به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج درب های مدارس برای آغاز
سال تحصیلی جدید بر روی دانش آموزان گشوده شد.کتاب ها همه بوی مهر ماه گرفته اند.انگیزه ها برای آغاز یک سال درسی پربار بالا رفته و همه منتظر شروع هستند.
آغاز سال تحصیلی جدید هر ساله برای دانش آموزان به خصوص کلاس اولی ها شورو شوق خاص خود را دارد که می توان بوی حال و هوای این احساس را از اوایل شهریور که خرید کتاب و لوازم التحریر آغاز می شودرا استشمام کرد.
خانواده ها هم از این هیجان ، شوروشوق بی نصیب نمی مانند چرا که باید دانش آموزان را قدم به قدم در آغاز سال تحصیلی جدید همراهی کنند.
روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است. ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد.
به گفته کارشناسان، کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و محیط دارد؛ به عبارتی، وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است. نظام آموزش و پرورش مناسب، یکی از پایه های پیشرفت در جوامع امروزی است. سرمایه گذاری در جهت ارتقای سطح کمّی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، امّا قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است. بنابراین یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس کشور است.
تقویت حس اعتماد به نفس
یکی از کارهای خوب آموزش و پرورش در سال های اخیر بازگشایی مدارس برای کلاس اولی ها قبل از شروع سال تحصیلی است. این کار آثار مفیدی در تقویت حس اعتماد به نفس کودکان و هم چنین کاهش دلهره دارد. بازدید از مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی به کودک کمک می کند که در محیط جدید اعتمادبه نفس پیدا کند و خود را با آن وفق دهد.
مدرسه در روزهای اول برای کودکی که تمام وقت خود را به بازی و استراحت می گذرانده ممکن است خسته کننده باشد. به همین دلیل چند هفته طول می کشد تا او به وضعیت جدید خو بگیرد. شاید به علت همین خستگی باشد که بعضی دانش آموزان وقتی به خانه می آیند کارهای دور از انتظاری انجام می دهند. برخورد آرام و مهربانانه والدین می تواند کمک فراوانی در سازش دادن کودک با وضعیت جدید داشته باشد.
مشارکت خانواده ها در تعلیم و تربیت
غالبا خانواده ها می پندارند که اگر فرزند خود را روانه مدرسه کنند وظیفه تعلیمی و تربیتی خود را نسبت به وی انجام داده اند و دیگر نیاز به مشارکت جدّی آنها نیست. حال آن که هم در زمینه آموزش و هم از جنبه تربیت نیاز جدی به مشارکت آنها با اولیای مدرسه هست. مدرسه هرگز به تنهایی نمی تواند از عهده آموزش و پرورش دانش آموزان برآید و همه کمبودها را جبران نماید. بنابراین نمی توان از خانواده و واحدهای دیگر غیر از مدرسه سلب مسئولیت کرد و بار سنگین تعلیم و تربیت را تنها بر دوش معلمان و اولیای مدرسه نهاد.
خانه و مدرسه، مکمّل یکدیگر
سال های آغازین تحصیل دوران بسیار حساسی است. در این دوران خانه و مدرسه هریک نقش ویژه دارند. روابط در خانه فردی تر و عاطفی تر، در مدرسه جمعی تر و منطقی تر است؛ از این رو این دو محیط یعنی خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد کودک مکمّل یکدیگرند و باید همدیگر را یاری کنند. لذا همکاری پدر و مادر با معلمان و اولیای مدرسه اهمیت ویژه ای دارد. تحقیقات نشان داده است در مدارسی که والدین با اولیای مدرسه کم تر ارتباط داشته اند دانش آموزان مشکلات رفتاری بیشتری داشته اند.
اولین برخورد معلم با دانش آموزان
اولین برخورد معلم با دانش آموزان مهم ترین تأثیر را در شکل گیری شخصیت آموزشی و تربیتی او خواهد داشت. اگر این برخورد، مهربانانه و همراه با تبسّم و خوش رویی باشد دانش آموزان به درس و مدرسه و معلّم علاقه مند می شود. معلّم توانا و دل سوز به خوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض چهره گشاده و متبسم معلّم، صدای آرام و جملات دل نشین و اطمینان بخش او، می تواند اضطراب آنها را کاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقویت کند.
مسؤولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش علاوه بر تلاش هایی که برای آموزش و رشد ذهنی دانش آموزان انجام می دهد باید به خصوصیات عاطفی کودکان و آثار آن بر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان نیز توجّه داشته باشد. اگر معلّم و مربّی با کودک و نوجوان ارتباط عاطفی خوبی برقرار کنند و سعی در درک عواطف آنان داشته باشند، در امر آموزش هم موفّق تر خواهند بود. عواطف کودکان و نوجوانان هم بخشی از شخصیّت آنان و محتاج رشد و هدایت است، و هم ابزاری است قوی برای نفوذ معلّم و مربّی به دنیای روحی دانش آموز.
بیش 14 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود: در سال تحصیلی جدید 14 میلیون و 7 هزار و 736 دانشآموز در مقاطع مختلف به مدرسه میروند که این آمار در مقایسه با سال قبل رشد حدود 6 درصدی را نشان میدهد.
محمد بطحایی با بیان اینکه در مهر ماه سال تحصیلی جدید حدود 8 هزار کلاس درس به کلاسهای کشور افزوده میشود که البته این عدد تا پایان سال 97 به حدود 10 هزار کلاس میرسد، افزود: سهم خیرین در احداث این تعداد کلاس درس تقریباً به اندازه سهم دولت است که این خود نقش خیرین را در راهاندازی کلاسها و فضاهای آموزشی و پرورشی میرساند.
وزیر آموزش وپرورش از نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل یک آموزش و پرورش پیشرفته یاد کرد و ادامه داد: چنانچه بتوانیم از معلمان شایسته و توانمند در نظام آموزش و پرورش بهره ببریم، وجود این معلمان حرفهای و علاقهمند میتواند بسیاری از کاستیهای دیگر را پوشش دهد و رفع کند.
وی با بیان اینکه فضای آموزشی از دیگر مهمترین عوامل برای دستیابی به آموزش و پرورش پیشرفته است، تأکید کرد: اگر امروز آموزش و پرورش ما در جهاتی مورد انتقاد است، بخشی از این نقایص به فضاهای آموزشی بر میگردد.
بطحایی با اشاره به اینکه مدارس ما از نظر تجهیزات با کمبود مواجهاند و توسعه مهارتی در سطح مدارس فنی و حرفهای کشور در سطحی پایین است، خاطرنشان کرد: ما نباید رویمان را از دانش آموزان که نسل آینده ماست برگردانیم و باید به آنها و خانوادههایشان دلخوشی بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دولتهای پیشین به دلیل کمبود منابع اعتباری و تنگناهایی در بخشهای مختلف نتوانستهاند آنگونه که باید به این مهم توجه کنند؛ در حالی امروزه سرانه فضای آموزشی ما حدود ۵ مترمربع به ازای هر دانشآموز و در برخی استانها حدود ۳مترمربع است که میانگین استاندارد در این زمینه ۸ مترمربع است.
وی با اشاره به سهم تأثیرگذار و غیرقابلانکار خیرین مدرسهساز در احداث فضاهای آموزشی در کشور، گفت: مدارس امروز بهشدت به کمک خیرین نیاز دارند، چراکه اگر نتوانیم فضای آموزشی پرنشاط را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم، افراد بزرگ و فرهیختگان تأثیرگذار بر تمدن کشور از آنها بیرون نخواهند آمد.
بطحایی با تأکید بر اینکه باید همبستگی معنیدار و مثبتی بین فضای آموزشی با میزان توسعه یافتگی کشور تعریف کنیم، تأکید کرد: اینجاست که نقش خیرین مدرسهساز خودش را هرچه بیشتر نشان میدهد.
وی در ادامه به اهمیت فضاهای آموزشی و ضرورت بالا بردن سرانه آن در مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در سالهای اخیر توجه ویژهای به حوزه تربیتبدنی و ورزش مدارس صورت گرفته است اما همچنان فاصله با نیاز دانشآموزان بسیار زیاد است.
وزیر آموزش و پرورش به مشکلات ورزشی دانشآموزان دختر اشاره کرد و گفت: بهشدت نیازمند توسعه و گسترش فضاها و امکانات ورزشی بهویژه برای دانشآموزان دختر هستیم.
وی بیان کرد: تربیتبدنی تنها به معنای تربیت جسم دانشآموزان نیست، بلکه به معنی پرورش روحیه و بالا بردن تحمل و صبوری آنها در برابر شرایط زندگی است و دانشآموزان باید این مهم را در مدرسه تمرین کنند که البته یکی از مهمترین امکانات مورد نیاز برای این منظور وجود فضاهای آموزشی و پرورشی است.
تلاش برای جمعآوری مدارس کپری، خشتی و گلی تا پایان امسال
از طرفی با توجه به وضعیت مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید باز هم مدارسی را می بینیم که از ایمنی ضعیفی برخوردار هستند.برخی استان ها هنوز به جای استفاده از مدارس سیار از کپر برای آموزش دانش آموزان استفاده می کنند.
ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از استانها مدارس کپری، خشتی، گلی و کانکسی وجود دارد، بیان کرد: یکی از برنامههای اصلی سازمان جمعآوری آن مدارس در سال جاری است که در این زمینه برای جمعآوری آنها اعتبار لازم به استانها ابلاغ شده است و تاکنون اقداماتی صورت گرفته که امید است بتوان تا پایان سال جاری این مدارس را جمعآوری کرد.
