اگر بخواهیم هدف از برگزاری اردو‌های جهادی را، در یک کلمه توضیح بدهیم، می‌توان آن را سازندگی دانست. اما این کلمه توضیح دارد؛ همان‌گونه که واژه جهاد توضیح دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آغاز این سازندگی، ساختن خود است. به عبارتی نخستین هدف اردوی جهادی، خود سازی است. همان‌طور که برترین جهاد‌ها، جنگ در معرکه نفس یا جهاد اکبر است. این گذر از خود و به جا آوردن حق بزرگ ‌ترین و مقدس‌ ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند. در طی این سفر، تذکر و همیاری به یکدیگر در پیمودن پلکان رشد و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی محیط نیز حاصل می‌آید.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

بیست و ششم ماه رمضان بود که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار جمعى از دانشجویان، در بخشی از اظهارات خود به بحث اردوهای جهادی اشاره کردند و فرمودند: "اردوهای جهادی را توسعه دهید، تداوم بخشید. من خوشحال شدم که این جوان آمد اینجا و از اردوی جهادی صحبت کرد و شرح داد. بله، همین حرف هایی که ایشان گفت، همه مورد تأیید من است؛ این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز این ها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است."

تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به توسعه و تداوم اردوهای جهادی در حالی است که این اردوها، مجموعه ای از فعالیت های خود جوش است که توسط طلاب حوزه های علمیه، دانش آموزان، دانشجویان و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور برگزار می شود که هر کدام بنابر ظرفیت ها و توانایی های موجود، انواع خدمات از جمله انجام پروژه های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، آموزشی، پزشکی-درمانی، و غیره را در کنار فعالیت های فرهنگی ارائه می دهند.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

بخش اعظم هدف از برگزاری این اردوهای جهادی، بر پایه سازندگی استوار شده است که این سازندگی از خودسازی درونی افراد آغاز و به سازندگی در مناطق محروم خلاصه می شود.

مسعود نشاطی، مسئول گروه جهادی شهید بقایی دانشگاه جندی شاپور اهواز، در خصوص اقدامات این نهاد گفت: شاید به جرات می توان بیان کرد این سازندگی مقدس ترین غنیمت باقی مانده از این سفرها است چرا که همیاری و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی در محیطی که رنگی از ریا و نمایش های شهری را ندارد، خودسازی در درون را به اوج می رساند.

وی افزود: بسیج علاوه بر اردو های فصلی، دوره های هفتگی و ماهیانه نیز برگزار می کند. که در این خصوص کانون شهید بقایی برای اهداف بهداشتی و درمانی مانند آموزش های دهان و دندان، چشم، مامایی، غربالگری دیابت و فشار، همچنین معاینه، ویزیت اطفال، قلب و خدمات دارویی راه اندازی شده است.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

نشاطی بیان کرد: هر چند که مسائل بهداشتی درمانی با توجه به مشکلات مالی و محرومیت ها، در اولویت های بعدی و گاهی فراموش شده قرار می گیرند اما تلاش ما بر آن است تا این خدمات را با توجه به مقتضیات به صورت رایگان ارائه دهیم. هرچند ما از قبل خانواده های کم بضاعت را شناسایی و در کنار مساعدت های عمرانی و فرهنگی، آموزش های بهداشتی نیز، به خصوص برای زنان ارائه می دهیم که البته این دیدار های پزشکی از لحاظ درمانی، در راستای برنامه های وزارت بهداشت است.

مسئول گروه جهادی شهید بقایی دانشگاه جندی شاپور اهواز در زمینه کار گروه اردوهای جهادی عنوان داشت: کمیته کارآفرینی و جهاد اقتصادی که بیشتر در حوزه اشتغال زایی فعالیت دارد با بهره گیری از ظرفیت های بومی و کمک های بسیج و سپاه پاسداران سعی می کند تا برای آن دسته از افراد که در زمینه هنرهای دستی و یا دامداری و مرغداری و غیره فعالیت می کنند، احتیاجات اولیه کار را تامین و یا زمینه توسعه کسب و کارشان را فراهم آورند.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

وی توضیح داد: کار گروه های دیگر نیز وجود دارد مانند مطالبه گری و عرصه یابی که با مسئولین منطقه ای ارتباط برقرار کرده و برای شرکت در تریبون آزاد یا میز خدمت در نماز جمعه با آن ها هماهنگ می کنیم تا به سوالات در خصوص مسئولیت شان پاسخ گو باشند. یا کمیته عمرانی که با توجه به نیاز های مردم در زمینه بنایی و برقکاری از ظرفیت های منطقه و مردم محلی استفاده می شود تا هم کمکی باشد برای محرومیت زدایی و هم خودشان به این باور برسند که می توانند کار و فعالیت کنند.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

نشاطی در خصوص کمیته آموزش و علمی عنوان داشت: این گروه با توجه به مشکلات دانش آموزان در دروس گوناگون، سعی می کند با کمک و یاری، مسائل شان را حل کند. البته کمیته فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نیز وجود دارد که با توجه به حساسیت های خاص آن، کوشش ما بر آن است تا اصول و ارزش های ملی و اعتقادی را با برنامه ها و ارتباط گیری های غیر مستقیم ترویج و تعلیم بدهیم.

