امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است، شام غریبان است

امشب نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر (ص) پس از شهادت حضرت سید الشهداء (ع) است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ؛ امشب شام غریبان کربلا ، شبى جانسوز که در آن تلخ ترین لحظات بر خاندان امام حسین (ع) سپری می شود.

سپاه دشمن غروب عاشورا زنان را از خیمه‌ها بیرون کردند و خیمه‌ها را آتش‌زدند. در این هنگام زنان فریاد می‌زدند و چون چشم‌شان به کشتگان خود افتاد لطمه به صورت زدند.

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

عمر بن سعد غروب عاشورا سر امام حسین (ع) را با خولی اصبحی و حمید بن مسلم ازدی و سرهای یاران و خاندان او را که هفتاد و دو سر بود، به همراه شمر، قیس بن اشعث و عمرو بن حجاج و عزره بن قیس نزد ابن زیاد فرستاد.

عمر سعد خود با جمعی از لشکریانش آن شب را در کربلا ماند و روز بعد نزدیک ظهر پس از دفن کشتگان سپاه خود، همراه اهل بیت امام حسین (ع) و دیگر بازماندگان، به سمت کوفه حرکت کرد.

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

پس از شهادت امام حسین علیه السلام، روی لشکر اشقیا به خیمه ها باز شد و هرآنچه بود و نبود را از خیمه‌ها به غارت بردند و به جان زنان و کودکان رحم نکردند.

بعد از به اسارت گرفتن اهل بیت (ع)، عمر سعد ملعون در میان یارانش فریاد کشید: چه کسی حاضر است که اسب بر پشت و سینه حسین (ع) بتازاند! 10 نفر داوطلب شدند و پیکر مطهر امام حسین (ع) را با سمّ اسبان لگدکوب کردند.

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

برای زنان و کودکانی که چند روزی تشنگی را تاب آوردند و شهادت همسر، برادر و پسر دیدند، اسارت بار سنگینی بود که باید تا کوفه آن را می‌کشاندند. کاروان اسرا به پرچمداری زینب کبری (س) از کربلا به سمت کوفه به حرکت درآمد و پس از آن به سمت شام مسیر خود را ادامه دادند.

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

شام غریبان است و رنج و سوز و مصیبت بازماندگان آنحضرت برای کسی قابل تصور نیست ، آیا با چه زبانی مى توان دل هاى شکسته ، قلب هاى جریحه دار، ناله و نواى بلبلان بال و پر سوخته گلستان نبوى و علوى ، و سوز دل یتیمان و بانوان حسینى را بیان کرد؟

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

شام غریبان است و کودکان یتیمی که دیشب پدر داشتند و بانوان بى سرپرستی که دیشب سرپرست و کاشانه ای ، امشب با آشیانه سوخته و دلهاى داغدار، بدون سرورشان چه مى کنند؟

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است،شام غریبان است

مردم عزادار همدان در آیین شام غریبان سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در مناطق مختلف با دست بر سر زدن وزمزمه بیت هایی چون 'کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود/ خیمه ها بی پاسبان می ماند اگر زینب نبود، زینب ای شمع تمام افروخته / یادگار خیمه های سوخته' با حضرت زینب کبری(س) و حضرت زین العابدین(ع) و سایر یاران و خاندان امام حسین (ع) ابراز همدردی کردند.

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است ،شام غریبان است

همچنین برخی هیات های عزادار با در دست داشتن فانوس و مشعل و با پای برهنه به یاد اسیران کربلا مسیری را طی کردند.

تلاوت قرآن و زیارت عاشورا در بین عزاداران حسینی حاضر در مساجد، حسینه ها و نیز هیات های مذهبی فضایی روحانی را متجلی کرده بود.

 امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است ،شام غریبان است

مردم استان همدان با روشن کردن شمع در میدان مرکزی شهر همدان و خیابان های اطراف آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) و گلزارهای شهدا، در شام غریبان شهادت امام حسین(ع) و مظلومیت اسرای کربلا به عزاداری پرداختند.

گزارشگر الهام صریحی فاضل

شام غریبان در همدان

برچسب ها: محرم97 ، شام غریبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار