تولیدکنندگان داخلی لوازم التحریر، محصولاتی با قیمت یک سوم نمونه خارجی آن تولید می‌کنند، که این موضوع می‌تواند با خرید محصولات ایرانی توسط مردم، کمکی به اشتغال و چرخه اقتصادی کشور باشد.

لوازم‌التحریر ایرانی، کیفیت مشابه؛ یک‌سوم قیمت نمونه خارجیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز پست صفحه اینستاگرامی یک خبرگزاری را می‌دیدم که نوشته بود با 150 هزار میلیاردی که 6 میلیون نفر برای خرید پراید به سایپا دادند، می‌شد شرکت بنز را خرید. قیاس جالبی بود، سوای صحت و سقم ماجرا یک‌دفعه ذهنم متوجه گزارشی شد که می‌خواستم بنویسم؛ در ارتباط با نوشت‌افزارهای ایرانی و حمایت از آنها، در ارتباط با بازاری که حدود 10 هزار میلیارد گردش مالی دارد و سهم ایرانی در آن بسیار ناچیز است، 10 هزار میلیاردی که اگر با قیاس ایسنایی بخواهیم با آن برخورد کنیم، احتمالا می‌شد روترینگ آلمان یا شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده نوشت‌افزار را خرید. با این حال و با توجه به همین موضوع پرداختن به بازار نوشت‌افزارها و خواندن اظهارنظرهای مسئولان و فعالان این حوزه، خالی از لطف نیست.

با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان 50 تا 60 هزار شغل ایجاد کرد

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته در جریان نمایشگاه «ایران‌نوشت» به بحث گردش مالی چند هزار میلیاردی بازار نوشت‌افزار در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «اگر آموزش‌وپرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند و این فرصت‌های شغلی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد. درحال حاضر ۱۴میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش‌وپرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش‌وپرورش انجام دهیم.»

سهم کمتر از 15 درصدی تولیدکنندگان داخلی از بازار 10 هزار میلیاردی سالانه نوشت‌افزارها در ایران

محمد خراسانی، مدیرعامل شرکت آوای مهر که در زمینه توزیع نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی حضور و فعالیت جدی دارد، در ارتباط با وضعیت نوشت‌افزارها در ایران گفت: «خوشبختانه در حوزه تولید و توزیع نوشت‌افزارهای ایرانی رشد قابل توجهی داشته‌ایم و این موضوع به دغدغه بسیاری از مردم و فعالان تبدیل شده است. به‌صورتی که از حدود سه تا چهار شرکت محدود در سال‌های گذشته به حدود 150 شرکت تولیدکننده تا به امروز رسیده‌ایم. این رشد به معنی افزایش تقاضا برای خرید نوشت‌افزارهای ایرانی در چند سال اخیر است.»

خراسانی به وضعیت فعلی این بازار اشاره کرد و گفت: «به لطف خداوند سال به سال وضعیت استقبال از نوشت‌افزارهای ایرانی بهتر از قبل می‌شود. در سال 97 هم این رشد محسوس بود و علت آن را می‌توان در چند موضوع دانست: «ابتدا افزایش قیمت ارز که وارد‌کنندگان را دچار مشکل تامین هزینه کرده، دوم مشکلات مربوط به واردات و گمرکات که این موضوع هم از حجم واردات نوشت‌افزارها به داخل کشور کاسته و موضوع دیگر هم حمایت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است؛ همه پای کار آمدند از صداوسیما تا رسانه‌های دیگر و فعالان فضای مجازی، همه بر حمایت از تولید ملی و شعار مقام معظم رهبری در این ارتباط تاکید کردند.»

مدیرعامل شرکت آوای مهر در ادامه به گردش مالی بسیار زیاد این حوزه اشاره کرد و گفت: «حدود 10 هزار میلیارد گردش مالی در حوزه نوشت‌افزارها در هر سال در ایران وجود دارد که سهم تولیدات داخلی کمتر از 15 درصد است و این یعنی همچنان نیاز به توجه ویژه و بیشتری در حوزه توانمندی داخلی وجود دارد.»

در ادامه خراسانی به وابستگی تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: «تقریبا تمام تولیدات داخلی به مواد اولیه خارجی وابسته‌اند و همین موضوع روی قیمت آنها اثر می‌گذارد. به‌هرحال افزایش نرخ ارز و بازار آشفته اقتصادی فقط به ضرر وارد‌کنندگان نبوده و تولید‌کننده داخلی هم در تهیه مواد اولیه دچار مشکل شده و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است.»

مدیرعامل شرکت آوای مهر در ادامه به مباحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: «شرکت بنده و بسیاری دیگر از تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان الزام به پخش و فروش محصولات با برند و طرح فرهنگی داخلی دارد تا در برابر تهاجم غربی بایستیم. البته در این حوزه مشکلاتی هم داشته‌ایم نظیر عدم ادامه‌دار بودن کاراکتر‌ها، مثلا همین شکرستان که مدت‌ها بازار داغی داشت اما حالا اقبالش کم شده است، بنابر این تولید‌کننده باید به دنبال کاراکتر‌سازی هم باشد تا مخاطب بیشتری جذب کند.»

سال 97 برای تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای داخلی، یک انقلاب محسوب می‌شود

مصطفی رحیمی، مدیرعامل شرکت کیمیا تحریر به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین تولید‌کنندگان نوشت‌افزار داخلی  به وضعیت تولیدات داخلی در این حوزه پرداخت و گفت: «سال 97 سال بهتری برای نوشت‌افزارهای ایرانی بود و می‌توان از آن به‌عنوان انقلابی در این حوزه یاد کرد. این وضعیت مطلوب ناشی از چند موضوع است؛ یکی رشد قیمت ارز، یکی مشکلات واردات و دیگری هم حمایت از تولیدات داخلی. به‌هرحال بسیاری از ما تولیدکنندگان در ماه‌های ابتدایی سال، یعنی اردیبهشت و خرداد مواد اولیه را با ارز قیمت پایین‌تری وارد کردیم و درحال حاضر هم در بسیاری موارد چشم بر سودی که می‌توانیم به خاطر قیمت‌های جدید ببریم، می‌بندیم و همین موضوع باعث رونق بازار و فروش خوب شده است. همین موضوع که ما نمی‌توانیم سود را به نرخ روز ببریم، در فروش بالاتر و رونق بازار ما تاثیر مثبتی داشته است.»


بیشتربخوانید:نوشتن مشق حمایت از نوشت افزار ایرانی با لوازم التحریر خارجی! + فیلم 


رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا تولیداتی داریم که در آن به خودکفایی رسیده باشیم و نیازمند خارج از کشور نباشیم، گفت: «بله اما در تولیدات بسیار محدودی، مثلا در حوزه قفل دفترهای کلاسوری کاملا خودکفا شده‌ایم و در تولید خط‌کش هم همین‌طور، خود ما با استفاده از PVC 132 کاملا بهداشتی ایرانی، خط‌کش تولید کرده‌ایم و مشکلی نداریم.»

مدیرعامل شرکت کیمیا تحریر در ادامه به مشکلات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: «در بازار حدود 10 هزار میلیاردی ما همچنان سهم اندکی داریم؛ درصورتی‌که می‌توانیم رشد بهتری داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که پیش‌روی ما بوده است و اصلا ارتباطی با وضعیت ارز و تحریم و اینها نداشته، همان محصولاتی است که با مواد اولیه داخلی تولید می‌کنیم. برای تولید خط‌کشی که گفتم و برای تهیه مواد پتروشیمی بارها دچار مشکل جدی شدیم. کاغذ را از تاجر با هر حربه و ترفندی بود به قیمت نسبتا مناسبی گرفتیم اما پتروشیمی که تولید داخلی است ما را با مشکلاتی مواجه کرد. در همین چندماه، سه بار تغییر و افزایش قیمت زیاد داشته است و این اصلا مطلوب نیست.»

رحیمی به دغدغه‌های فرهنگی تولیدکنندگان داخلی هم اشاره کرد و گفت: «تولید‌کننده داخلی تمام‌قد در برابر ضدفرهنگ‌های غربی ایستاده است. اما کاراکترهای ادامه‌دار نداریم و این برای ما مشکل‌ساز شده است. البته برای این موضوع و کاستی هم ما میدان را خالی نکردیم و با رنگ‌ها و تصویرسازی‌ها و نقش و نگارها این خلأ را هم پوشش دادیم و بازار را از دست ندادیم و در برابر تهاجم فرهنگی ایستادیم.»

 

با استناد به اظهارنظرهای مسئولان، تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات، بازار تاجران و شرکت‌های واردکننده نوشت‌افزارهای خارجی را دچار مشکل جدی کرد و درمقابل باعث رونق بازار داخلی و فروش و تولید بیشتر محصولات داخلی شد؛ این یعنی می‌توان با درایت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی از این بازار پرسود در جهت منفعت ملی بهره برد و به قولی، تحریم‌ها آنقدر هم بد نیست، اگر فرصت‌سوزی نکنیم.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

لوازم‌التحریر ایرانی، کیفیت مشابه؛ یک‌سوم قیمت نمونه خارجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار