از این پس واردات شکر خام نخواهیم داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علیرضا یزدانی مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: وزرات جهادکشاورزی به سیاست‌های حمایتی عمل کرده و در کشت جدید نیز ارز دولتی به بذر تخصیص داده شد و مشکلی از بابت تامین بذر نداریم.

وی با اشاره به کشت چغندرقند بهاره در ۲۱ استان کشور بیان کرد: به علت کمبود آب حاکم بر کشور و نیاز آبی بالای چغندرقند بهاره، در دولت دهم بر پایه تحقیقات و تجربیاتی که در گذشته دور در کشور بود، توسعه کشت پاییزه چغندرقند در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفت.

یزدانی با بیان اینکه هدف اصلی کشت پاییزه چغندرقند، تولید محصول استراتژیک شکر، کاهش وابستگی به خارج و افزایش بهره‌وری آب بوده است، ادامه داد: به طور متوسط در کشت بهاره در کشور در هر هکتار مصرف آب حدود ١٣هزار مترمکعب است، که با توجه بحران آب در استان فارس بعنوان یکی از کانون‌های اصلی کشت چغندر قند با کاهش جدی سطح زیر کشت مواجه شدند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: متوسط مصرف آب چغندرپاییزه حدود ۶ هزار مترمکعب، یعنی ۵۰ درصد مصرف آب در چغندر بهاره بوده و این در حالی است که بهره‌وری آب در تولید شکردر چغندر بهاره در سال جاری حدود ۷۰۰ گرم به ازای هر مترمکعب مصرف آب و در چغندرقند پاییزه حدود ۱۴۰۰ گرم به ازای هر مترمکعب آب مصرفی تولید می‌شود.

یزدانی با اشاره به اینکه جنوب غربی تا جنوب شرقی استان فارس از مناطق بسیار مستعد کشت پاییزه چغندرقند است، گفت: تثبیت اشتغال کشاورزان و افزایش در آمد آن‌ها از وظایف وزارت جهادکشاورزی بوده، بنابراین سعی شده با توسعه کشت چغندرقند پاییزه به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی کمک شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به ارزش افزوده توسعه کشت چغندرقند پاییزه برای کشاورزان و تاثیر بسیار زیاد در تناوب زراعی، کمیته‌ای متشکل از نماینده کارخانجات قند، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت و رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس و بخش خصوصی تشیکل شده، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با توجه اهمیت رعایت تاریخ کاشت با همدلی و تعامل در اسرع وقت نسبت به توسعه کشت چغندرقند پاییزه اقدام کنید.

یزدانی با اشاره به تخصیص ۵۰ درصدی یارانه بذر به کشاورزان، ادامه داد: وزرات جهادکشاورزی به سیاست‌های حمایتی عمل کرده و در کشت جدید نیز ارز دولتی به بذر تخصیص داده شد و مشکلی از بابت تامین بذر نداریم.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در پایان سال ۹۶، به ۸۵ درصد خوداتکایی در تولید شکر در کشور رسیدیم که در تاریخ ۱۲۰ ساله صنعت قند کشور بی سابقه بود و با توجه به بهره‌برداری حدود ۱۰ کارخانه کشور از چغندر قند پاییزه از اوایل اردیبهشت ماه، وزرات جهادکشاورزی اعلام کرد که ما نیازی به واردات شکر خام نخواهیم داشت.

یزدانی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت کارخانجات ارز با نرخ دولتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد و این ارز تا به دست مصرف کننده برسد رصد شده، بنابراین عقد قرار داد کشاورزان با کارخانجات قند صرفا با معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ن

صحبت های مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار