اهدا شد.

در بخش مسابقه آثار پویانمایی بین الملل پروانه زرین بهترین فیلمنامه به اشکان رهگذر برای نویسندگی فیلم آخرین داستان از ایران اهدا شد.

در بخش مسابقه آثار پویانمایی بین الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند پویانمایی به عملیات کاتماندو به کارگردانی نانسی فلورانس ساوارد و پیر ژرسو و به تهیه کنندگی نانسی فلورانس ساوارد از کانادا تعلق گرفت.

در بخش مسابقه آثار پویانمایی بین الملل پروانه زرین بهترین کارگردانی به اشکان رهگذر برای فیلم آخرین داستان از ایران اهدا شد.
در بخش مسابقه فیلم های کوتاه داستانی بین الملل، پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به «فقط برو!» به کارگردانی پاولس گومنیکاوس از لتونی تعالق گرفت.

در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل، پروانه زرین بهترین فیلمنامه به دامین مانیول و کوهی ایگاراشی برای فیلم شبی که شنا کردم از فرانسه و ژاپن اهدا شد.

در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل، پروانه زرین بهترین کارگردان به محمدرضا حاجی‌غلامی برای فیلم لکنت از کشور ایران اهدا شد.

در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل، پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به کامیلا آندینی برای فیلم دیده و ندیده از اندونزی تعلق گرفت.

در بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل، پروانه زرین بهترین فیلم به «خانه» به کارگردانی جانگ وو کیم و به تهیه کنندگی جانگ وو کیم از کشور کره جنوبی اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به پویانمایی کوتاه باربر به کارگردانی داریوش اسکویی تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم کوتاه داستانی مارلون به کارگردانی درناز حاجی ها اهدا شد.

پروانه زرین بهترین بازیگری به طور مشترک به سجاد اسماعیلی برای فیلم "لکنت" و سامیار محمدی برای فیلم "تپلی" تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه به میترا تیموریان و آقای غلامرضا رمضانی برای فیلم ضربه فنی اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم ارزشمند بلند پویانمایی راه یافته به بخش مسابقه "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.

 

خداحافظی پروانه‌ها تا پروازی دوباره به دیار نصف جهان

کودکان و نوجوانان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های اجتماعی هر جامعه محسوب می‌شوند؛پس لازم است متولیان حوزه فرهنگ و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان شهرداری اصفهان که چندین دهه است میزبان برپایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است، با بهره‌گیری از تجارب و رفع نواقص گذشته بیش از پیش به دنیای پر رمز و راز کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

البته فیلم سازان و برنامه سازان کودک و نوجوان نیز باید با مخاطب شناسی دقیق، مطابق با الگوهای ایرانی_اسلامی را به معرض نمایش درآورند و سینمای کودک را مختص کودکان و نوجوانان بدانند تا فیلم سازان بین المللی نیز علاوه بر شناخت پیدا کردن از فرهنگ اصیل ایران،دنیای کودکان ما را بهتر بشناسند.

امیدواریم در جشنواره  سی و دوم حضور کودکان در سالن‌های سینما پررنگ تر باشد و کمتر شاهد حضور بزرگترها در سالن‌های نمایش باشیم.

گزارش  از نعیمه حکمت‌پور

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.