پروردگار عالمیان مهربان‌ترین مهربانان است و همیشه و همه جا بر این صفت خداوند تاکید شده است، اما به راستی چگونه است که افراد مورد غضب پروردگاری مهربان قرار می‌گیرند؟

خداوندی که ما را آفریده و از هیچ چیز برای ما کم نگذاشته است، صفتی دارد با عنوان خشم یا غضب که به کیفر پروردگار معروف است. در بعضی مواقع اتفاق می‌افتد او کسی را مورد عفو و بخشش خود قرار ندهد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که؛ چه افرادی مورد خشم پروردگار قرار می‌گیرند و خداوند چه کسانی را نمی‌بخشد؟ در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان به جمع آوری اطلاعاتی در این زمینه پرداخته است که از شما دعوت می‌کند آن را مطالعه نمایید.

غضب الهی در قرآن

خداوند دو نوع صفت دارد؛ صفت ذاتی و فعلی. غضب خداوند صفت فعل خدا است نه صفت ذات. خشم خدا صفت فعل خدا است یعنی کار خدا است؛ خدا مثل ما عصبانی نمی‌شود. خشم خدا یعنی کیفر گناهان و مقصود آن عقاب و کیفر خداوند است.

شخصی از امام باقر (ع) پرسید: خشم خدا چیست؟ ایشان فرمودند: کسی که گمان کند خداوند از حالتی به حالت دیگر تغییر کند، او را به ویژگی آفریده وصل کرده است. چیزی خدا را تحریک نمی‌کند که باعث دگرگونی او شود؛ پس خشم خدا یعنی کیفر خداوند.


این مطلب را از دست ندهید: حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره خشم خداوند


چه چیزی باعث خشم خداوند می‌شود؟ همه گناهان باعث خشم خدا می‌شود و هر آنچه که مورد بخشش خدا واقع نشود، موجب غضب خدا می‌شود. هر انسانی به اندازه گناهش مورد خشم خدا و مستوجب مجازات الهی است؛ بنابراین آنچه باعث خشم خدا می‌شود گناه است.

در علم کلام با ادله متقن اثبات می‌شود که تغییر و تبدل در ذات باری تعالی راه ندارد و همه صفات و کمالات ثابت بوده و عین ذات باری تعالی است. یکی از موارد تغییر و تبدل، تغییر در حالات خداوند متعال است؛ مثل دوست داشتن و غضب کردن. غضب کردن به این معنا است که او ابتدا حالت آرامشی را داشته، سپس نسبت به امری عصبانی شده و غضب می‌کند؛ این مطلب به معنای تغییر در خداوند متعال است که طبق ادله عقلی محال است. این در حالی است که اگر به قرآن رجوع کنیم در سوره زخرف آیه ۵۵ خداوند متعال غضب را به خود نسبت می‌دهد و می‌فرماید: «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِینَ: هنگامى که ما را به خشم آوردند از آن‌ها انتقام گرفتیم و همه را غرق کردیم». حال باید پرسید آیا این آیه با ادله عقلی تعارض دارد و حالت خداوند متعال تغییر کرده یا خیر؟


این مطلب را از دست ندهید: گناهی که انسان را از رحمت الهی دور می‌کند


اگر به کلام اهل بیت (علیهم السلام) که مفسرین واقعی کلام خداوند متعال هستند، رجوع کنیم، خواهیم دید که این آیه را به نحو دیگری معنا کرده‌اند؛ به طور مثال امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه فرمودند: «خشم و اندوه خداوند متعال، مانند خشم ما نمی‌باشد؛ بلکه خداوند انسان‌های شایسته‌اى مخصوص به خود را آفرید که آنان، محزون و برآشفته می‌شوند، یا خشنود و خوش‌حال، آنان انسان‌هایى عاقبت اندیش و چاره جویند که خداوند خشنودى آنان را موجب شادمانى خود و خشم توأم با اندوه ایشان را خشم و اندوه خود می‌داند؛ چرا که پروردگار، آنان را براى دعوت مردم به سوى خود فرستاد، تا راه خداپرستى را به مردم نشان دهند و بدین جهت، به چنان مرتبه بلندى دست یافته‌اند که خشم و خرسندى آن‌ها با رضا و غضب خدا یکى شده است و در این آیه منظور خدا آن نیست که خشم و اندوه به آن معنا که بین بندگانش معروف است، به او دست می‌دهد».

«آسفونا» از ماده «اسف» هم به معنى «اندوه» آمده است و هم به معنای «غضب». بلکه به گفته راغب در «مفردات» گاه به «اندوه توأم با غضب» نیز گفته شده است و گاه به هر یک از این دو، به صورت جداگانه. چرا که حقیقت آن، همان هیجانى درونى است که انسان را به انتقام دعوت می‌کند و هر گاه نسبت به زیردستان باشد در شکل غضب ظاهر می‌شود. هر گاه نسبت به بالادست باشد به صورت اندوه آشکار می‌گردد؛ لذا وقتى از ابن عباس درباره حزن و غضب سؤال شد، او گفت: ریشه هر دو یکى است، اما لفظ آن مختلف است.

اما نه حزن و اندوه در باره خداوند مفهومى دارد و نه خشم به آن معنى که در میان ما معروف است؛ بلکه اگر به تفاسیر قرآن رجوع کنیم، خواهیم دید که همه مفسرین اعم از شیعه و اهل سنت، خشم و غضب خداوند را به معناى «اراده مجازات» و رضایت او را به معناى «اراده ثواب» معنا کرده‌اند. مرحوم طبرسی و شیخ طوسی از بزرگان شیعه آیه را به همین شکل معنا کرده‌اند؛ یعنی غضب خداوند متعال همان اراده او بر عذاب کفار و منافقین است. فخر رازی از بزرگترین مفسرین اهل سنت نیز همین نظر را دارد و خشم و غضب الهی را به معنای اراده عقوبت آنان معنا کرده است.


این مطلب را از دست ندهید: چهار نکته درباره عذاب کافران در قیامت/ تنها راه رهایی از خشم خدا


این آیه از آیات متشابه بوده و از آن معنای دیگری اراده شده است که با مطالعه دقیق آیات دیگر و ادله عقلی می‌توان منظور آیه را متوجه شد، لذا با ادله عقلی منافات ندارد؛ و منظور از این‌که فرمود: ما را به خشم آوردند این است که با اعمال و کردار خود، مستحق عذاب ما شدند، ما نیز اراده کردیم و آن‌ها را عذاب کردیم.

چه کسانی نزد خدا بخشیده نمی‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل غضب الهی کفر است. یعنی پنهان کردن حقایقی که انسان نباید آن‌ها را مخفی کند.

دومین عاملی که سبب خشم الهی می‌شود و ما باید از آن دوری کنیم، دروغ بستن به خدا و دروغ شمردن آیات الهی است. آیا مخاطب این سخن فقط مشرکان صدر اسلام هستند یا ممکن است در میان ما هم کسانی باشند که مخاطب این باشد و به خدا دروغ ببندند؟

یکی از آیاتی که نشان می‌دهد دروغ بستن به خدا چقدر خطرناک است، آیه ۲۱ سوره مبارکه «انعام» است که می‌فرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»؛ چه کسی ظالم‌تر از آن است که به خدا دروغ می‌بندد یا آیات الهی را تکذیب می‌کند؛ بدانید که ستمکاران کامیاب نمی‌شوند. کسی که در زندگی ستم کند، به سعادت و خواسته‌های مادی و معنوی خود نمی‌رسد.


ببینید: ترس‌هایی که انسان را از خدا دور می‌کند


خداوند در آیه ۱۷ سوره مبارکه «یونس» نیز می‌فرماید: «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِآیَاتِهِ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ»؛ کسی که به خدا افترا می‌بندد، مجرم است و انسان‌های مجرم در زندگی کامیاب نیستند.

