وعدههایی که گاه دانش آموزان و گاه معلمان در انتظار تحقق آن هستند تا اوضاع و احوال بهتری در نظام آموزشی داشته باشند، اما موانعی در مسیر تحقق سنگ اندازی میکنند.
۴،۵ سالی است که صحبت از اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان میشود و فاز مقدماتی آن به اجرا در آمد، اما بیش از آنکه فاز مقدماتی شبیه به رتبه بندی باشد، مجرایی برای کمک به افزایش حقوق معلمان بود و در فرایند اجرا نقدهای بسیاری بر آن وارد شد.
در زمان اجرای طرح بهبود فرایند اجرا به تدوین و پیاده سازی فاز نهایی رتبه بندی موکول شد و با روی کار آمدن سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش که خود در زمان تصدی معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی پیگیر اجرای فاز نهایی بود، امیدها برای حرکت در مسیر نهایی شدن شدت گرفت، اما آقای وزیر در تدوین طرح که قرار بود تا پایان ۹۶ به دولت برسد، بدقولی کرد و شهریور ۹۷ لایحه کامل به دولت رفت و اکنون هم باید منابع اعتباری در دولت تامین شود تا فاز اجرایی به نتیجه برسد در واقع طرح رتبه بندی هنوز در کشاکش بروکراسیهای اداری و تامین ساختار مناسب و اعتبار به سر میبرد.
اوضاع معیشتی معلمان و شرایط پرداختی آموزش و پرورش هر ساله قصه تکراری معوقات معلمان را به دنبال دارد و هر چه اوضاع استخدامی آنها رسمیت کمتری داشته باشد، حق و حقوقشان بیشتر از سایرین ضایع میشود.
معلمان حق التدریس و خرید خدمات آموزشی ۲ قشری که علی رغم نبود امنیت شغلی و تلاش کردن در حد معلمان رسمی، اما همچنان بلاتکلیف در سرنوشت کاری خود هستند و اوضاع پرداختی شان نه تنها بهتر نشده است بلکه هنوز هم برای پرداخت حقوقشان امروز و فردا میشود هرچند علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی از سال گذشته خبر تخصیص ردیف بودجه برای معلمان خرید خدمات آموزشی را داده بود و امید میرود با شروع سال جدید این ردیف تخصیص یابد.
سال هاست حذف کنکور به طور ضمنی و تلویحی مطرح میشود، اما هیچ راهکار عملی برای آن در نظر گرفته نمیشود و هر ساله علی رغم برنامههایی برای تقبیح این روش درس خواندن، ملاک برتری مدارس قبولی کنکور است.
آموزش و پرورش علی رغم همکاری با نهادهای مربوطه، اما هنوز در کشاکش بروکراسیهای اداری و کوتاه کردن دست مافیا موفق نشده است تا این غول را ضربه فنی کند، هنوز دانش آموزان باید با این اوضاع کنکور و تاکید بر آموزش محوری کنار بیایند.
توزیع شیر در مدارس با توجه به فوایدی که برای سلامت دانش آموزان دارد حدود ