آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان و ۷۲ شهید کربلا با شور هر چه بیشتر در شهر‌های مختلف گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ حجت الاسلام یاری مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: هیات های عزاداری در بقاع متبرکه، حسینه ها ، مساجد و خیابان های اصلی شهر به ویژه در آستان های مقدس، بقعه خواهر امام رشت، امامزاده هاشم ، دانای علی ، آستان مقدس سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، همچنین در تمام بقاع متبرکه سراسر استان به عزاداری می پردازند.

وی از تجمع گسترده عزاداری به صورت متمرکز در استان گیلان خبر داد و افزود: این تجمع ها با حضور هیات های مذهبی ، اعضای کانون مداحان ، رابطان فرهنگی ، مبلغان و هیات های مذهبی برگزار می شود.

مراسم فرهنگی ویژه ماه‌های محرم و صفر در ۵۱۰ بقعه متبرکه

حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان هم گفت: مراسم فرهنگی ویژه ماه‌های محرم و صفر با عنوان بصیرت عاشورایی همزمان با سراسر کشور در ۵۱۰ بقعه متبرکه و آستان امام زادگان گیلان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوگواره بصیرت عاشورایی امسال با شعار کرامتنا الشهاده (شهادت افتخار ماست) برگزار می‌شود، افزود: تبیین جایگاه حکومت اسلامی و نقش ولایت فقیه در جامعه، جلوگیری از ورود انحرافات و خرافات به مکتب عاشورا و اجرای امینانه نیات واقفان از مهمترین اهداف اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه گیلان است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه این طرح از ۲۰ شهریور تا ۱۷ آبان ماه اجرا می‌شود، گفت:برنامه‌های بصیرت عاشورایی در ۲ بخش، بخش اول اجرای برنامه‌ھای فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و بخش دوم، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ستار علیزاده با اشاره به اینکه امسال طرح بصیریت عاشورایی به صورت شهرستانی اجرا می‌شود، از برگزاری تجمع بزرگ «لبیک یا حسین‌علیه‌السلام» در روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه در بقاع متبرکه مجری طرح خبر داد و افزود: ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی نیز در روز جمعه ۲۳ شهریور ماه در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص استان برگزار می‌شود.

وی گفت: مراسم ویژه نوجوانان حسینی با عنوان احلی من العسل با همکاری آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان یکشنبه، ۲۵ شهریور ماه و مصادف با ششم محرم در ۶۰ بقعه متبرکه گیلان برگزار خواهد شد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقامه نماز ظهر عاشورا اشاره کرد و افزود: از برنامه‌های محوری بصیرت عاشورایی اقامه نماز ظهر عاشورا به عنوان تقلید عملی از سیره و دستور امام حسین (ع) است.

همایش نهضت بیداری با خطبه‌های علوی

حجت الاسلام ستار علیزاده برگزاری مراسم رهروان زینبی در ۱۲ محرم، عزاداری امام سجاد (ع) و همایش نهضت بیداری با خطبه‌های علوی و منشور عزت را از دیگر برنامه‌های بصیرت عاشورایی در گیلان اعلام کرد و گفت: این طرح با ویژه مراسم اربعین حسینی ادامه خواهد داشت با تجمع لبیک یا رسول الله در روز رحلت حضرت محمد (ص) به پایان می‌رسد.

وی برپایی خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون اعزامی از قم و مبلغان بومی را از دیگر برنامه‌های اوقاف گیلان در طرح بصیرت عاشورایی معرفی کرد و افزود: ۶۳ مبلغ اعزامی از قم و ۳۰۰ مبلغ بومی در اجرای طرح بصیرت عاشورایی با اوقاف گیلان همکاری می‌کنند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: ۲۸ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص گیلان در ایام برگزاری بصیرت عاشورایی دایر است که از این تعداد ۱۱ خیمه ویژه کودک و نوجوان، ۸ خیمه معرفت چند رسانه‌ای و ۹ خیمه هم به مشاوره اختصاص دارند.

حجت الاسلام ستار علیزاده درباره اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام، تصریح کرد: گیلان ۲۸۱ موقوفه با نیت روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام در ایام محرم و صفر دارد و عواید این موقوفات اگر قید مکان داشته باشد طبق نظر واقف و اگر قید مکان نداشته باشد در بقاع مجری طرح فاقد درآمد و یا به صورت حمایت از هیات های مذهبی هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/م.ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.