همچنین در آیه ۳۲ سوره میارکه «زمر» می‌فرمایند: «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن کَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَکَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءهُ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْکَافِرِینَ»؛ پس کیست ‏ستمگرتر از آن کس که بر خدا دروغ بست و [سخن] راست را، چون به سوى او آمد دروغ پنداشت آیا جاى کافران در جهنم نیست؟

دروغ بستن به خدا انکار توحید است. یکی از مصادیق روشن دروغ بستن به خدا شرک است؛ یعنی کسی که برای خدا شریک و همتا قائل باشد. در جامعه چه کسانی برای خدا شریک قائل هستند؟ فقط مشرکان صدر اسلام به عنوان مشرک محسوب نمی‌شوند.


بیشتر بخوانید: توبه کلید قرآنی غلبه رحمت الهی بر غضب الهی است


دروغ شمردن آیات الهی انکار نبوت است. شرک، ظلم است. دروغ بستن به خدا شرک است و شرک یک ظلم است، اما این چه ظلمی است و معنای ظلم چیست؟ عدل از نظر لغت یعنی هر چیزی را در جای خود نهادن و ظلم هم یعنی چیزی را جای خود قرار ندادن.

شرک ظلم است، اما ظلم اعتقادی است. عقیده به شریک و همتا برای خدا اعتقاد به چیزی است که وجود ندارد.


این مطلب را از دست ندهید: خداوند چه صدایی را دشمن می‌داند؟


لقمان، پسرش را موعظه می‌کرد و می‌گفت که مشرک نشو و برای خدا همتا قائل نشو. شرک ظلم بزرگی است و این نوع شرک اعتقادی است.

خداوند در آیه ۶ سوره مبارکه «فتح» می‌فرمایند: «وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِکِینَ وَالْمُشْرِکَاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِیرًا»؛ و [تا]مردان و زنان نفاق‏‌پیشه و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد برده‌‏اند عذاب کند بد زمانه بر آنان باد و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده و جهنم را براى آنان آماده گردانیده و [چه]بد سرانجامى است.

ظالم‌ترین افراد/ کسانی که در پیشگاه الهی بخشیده نمی‌شوند

شرک موجب غضب خداست و آن قدر شرک در زندگی خطرناک است که قابل آمرزش نیست. سایر گناهان را ممکن است خداوند حتی بدون توبه هم بپذیرد. اگر کسی از گناهان کبیره اجتناب کند گناهان صغیره‌اش را خدا می‌آمرزد ولیکن مشرک را خدا نمی‌آمرزد مگر اینکه از شرک توبه کند.

کسی که مشرک شود به خدا دروغ بسته است بنابراین مشرک ظالم‌ترین انسان است و مشرک کسی است که برای خدا همتا قائل می‌شود.

گناهان چه کسانی بخشیده می‌شود؟

توحید محبوب‌ترین چیز نزد خدا و شرک خطرناک‌ترین گناه نزد خدا است. اگر کسی در زندگی موحد باشد سایر گناهانش قابل آمرزش است، اما مشرک سبب خشمی است که هیچ‌گاه آمرزیده نمی‌شود مگر اینکه توبه کند.


ببینید: نمازی پُراهمیت که خداوند هیچ پاداشی برای آن مشخص نکرد!


شرک فقط مختص افراد بت‌پرست است یا ممکن است امروز هم شرکی حتی در جوامع اسلامی وجود داشته باشد؟

انواع شرک

دو نوع شرک داریم؛ شرک جلی و شرک خفی.


این مطلب را از دست ندهید: غضب و خشنودی خداوند در کارهایی پنهان شده است؟


شرک جلی این است که انسان در اعتقاد بگوید خدا دو تاست. شرک خفی هم آن است که اگر کسی از انسان جباری اطاعت کند، مطیع اوست و مشرک است که این شرک عملی است. بسیاری از کسانی که ایمان آورده‌اند هم مشرک هستند. کسی که از شیاطین انس و جن اطاعت می‌کند و زیر بار طاغوت برود، مشرک است و جامعه‌ای که پذیرای حکومت‌های طاغوت امروز است مشرک هستند.

از نمونه این شرک‌ها این است که بگوییم اول خدا و دوم شما به دادم رسیدید که این شرک است؛ چرا که در همه حال باید خدا را یاد کرد. خدا برای انجام کار واسطه می‌آورد، اما نباید واسطه الهی را به جای خداوند ستایش کرد. خداوند واسطه‌ساز و واسطه‌سوز است.

اینکه خداوند گناهان کوچک را می‌آمرزد در مورد گناهانی است که حق کسی را ضایع نکرده و به کسی ظلم نکرده است. خداوند حق خود را زودتر می‌بخشد، اما اگر کسی به دیگری ظلم کرد خداوند او را نمی‌بخشد تا وقتی که آن فردی که حقش ضایع شده او را بیامرزد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قرآن ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ دی ۱۴۰۲
بله البته گناهانی هست که متعلق به افراد نجس و فاسق هستش مثل همجنسگ... و تجاوز. که هیچ بخششی هم ندارد و بارها در قرآن کریم هم به این موضوع تأکید شده
Iran (Islamic Republic of)
سنچولی
۱۳:۵۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه
ببخشید اگه گناهی کنیم و بعدش از خدا طلب آمرزش کنیم ولی اون گناه رو دوباره مرتکب بشیم بازم خداوند ممکن هست که دوباره فرصت بده بهمون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
سلام ببخشید راستش من به خدا گفتم مثلاً امروز این دعا رو میخونم بعد نخوندم الآنم خیلی احساس گناه دارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نیستانک
۰۸:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اکثرا سئوالات مربوط به بخشش یا نبخشیدن خدا زائده فکر و ذهن ماست. خداوند حکمت دارد خداوند نعمتهایش را خودش میگه اگر هفت دریا مرکب بشه نمیشه نوشت. کل گناهانی که خدا میگه نکنیم بخاطر عوارضی هست که بعد آن سراغ بشر می آد. زمان بدر پیروز شدند زمان احد پیروزی را خود شکست کردند. همیشه راه درست برو و ترس از انسانها و عکس العمل کارت نداشته باش. و خدا را سعی کنید با مطالعه دقیق قرآن و کتب بهتر بشناسید
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ
۱۱:۰۴ ۳۰ دی ۱۴۰۲
حرفتون تا حدودی اشتباهه
لطف و رحمت خداوند بسیار وسیع و وصف نشدنی است اما بیشتر در حق بندگان که فقط تسلیم و مطیعش باشند

گناه و نافرمانی علاوه بر اینکه باعث سیه روزی و گرفتاری و بدبختی و آلودگی و گمراهی می‌شود باعث بلا و مشکلات دنیایی هم هست (مگر آنکه برای برخی گناهان شخص که توبه صادق داشته باشد که بحث مفصل داره)
چه بسا بسیاری گفته اند گناه می‌کنیم بعدش توبه می آوریم ولی مستقیم راهی جهنم هستند
بسیاری گناهان هست که چنان باعث گمراهی و آلودگی شخص می‌شود که هیچ توبه ای نمی‌تواند آن ها را پاک کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نیستانک
۲۳:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام هرکس این حرفها را گوش کرد تو زندگی احتمال بردنش بالای نود هست. اول بخشش داشته باش و چیزایی که خیلی خودت دوستش داری بهتره دوم خیلی به پدر و مادرت برس سوم اگر ضعیف مخصوصا یتیم اگر دیدی بدون خدا نزدیکت هست. هیچوقت نه قضاوت کن نه غیبت که جفتش به هیچ دردت نمیخوره. گناه برای ترقی کسی نکن گناه فقط اگر کردی برا خودت و نزدیکانت بکن اونهم بدون بیچاره همین میشی یک روزی. بعضی گناه ها را اگر رضایت هم بگیری فکر کردی طرف رضایت داده مثل خیانت در امانت که گاهی اینقدر شدید هست که اون طرف از خدا هم بر میگرده. چشمت به ناموس مردم نباشه چون جواب کارت را خدا بد موقعی میگیره. جگرت آتش میگیره و جلو چشمات گناه سابقا را میآره. پول قرضی برا خونه و بیمارستان حتما بده که ندی زود سرآغت می آد. ولی ثوابش شاید خیلی دیر بگیری ولی میگیری.زیارت عاشورا را مثل خوبی به پدر مادر بدون زود جواب میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
کاملا بی ربط.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
با سلام از همتون خواهش میکنم برام دعا کنین خدا منو ببخشه به حق این ماه عزیزش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
آقا علی داداش یکم دلتو صاف کن. بدخاستن برای دیگران به خود آدم بر میگرده .در قرآن می‌فرماید
ببخش تا بخشیده شوی ایا دوست نمیداری خدا تو را ببخشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
بنام خدا
شخصی از روی خصومت پرونده کاری منو سیاه کرد و منو به کم کاری متهم کرد و دید همه رو نیست به من بدبین کرد و حتی بقیه که از شرایط کاری منو می دانستند از ترس دهنشو بستند وکلا من همشونو به خدا و فاطمه زهرا می سپارم ان شاالله که خودش سرطان بگیره و بقیه هم خیری تو زندگی نبینن
Iran (Islamic Republic of)
پشیمان
۱۸:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
من را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
سلام من جنین ۴۰ روزه تو شکمم سقط کردم اما الان احساس گناه مشیمانی دارم‌عذاب وجدان دارم میترسم که اتفاقی برای شوهرم‌یا بچم‌بیفته توبه هم کردم نذری صدقه هم دادم قول دادن به خدا هم حامله بشم ایا شما میگید خدا من میبخشه ایا تاوان بهم نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام نظر بنده اینکه بله خداوند شما رو میبخشه،البته نظر شخصی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۳۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
من کم کم دارم روانی میشم
هیچ کس من و درک نمی کنم
کلا تو گمراهی خودم سرگردونم شیطان بهم تسلط داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
توبه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
سلام وقتی ما دلمون میگیره ایا این میتونه صفت خدا هم باش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
در توبه همیشه و همه‌جا باز است
Iran (Islamic Republic of)
غ
۰۷:۰۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام اگر کسی بعد از ایمانش کافر بشه ولی بعدش پشیمون بشه و میخاد توبه کنه آیا توبه اش مورد قبوله؟ چونکه خداوند در ایه ۹۰ سوره آل عمران فرمودند که کسانی که بعد از ایمان کفر ورزیدند و کفرشان بیشتر شد و بخواهند توبه کنند خداوند توبه آنهارا نمیپذیرد

راستش من یک سری افکار منفی راجب خدا و پیامبر میان تو ذهنم و این باث شد که بعضی وقتا حرفای کفر امیز و فکرای کفر امیز بکنم اگر من از خدا کمک بخوام که کمکم کنه به خودش برگردم ،خدا کمکم میکنه؟ایا توبم مورد قبوله؟چیکار کنم توبم از ته دل باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۳۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
به نام خدا.
سلام به همه.
دوستان وقتی خداوند در قرآن میفرماید که ( ان الله یغفر الذنوب جمیعا انهُ هو الغفور الرحیم. ) یعنی خداوند همه گناهان رو میبخشه. قطعا او امرزشگر مهربان است.
من این رو قابل توجه اون عزیزانی گفتم گه نگران بخشیده نشدن هستند.
من فکر میکنم که شما هر گناهی داشته باشید ( ب جز شرک و ظلم ) خداوند میبخشه.
توجه داشته باشید این که خدا نمیبخشه و قطعا خدا عذابم میده و دیگ خدا دوسم نداره و.... از وسوسه های شیطال لعین رجیم هست.
یا علی. با ارزوی موفقیت
Iran (Islamic Republic of)
Aref x
۱۱:۰۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
خدایا همون طور که میشنوی میتونی بخونی؟ من گیجم شاید ...شایدم خودم رو گول میزنم ولی چیزی ک هس اینه ک دارم برای حرف زدن باهات تلاش میکنم شاید واقعا ببخشید نه واسه گناهم ک به عذاب و اینا ربط داشته باشه ن اینکه بگم ب تو ضرر رسوندم چون ک خب تو منزه از اینهایی ب اصطلاح.. واسه همین رابطه ک داشتیم و اون موردش و اینکه اینه وضعمون دیگههه...نمیگم عذابم نکن یا غضب یا هر چیزی میگم فقط ی عذر خواهی از ته دل ازت میکنم و اینکه از روی فیکی و تلقین بخوام نماز بخونم رو انجام نمیدم..خلاصه ممنونت و شرمندتم و شرمنده از اینکه شرمنده نیستم.ی زمانی ی سری حرف ها رو با تو میزدیم اما الان ی سری حرفا است ک فقط ب تو نمیتونم بگمشون پس نمیگم کمکم کن یا اینکه از ته دل صدات کنم رو رو حساب غرور یا ی همچین چیزی نزار واسه همین فقط همین رو میتونم بگم که ببخش واقعاا
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
سلام یک جوانی رفت پیش امام حسین ع گفت هر کاد میکنم باز هم گناه میکنم چه کنم که دیگه گناه نکنم امام حسین ع گفت روزی خدار نخور جای گناه کن خدا ترا نبید از سر زمین خدا فرار کن فرشته خواست جان ترا بگیرد وخواستن ترا وارد دوزخ کند نگذار می توانی خیر پس گناه مکن سر سفره خدا هستی گناه میکنی گناه مکن خدا نگهدار...
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۷:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام هر کس که پیامم رو میخونه خواهش میکنم برای بخشش گناهانم و اینکه به آرزوهام برسم یه صلوات برام بفرستین خواهش میکنم شمارو به خدا.... واقعا به دعاتون نیاز دارم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
آرزومندم خداوندهمه ی مردم راببخشد
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۲۰:۲۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام. من سر انجام ندادن یه کاری به درگاه خدا قسم خورم، بعدش برای بار دوم اومدم قسمم رو تکرار کنم، حواسم نبود یه جای اینکه بگم اون کارو انجام نمیدم گفتم میدم، بعد اومدم فهمیدم که اشتباه کردم، الان خیلی ناراحتم، بگید چکار کنم، اون قسمم اشتباهی بود خیلی ناراحت هستم بگید آیا میتونم قسمم رو از درگاه خدا پس بگیرم؟؟؟ خواهشا کمکم کنید بهم بگید چکار کنم خیلی ناراحتم.....
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۲۳:۱۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باسلام خداوند بانیت شما توجه دارد نه به الفازشما مورد لطف او قرار گرفته اید مارا دعا کنید یاعلی مدد.
Iran (Islamic Republic of)
.......
۱۷:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
گناه خیلی خیلی خیلی بزرگی کردم اگر پیام من رو میخونید شما به خدای یکتا و بزرگ قسم میدم که برام دعا کنید که خدا منو ببخشه خیلی خیلی ناراحتم، برام دعا کنید که خدا منو ببخشه گناه من خیلی خیلی برزگه شماهایی که توبه کردید و خدا شمارو بخشید برام دعا کنید خواهش میکنم چون میدونم خدای دعای ‌‌شمارو مستجاب میکنه پس خواهش میکنم برام دعا کنین که خدا منو ببخشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
از کجا باید فهمید که خدا ما را بخشیده .
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۲۳:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باسلام اگر بعد ازتوبه به نماز اهمیت دادیم واول وقت موفق به خواندن نمازشدیم توبه ما قبول شده ا ست موفق باشید یاعلی مدد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام قطعا انسان وقتی توبه میکنه همون لحظه بخشیده میشه،شک نکنید ،ولی باید توبه کرده باشه پشیمون باشه و حق الله باشه،البته نظر شخصی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
واقفا کمکم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
انسانها نباید هرکاری دلشون خواست بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ثنا
۰۴:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداوندارحم الرحمین است درست ولی ماهابایدخیلی خیلی هواسمون به اعمالمون باشه .الان این ویروس که شده بلای جون ادمی هیچ فکرکردیم که ماخودمون خیلی جاها باعث خشم خداشدیم پس بایدهرچه زودتر استغفارکنیم تا خداونددررحمتش روبه رومون بازکنه البته باظهورآقاامام زمانمون ع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا غفار بخشنده است واو تمام گناهان مارا خواهد بخشید چ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
خداوند انشاالله از سر تقصیراتم بگذره که رحمتش بی اندازه هست و مهربانیش همیشگش
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
امید صادقی
۱۰:۲۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
بییار زیبا و سرشار از مطلب بود
Iran (Islamic Republic of)
نعیم
۲۰:۵۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خداوندا م برای چه شرک بورزم در حالی که اسم مرا از اسمای مسلمانان انتخاب کردی و احکامت را به ما فهماندی خدایا من از شرک و کفر و نفاق به تو پناه میجویم خدایا خودت تمام گناه کاران را هدایت و مورد رحمت لایزالت قرار بده. آمین یا رب عالمین
Iran (Islamic Republic of)
سنبل
۱۱:۵۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
مطالب عالی بود استفاده کردیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
خدایا همه مارا ببخش.......
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۱:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
خدایا همگی مارو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
خداوند مهربان ترین مهربانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام ببخشید اگر کسی پدری به فرزندش توهین کند درجمع و به همسرش و فرزندش دیگر تحمل نکند جلوی پدرش ایا خدا لعنت میکند
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۳:۳۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام .
خدایا به این شب جمعه عزیز هیچ پدری غم نداشته باشه .
با دست پر به خانه بروید ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
خدایا در دو عالم بهت نیازمندیم کمکمان کن یارحم الراحمین
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۴:۲۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