مسئول گروه جهادی شهید بقایی دانشگاه جندی شاپور اهواز در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان برای شرکت در این اردوها، داوطلبی حضور می یابند یا اجباری، اذعان کرد: حضور افراد و دانشجویان کاملا اختیاری است و تعداد درخواست ها برای شرکت در اردو های جهادی آنچنان زیاد است که گاهی شرمنده بعضی دوستان می شویم. به هر حال هر کسی اهدافی را برای کار خود دنبال می کند. یکی مسائل دینی و مذهبی دیگری ملی و کس دیگر هر دو اما هدف اصلی ما ریشه کنی محرومیت در تمام سرزمین مان ایران است.

اردو‌های جهادی، ظرفیتی برای محرومیت زدایی

امین حویزاوی، مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی ستاد حرکت های جهادی شهید علی هاشمی، در زمینه چگونگی کار و روش شان در اردو های جهادی اظهار داشت: اردو های عمرانی که رفع محرومیت در آن اولویت دارد یک پیش نیاز و زمینه هستند برای خود سازی و فرهنگ سازی که بیشتر در مناطق دور دست انجام می شود. فلسفه اردوهای جهادی گوناگون و زیاد است، اما می توان آن را به هدر ندادن انرژی جوان در راه های نادرست و گاهی بیهوده تعبیر کرد. که این اردو ها و عوامل سازنده، با برنامه ریزی، انرژی جوانی را همراه با خدمت به خلق تخلیه می کنند. البته در کنار این مهم نباید فراموش کرد که توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه جزو رسالت های تعیین شده بر دوش جهادگران است.

وی افزود: طی سفر ما به یک روستا و مراجعه به مغازه متوجه شدیم که آنجا مرغ منجمد فروخته می شود در حالی که روستا باید تولید کننده مرغ و تخم مرغ باشد، یا وجود سد کارون ٣، که فقط کافی بود قلاب در آب انداخته شود و بلافاصله ماهی بالا می آمد. وظیفه ما در آن مکان ساختن کارگاه و مرغ داری نبود، بلکه ایجاد یک گفتمان جدید برای ایجاد انگیزه در روحیه مردم بود. در حقیقت پیامی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت زدایی و ایجاد روحیه سازندگی و امید در بین جوانان و مردم منطقه است.

حویزاوی در خصوص احساس جهادگران نسبت به اردوها عنوان داشت: حس زندگی در روستا، با طبیعت فوق العاده و دور بودن از زیبایی های ساختگی و مصنوعی جالب و غیر قابل توصیف است که هرگز نمی توان آن را در شهر تجربه کرد. نبود وسایلی که در شهر تمام زندگی ما هستند یکی از مزایای اردوهای جهادی است. گاهی تمام تنهایی انسان با موبایل پر می شود که در دِه سرگرمی های دیگری وجود دارد. متاسفانه روستاها در بافت ذهنی ما گم شده اند. روستا را با محرومیت می شناسند در حالی که مکان رنگ های متفاوت، ساده زیستی و زندگی بدون ریا است.

مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی ستاد حرکت های جهادی شهید علی هاشمی، در پاسخ به این سوال که هدف از تشکیل این اردوها چیست بیان کرد: شعار جهادگران، می سازیم تا ساخته بشویم است. حتی وقتی از پیشکسوتان در این عرصه و پایه گذاران اردو های جهادی در استان خوزستان سوال می شود که آرمان شما چیست؟ همین جمله را تکرار می کنند. یکی از شرایط ساخته شدن، مدیریت بحران است. اگر انسان بخواهد در آینده تشکیل زندگی بدهد قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد که این اردوها افراد را در مواجه با مسائل زندگی، سرسخت اما صبور بار می آورند. در حقیقت این سفر می خواهد بگوید؛ کسانی که درگیر کاغذ بازی هستند و می گویند کارها سخت است و نمی شود. دشوار است، اما می شود.

در آخر جا دارد این نکته را به یاد آورد که متاسفانه یکی از ایراد های اردوهای جهادی کنونی نبود درخواست از مسئولین است. در مطالبه گری از مسئولین باید به این نکته توجه کرد که آن ها برای از میان برداشتن مشکلات مناطق محروم چه کارهایی را باید انجام می دادند و یا می توانستند انجام بدهند اما در انجام آن کوتاهی کرده اند چرا که نباید فراموش کنیم، وظیفه حل دشواری های محرومان جامعه ابتدا بر عهده مسئولان می باشد.

ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.