کشورمان با 88 هزار تن تولید عسل در سال جزو 3 کشور برتر دنیاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  در جهان بیش از 20 هزار گونه زنبور وجود دارد و زنبور عسل گونه ای از آنهاست که زندگی اجتماعی دارد. زنبورهای عسل با گردآوری شیره و شهد گلها و گیاهان در محل زندگی خود به نام کندو، عسل تولید می کنند که غذایی کامل و دارویی مناسب برای درمان بیماری است. رنگ عسل بر حسب این که زنبور بر چه گلی نشسته و از آن بهره گرفته، متفاوت است. عسل، گاه شفاف و گاه تیره است. رنگ عسل می تواند با توجه به سرچشمه اصلی شهد، از سفید روشن (عسل اقاقیا) تا سبز تیره متمایل به سیاه (عسل صنوبر و زبان گنجشک) تغییر کند و طیفی از رنگها را در برگیرد.
 
ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در تولید عسل / شغلی شیرین در دامنه های دنا

ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در تولید عسل

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به روند افزایشی تولید عسل در ایران از سال 1361 تاکنون اعلام کرد:کشورمان با 88 هزار تن تولید در سال جزو 3 کشور برتر دنیاست.
 
غلامحسین طهماسبی پیش از این اظهار کرده است : عسل به عنوان ماده غذایی شفابخش و دارویی در سلامت جامعه تأثیر به‌سزایی دارد.
 
وی افزود: باید حرکت زنبورداران را به سمت تولید عسل سالم جهت داد و تلاش کرد تا در جامعه نیز سرانه مصرف عسل افزایش پیدا کند که همگی نیازمند توسعه پایدار در صنعت عسل و زنبورداری است.
 
قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عسل‌های دنیا از 9گونه زنبور عسل تولید می‌شود، از این بین دو گونه زنبور عسل کوچک و اروپایی یا معمولی در ایران وجود دارد که دومی به عنوان اقتصادی‌ترین زنبور عسل در دنیا شناخته می‌شود.
 
طهماسبی تاکید  کرد: قدمت زنبور عسل در ایران به زمانی برمی‌گردد که انسان بهره‌برداری از عسل را شروع کرده و ایران جزو مناطق انتشار طبیعی این گونه زنبور عسل است، به گونه‌ای که در مناطق پراکنش طبیعی زنبور عسل معمولی نیز قرار دارد.
 
وی عنوان کرد: نیمی از عسل دنیا در قاره آسیا تولید می‌شود که ایران از نظر تعداد کندو از دهه 60 تا 90 افزایش چشم‌گیری در کُلنی داشته و با 7 میلیون و 600 هزار کندو جزو 4 کشور برتر دنیاست؛ از این تعداد کندو 300 هزار کندوی بومی و بخش عمده آن‌ها کندوی مدرن است.
 
قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص وضعیت صادرات عسل کشور یادآور شد: آمار صادرات عسل از ایران در بعضی سال‌ها رکورد زده اما در دوسال اخیر به یک هزار تن رسیده و کاهش پیدا کرده است.
 
کارشناسان با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی مختلف در کهگیلویه و بویراحمد که ۴۰۰ گونه آن گیاه دارویی است بر این باورند که این استان می‌تواند از قطب‌های تولید عسل صادراتی در کشور باشد.
 
اقتصاد مقاومتی چیزی جز تکیه بر تولیدات بومی نیست، آن هم با شناسایی فرصت ها یا ظرفیت های موجود منطقه و فعال کردن این پتانسیل ها.کهگیلویه وبویراحمد با ظرفیتی که گفته شد می تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی رونق تولیدات داخلی آن هم در بخش تولید عسل پیش قدم باشد.
 
ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در تولید عسل / شغلی شیرین در دامنه های دنا

تولید سالانه 900 تن عسل در مزارع کهگیلویه وبویراحمد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به  تولید سالانه 900 تن عسل در مزارع استان گفت: 2700 زنبور دار در استان مشغول به فعالیت هستند که سالانه 900 تن عسل تولید می کنند.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه 1200گونه گیاهی متنوع برای تغذیه زنبور ها در استان وجود دارد افزود:135  هزار کلنی زنبور عسل در کهگیلویه وبویراحمد پرورش داده می شود.
 
وی بیان کرد: حدود 3 هزار نفر از طریق زنبور داری به صورت مستقیم و غیر مستقیم امرار معاش می کنند.
 
تاجدینی عرضه عسل تقلبی ،نبودمرکز بسته بندی مناسب و نحوه حمل و نقل کندوها را از مهمترین مشکلات زنبورداران استان برشمرد.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمداضافه کرد:قرار است تا سال آینده واحدتولیدی صنایع بسته بندی عسل در استان تاسیس شود.
 
نبود کارخانجات فرآوری از دیگر مشکلات زنبورداران استان است که مسئولان جهاد کشاورزی می گویند اگر سرمایه داران در این بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند از مشوق های خاص این سازمان بهره مند خواهند شد.
 
احسان فرح بخش جوان کهگیلویه وبویراحمدی درچرام کار زنبورداری را با یک کلونی زنبور که پدرش به او هدیه داده بود آغاز کرد.
 
این جوان موفق با تلاش مضاعف توانسته به عنوان زنبوردار موفق در کشور معرفی و از طرف مسئولان کشوری و استانی جایزه زنبوردار نمونه را از آن خود کند.
 
احسان فرح بخش در حال حاضر ۲ هزار کلونی زنبور عسل دارد که برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
 
این جوان با استعداد چرامی توانسته امسال ۶۰ تن عسل برداشت کند و ۷۰ درصد عسل زنبورستان وی به استان‌های هم جوار وبیست درصد به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
 
فرح بخش برنامه توسعه را در آینده کاری خود قرار داده ومی خواهد با راه اندازی یک کارخانه تصفیه آج وموم برای نخستین بار دراستان هم مشکلات زنبورداران را حل کند هم برای جوانان شغل ایجاد کند.
 
باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند. با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با تعداد اندک کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سیدی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی
انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
چه فایده همش تقلبیه ما خیلی وقته دیگه مزه عسل واقعی رو نچشیدیم