رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان اصفهان گفت : 160 ناظر دامپزشکی در 32 کشتارگاه دام استان اصفهان روزانه عملیات نظارت بهداشتی پیش از کشتار و پس از آن را انجام می دهند.

وحید رضا خامسی پور در گفت و گوی اختصاصی با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با تاکید بر اینکه عزاداران در ذبح دام های نذری رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند، به اهمیت رعایت نکات بهداشتی در ذبخ دام که  در ایام مختلفی مانند عید قربان و دهه ی اول محرم اشاره و تصریح کرد : هم استانی ها و خیران می توانند دام قربانی خود را از کشتارگاه های  عرضه دام زنده که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشد، تهیه نمایند.

وی با بیان اینکه نگهداری و  ذبح دام در معابر و خیابان ها علاوه بر انتشار بیماری های قابل انتقال از دام به انسان موجب آلودگی زیست محیطی می شود گفت :خیران می توانند دام های قربانی خود را حتی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی  در نزدیکترین کشتارگاه دام زیر نظر ناظران بهداشتی و شرعی دامپزشکی ذبح نمایند و یا اگر در منزل اقدام به این سنت نیکو می نمایند می بایست با رعایت کامل مسائل بهداشت فردی و محیطی، اقدام به این کار کرده و در صورت تمایل می توانند از نظارت رایگان بهداشت دامپزشکی توسط گروه های سیار بهره مند شوند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان اصفهان در ادامه گفت :حدود 160 نفرنیروی نظارت بهداشتی  در تمام 32 کشتارگاه دام  استان اصفهان روزانه عملیات نظارت پیش از کشتار و پس از آن را انجام می دهند.

خامسی پور تصریح کرد : هم استانی های عزیز می توانند از طریق شماره 1012  با گروه های سیار زیر نظر دامپزشکی برای بازدید دام و ذبح آن در محله های خود اقدام نمایند .

وی با اشاره به نظارت مستمر دامپزشکی اصفهان در ایام سوگواری ماه های محرم و صفر در سالیان  مختلف افزود : در ایام  تاسوعا و عاشورای سال 96 حدود 4705 راس دام در استان مورد بازرسی بهداشتی گروه های ناظر در دامپزشکی قرار گرفت که از این تعداد 15 راس دام از چرخه مصرف خارج شد و 137 لاشه مورد  عملیات اصلاحی قرار گرفت  و به طور کلی حدود 622 کیلوگرم از این لاشه ها از چرخه مصرف خارج شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان اصفهان درپایان توصیه کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از دام به انسان از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گوشت دام قربانی را 24 ساعت و آلایش خوراکی دام (دل، جگر و قلوه) را 48 ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتی گراد) نگهداری وسپس اقدام به مصرف آن کنند.

انتهای پیام/م

رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام های نذری ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.