وی با بیان اینکه از برنامههای اصلی سازمان تا پایان برنامه ششم توسعه، رساندن سرانه فضای آموزشی برخی استانها به سطح میانگین کشور است، گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانشآموز ۵.۱۸ سانتیمتر مربع است که تلاش میشود استانهایی که از لحاظ سرانه در رده پایینتری قرار دارند به حداقل میانگین کشوری برسند و استانهایی که بالاتر هستند روند افزایش آنها ادامه یابد.
وی تاکید کرد: به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی موجود در کشور توسط خیرین احداث، تکمیل و یا خیرین در ساخت آنها مشارکت دارند که امید است امسال این عدد به ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.
راهکارهای گسترش عدالت آموزشی درکشور از مسائلی است که با تفسیرها و اقدامات متفاوتی در فضای برنامه ریزی کشور روبهرو شده است و حتی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با عناوین مختلف در دستور کار دولتها قرار گرفته است؛ اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گویـد: دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
اما می بینیم که تعداد مدارس غیر دولتی روز به روز در حال افزایش است و چشم و هم چشمی ها ، تبلیغات غیر واقعبینانه برخی از این مدارس و جلب توجه والدین و همچنین استفاده از کادربی تجربه که بعضا هیچ ارتباطی با شغل معلمی ندارد آفت رسالت آموزش و پرورش شده است.
همچنین مشکلات معیشتی معلمان سبب شده تا اهداف آموزشی و تربیتی مدارس به درستی اجرا نشود و چهل سال است که برای حل مشکلات معیشتی و تبدیل کردن آموزش و پرورش به اولویت اصلی جامعه از یک مسیر رفتهایم و باید در راههای تکراری تجدید نظر کرد و تغییر مسیر داد.
کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان هایی است که خانواده ها با وجود مشکلات اقتصادی این چند ماه سعی در فراهم کردن اطمینان خاطر برای دانش آموزان خود و آغاز سال تحصیلی جدید داشته اند.
150 هزار دانش آموزکهگیلویه و بویراحمدی راهی کلاس درس می شوند
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: در سال تحصیلی جدید 150 هزار و 300 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه ای، کار و دانش، بزرگسالان، آموزش از راه دور، غیرانتفاعی و پیش دبستانی در این استان راهی کلاس درس می شوند.
هادی زارع پور اظهار داشت: این تعداد دانش آموز در سه هزار و17 آموزشگاه در 13 شهرستان و منطقه کهگیلویه و بویراحمد تحصیل خواهند کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 775 مدرسه با زیر 10نفر جمعیت دانش آموزی در این استان فعالیت میکند که باعث گران شدن سرانه آموزش شده است.
هادی زارع پور با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه جمعیتی دانش آموزان ابتدایی کشور 20 نفر است افزود: این آمار در کهگیلویه و بویراحمد 13.5 نفر است.
وی پراکندگی و سخت گذر بودن روستاها را دلیل اصلی بالا بودن تعداد مدارس کم جمعیت در این استان ذکر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 118 مدرسه 2 نفره و 15 مدرسه تک نفره در این استان فعالیت میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود هشت هزار و 602 کلاس درس در این استان ، گفت: از این تعداد سه هزار و 872 کلاس درس غیر مقاوم و نیازمند بازسازی است.
زارع پور اظهار داشت: از این تعداد یکهزار و 416 کلاس تخریبی، سه هزار و 872 کلاس درس غیر مقاوم و 2 هزار و 694 مورد نیز غیر استاندارد هستند.
وی بیان کرد: کمبود تجهیزات در هنرستان ها و مراکز آموزشی ویژه کودکان استثنایی، وجود 98 مدرسه با سرویس های بهداشتی غیر قابل استفاده و 120 مورد نیازمند تعمیر گوشه ای دیگر از کمبودهای زیرساخت های آموزشی این استان است.
وی افزود: برنامه آموزش وپرورش استان برای سال تحصیلی 98-97 کیفیت بخشی، مهارت آموزی و توسعه مشارکت است.
زارع پور بیان کرد: 13 هزار و 465 پرسنل آموزشی و اداری کهگیلویه و بویراحمد از تمامی ظرفیت و تلاش خود برای تحقق این امر استفاده می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: روز یکشنبه اول مهر ماه نیز تمامی دانش آموزان استان با شرکت در برنامه بازگشایی مدارس راهی کلاس های درس خواهند شد.
در آستانه سال تحصیلی جدید و همچون سال های پیشین هنوز ردپای محرومیت در برخی مدارس دور دست یا حاشیه شهرهای کشور دیده می شود و گذر از این وضعیت نیازمند همت مضاعف مسئولان و همیاری خیران برای رفع مشکلات است.
گزارش از مرضیه سادات غلامی
انتهای پیام/س