کمبود آب از مهمترین چالش ها در محدوده مطالعاتی اردبیل است

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: کمبود آب یکی از مهمترین چالش¬های فعلی و آینده در محدوده مطالعاتی اردبیل می باشد.

سرحدی، مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، افزود: اکثر کشورها با مشکل کمبود آب روبرو هستند ولی وضعیت کشورمان از نظر منابع آبی و موقعیت جغرافیایی آن بدلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک در مقایسه با سایر کشورها حادتر می باشد که منابع آب زیرزمینی خصوصاً دشت اردبیل در این استان بدلیل مصرف بی رویه و برداشت نامتعارف در سالیان گذشته تقریباً در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در سال های گذشته حجم برداشت آب زیرزمینی در دشت اردبیل و سایر دشت های ممنوعه کشور خیلی بیشتر از توان و ظرفیت آبخوان ها صورت گرفته است و به نوعی این نحوه بهره برداری نامطلوب از منابع آب زیرزمینی باعث افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن در اکثر آبخوان ها شده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: وجود چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز و کارایی پایین مصرف آب و کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا و عدم رعایت الگوی کشت بهینه و ... را از دیگر عوامل اصلی در ایجاد نابسامانی در این دشت ذکر نمودند.

سرحدی افزود: پایین افتادن سطح آب زیرزمینی باعث شده است تعداد تقاضاهای کف شکنی و تغییر محل چاه ها زیاد و این امر نیز هزینه های زیادی را از بابت حفاری های جدید و نیز نحوه استحصال آب برای کشاورز تحمیل می نماید.

وی تصریح کرد: در اکثر دشت ها علاوه بر موارد ذکر شده قبلی کاهش منابع آب زیرزمینی موجبات تشدید معضلات اجتماعی، مهاجرت روستائیان به شهر و افزایش بیکاری و... را به همراه داشته و از سوی دیگر موجبات لطمه به زیرساخت های عمرانی، نشست زمین و تغییر کیفیت آب و... را موجب می شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: البته فعالیت های سازماندهی شده از سال 1384 با اجرای پروژه های تعادل بخشی با شروع برنامه پنج ساله چهارم توسعه حکایت از عزم مسئولین در جهت جبران غفلت پیشین دارد و عملاً اقدامات صورت گرفته برای بهبود آبخوان ها نیز باعث کاهش شدت بحران شده است زیرا بدرستی درک شده که تداوم وضعیت نابسامان آب زیرزمینی می تواند پیامدهای نامطلوب و غیر قابل جبران به دنبال داشته باشد.

سرحدی راهکارهای کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم و استفاده از سیستم های نوین آبیاری و همچنین تحویل حجمی آب با نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه ها و رعایت سقف مجاز برداشت آب توسط مالکین چاه ها را بعنوان عوامل بهبود دهنده آبخوان ها متذکر شدند و اعلام داشتند با مشارکت مردم و مصرف کنندگان آب می توان بر مصرف منابع آب زیرزمینی مدیریت تا از هدر رفت آب جلوگیری کرد.    

وی افزود: در شرایط موجود عمده معضل در آبخوان های استان اضافه برداشت بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری چاهها بوده که از همکاری خوب و شایسته مسئولان قضایی و انتظامی در راستای برخورد با چاههای غیرمجاز، برخورد جدی با متخلفین و ناقضین قانون در جهت صیانت از منابع آب به منظور جلوگیری از اضافه برداشت از چاههای مجاز را خواستار شدند.

 انتهای پیام/ح

برداشت آب زیرزمینی در دشت اردبیل بیش از توان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.