خداوند بخشنده ترین بخشندگان است ولی به شرط اینکه خودمان از گناهان خود پشیمان شویم و از ته دل توبه کنیم که خداوند الرحم الراحمین است
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
از خدواند چهره بدی برای ما ساختند متاسفانه برخی معلمان و پدر و مادرها فکر میکنند اگر از خداوند برای فرزندان و شاگردان و مردم چهره ای غضبناک نشان بدهند کار خوبی کرده و اینطوری مردم یا فرزندان یا شاگردان از ترس غضب خداوند کارهای بد را کنار گذاشته و ادم های سر به زیری میشوند اما متاسفانه الان در جامعه داریم نتیجه این تفکر اشتباه را میبینیم. خداوند هر کجا از تنبیه ادمهای بد آیه ای اورده دقیقا ذکر کرده که البته خداوند بخشنده و مهربان است یعنی با وجود گناه باز خداوند ما را میبخشد .البته ما هم باید مراقب اعمال خود باشیم چون عمر بسیار کوتاه است و ممکن است فرصتی برای بازگشت به سوی خدای عزیز نباشد .پس چه بهتر قبل از هر کاری به خوب بودن یا بد بودنش فکر کنیم که دچار عذاب وجدان نشویم یا منتظر بخشش خدواوند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی محمدی
۰۱:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم.سلام.در واقع نه باید از این ور بوم افتاد نه از اون ور بوم در واقع باید جوری این موضوع توضیح داده بشه که نه مردم فکر کنن همه چی آزاده و هر کار بکنن بازم می رن بهشت نه اینکه فکر کنند نعوذ بالله خداوند متعال همه رو با اولین گناه می فرسته جهنم،انسان عاقل در تمام شرایط متعادله
Iran (Islamic Republic of)
Azi
۰۲:۱۶ ۱۶ تير ۱۳۹۸
یعنی خداواقعامارومیبخشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
ببین خودت میتونی خودتو ببخشی
Netherlands
۱۴:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببین اگه واقعا توبه ات واقعی باشه خدا می بخشدت.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
از اینکه خدا تورا می بخشد ناامید نشو زیرا این ناامیدی کار شیطان است که تورا وسوسه میکند توکل. کن به. خدا متوسل. بخدا بشو و. از خدا کمک بخواه
Iran (Islamic Republic of)
نوری
۲۳:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
خدا خیلی خیلی مهربان است خدایا گناه همه مارو ببخش امین
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۵:۱۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
دوست من انقدر که دروغ میگه حتی من درباره دروغ براش میگم روشو اونور میکنه و اصلا به حرفایی که میزنم گوش نمید ببینید دروغگویی چه کاری که با ادم نمیکنه لطفا دروغ نگوید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
خدا خودش از سر تقصیراتمون بگذره به حق اسمش یا ارحم الراحمین
Iran (Islamic Republic of)
مهسا روان بخش
۱۵:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
بخواب دنيا
كسي بامن ديگه كاري ندارع
دل بيكسی من ياري نداره
دل من ميل دلداري ندارع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خانمی هست که من امانتی بهش سپردم که حاوی مدارکی بود
با وجود اینکه بهش التماس کردم بهم برگردونه ..خودش گفت به خاطر برادرشوهرم نمیتونم
نداشتن اون مدارک باعث شد بهم اتهام دروغ گوبودن دیوانه ومتوهم بودن زده بشه وعلاوه بر اون تو شرایطی قرار بگیرم که توسط همون برادرشوهر مهریه ام که راضی نبودم رو به اجبار ببخشم
بعد ها که دوباره شکایت کردم بابت برگشتم حقم بازهم تماس گرفتم وازش خواهش کردم که برای اثبات حقم تو دادگاه مدارک رو بهم بده بازم انجام ندادن
ایشون دختری دارن به اسم فاطمه ومن ایه ای روپیدا کردم که برای نفرین این دسته ازافراد اومده بود وبه مظلوم حق نفرین وموکل قراردادن خدا برای مجازات رو میداد وتو مشهدالرضا من این ایات رو خوندم به نیت اینکه دقیقا دختر۵ساله ایشون جواب کاری که مادرش با من کرد رو پس بده
حالا سوال من اینجاست...ازاستادی پرسیدم گفت دعای شما مقبوله اما ای کاش اسم بچه رو دراین دعا ادا نمیکردید واون رو وسیله جزای مادر قرارنمیدادید...
به نظر شما من کار اشتباهی کردم؟
خودم خیلی دلم برای بچه سوخت اما مادرش با خیانت درامانت تمام درهای رسیدن من به حقم روبست
ایا باید دعای خودم رو پس بگیرم وایه رو برای خود مادر بخونم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
بهتره همین کارو بکنین. واقعا بچه بیگناهه. اما امیدوارم خدا شخص خودشو رسوا کنه و در آینده نزدیک همه سختیها براتون دوبرابر جبران شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
گناه بچه چيه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خدا بهمون کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۶:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
این‌که‌خداوندارحم‌الراحمین‌است‌‌وبسیارازپدرومادرمهربانتراست‌ ت.ولی‌بدون‌عمل‌توقع‌بخشش‌ازخداوندداشته‌باشیم‌
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۲۲:۱۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
انشالله که خداوند همه ی ما را مورد لطف و رحمت خودش قرار بده
تشکر میکنم از برو بچه های باشگاه خبرنگاران جوان بخاطر مطالب آموزنده شون خدا پشت پناهتون باشه.
Canada
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
جالب بود ولی بهتر نیست مطلب را کوتاه و خلاصه کنید .و ساده .تا هر شخص بر حسب تخصیلات دینی اش برایش قابل فهم باشد .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
قاسم م
۲۱:۲۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
سلام خیلی عالی بود ممنون از اين مطلب خوبتون
Germany
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
صلوات بر محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۲۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مطالبتون مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدا خیلی مهربونه ارحم الراحمین یعنی مهربان ترین مهربانان
اگه حواسمونو جمع کنیم دونبال نفس اماره نریم هر کار دلمون گفت با وجدانمون بسنجیم خدا همیشه هوامونو داره و جنبه رحمانیت و بخشندگی خدا که جهانشمول است و خدا حتی نسبت به گمراهان همواره بخشش داشته و آنان را از نعمت های الهی بهره مند ساخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدا هم صبرش زیاده هم مهربونبش. غیراز این تا حالا صد بار همه چیز زیرو شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
ای کاش صبر خدا کم بود و زیرورو میکرد همه چیز رو تحمل ادامه این شایط رو ندارم
Germany
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
سپاس گزارم برای این مطالب بسیارآموزنده وگرانبها.ان شاءالله در تمام مراحل زندگی خداوند مهربان کمک حالمان باشد.به توکل نام اعظمت(بسم الله الرحمن الرحیم)
Germany
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
سپاس گزارم برای این مطالب بسیارآموزنده وگرانبها.ان شاءالله در تمام مراحل زندگی خداوند مهربان کمک حالمان باشد.به توکل نام اعظمت(بسم الله الرحمن الرحیم)
Iran (Islamic Republic of)
محمدم
۰۹:۰۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
در باره مشرکین اطلاعاتم بیشتر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۵۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدابه داد آنهایی که حق را ناحق می‌کنند. خدابه دادمان برس روز وشب اول قبر و فشار قبر