عضو شورای عالی استان‌ها گفت: با وجود داشتن اقلیم 4 فصل در ایران، درآمد ما در مقایسه با برخی از کشورهای عربی واقع در بیابان‌های کویری از محل گردشگری بسیار ناچیز است.

درآمد ناچیز ایران از محل گردشگری نسبت به کشورهای عربیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفری نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها در نهمین جلسه شورای عالی استان ها که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه ایران از لحاظ هنری و فرهنگی یکی از کشورهای بسیار باسابقه است، اظهار کرد: داشته‌های بیشمار تاریخی، طبیعی و فرهنگی، قدمت و غنای تمدنی کشور عزیزمان را به گنجینه‌ای گران‌بها از میراث مادی و معنوی تبدیل کرده است که می‌تواند در این شرایط اقتصادی در صنعت توریسم و گردشگری نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: میراث کشور ما می‌تواند پلی میان ایران و سایر ملت‌ها باشد.

جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: کاهش وابستگی به صنعت نفت از الزامات اقتصاد مقاومتی است، آنچه که می‌تواند میزان وابستگی اقتصادی به صنعت نفت را به حداقل برساند، بهره‌گیری از صنعت گردشگری است که در عین به صرفه بودن به سرعت نتیجه می‌گیرد و اشتغالزا و درآمدزا است.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مدیریت شهری و روستایی امروزه با چالش‌های گوناگونی روبرو است، تصریح کرد: کمبود منابع درآمد جهت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های شهری و ارائه خدمات مورد نیاز از یک سو و افزایش روزافزون مشکلات و پدیده‌های اجتماعی و زیست محیطی از سوی دیگر مدیریت شهری را در دهه‌های اخیر تحت فشار قرار داده است.

وی یکی از راهکارهای افزایش درآمد شهرها و روستاها را توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: مراکز شهری و روستایی به علت دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مقاصد گردشگری مهمی محسوب می‌شوند.

جعفری افزود: صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی دنیا نزدیک به 12 درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده و 250 میلیون شغل در سطح جهان پدید آورده است.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه گردشگری می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را در کشورهای در حال توسعه فراهم آورد، گفت: ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ملی و محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و کاهش تنش‌های سیاسی در دنیای کنونی ره‌آوردهای بسیاری را به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: برپایه گزارش سازمان جهانی، گردشگری ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی را در جهان دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه در جهان برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود.

جعفری با تاکید بر اینکه هر توسعه‌ای تنها با برنامه ریزی امکانپذیر است، گفت: گردشگری سلامت اکوتوریسم، گردشگری مذهبی، تفریحی و ورزشی، فرهنگی و اقلیمی هر یک به نوبه خود دارای بسترهای بالقوه‌ای است که باید بررسی شود.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها افزود: درآمد ایران از حوزه گردشگری در مقایسه با برخی از کشورهای عربی واقع در بیابان های کویری بسیار کم است، این در حالی است که ایران با داشتن اقلیم 4 فصل و تنوع فرهنگی، قومی_ نژادی خلیج فارس و دریای خزر، جنگل‌ها و مراتع و غذاهای متنوع ظرفیت درآمدهای بیشتر از این محل را دارد.

وی گفت: در رونق گردشگری عوامل متعدد تاثیرگذاری وجود دارد که توجه به آن‌ها برای ادامه حیات این صنعت درآمدزا بسیار ضروری است.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها گفت: توجه به این عوامل مهم، توسعه صنعت گردشگری را به دنبال دارد.

جعفری میزان موفقیت در توسعه گردشگری را تابعی از کیفیت و نحوه دخالت عوامل موثر دانست و گفت: جاذبه‌های گردشگری، تسهیلات و خدمات گردشگری از جمله مسائلی است که باید به آن‌ها توجه شود و با توجه به این مسائل مشکلات و نارسایی‌های فراوان در حوزه گردشگری برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی امروز دنیا، ایران می‌تواند جزء ارزان‌ترین مقاصد سفرها در سراسر جهان باشد، گفت: با توجه به اینکه برای استخراج و فروش نفت باید هزینه‌های بسیاری را متحمل شد، تا به رقمی از ارز دست یافت، می‌توانیم به راحتی تنها با یک برنامه ریزی هدفمند با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، محلی و طبیعی استان‌ها درآمدزایی کنیم.

الزام ادارات مالیات و امور اقتصادی در خصوص حمایت و تسهیلات مورد نظر قانون در حوزه گردشگری و هتلداری، ارتباط موثر با سازمان جهانی گردشگری، رفع موانع اداری همچون روش‌های سنتی اخذ ویزا و کنترل‌های مرزی از پیشنهادات جعفری برای توسعه حوزه گردشگری بود.
عضو شورای عالی استان ها سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، توسعه فرودگاه‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن و ارتباطات، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و تجاری را حائز اهمیت دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی برای توسعه جاذبه‌های گردشگری و توریسم استفاده کنیم.

وی در خصوص مشکلات تبریز گفت: فقدان مدیریت، نبود برنامه‌ریزی مدون در تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 باعث شد تا بسیاری از فرصت‌ها را از دست دهیم که ثبت نشدن جنگل‌های ارسباران یکی از این مشکلات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار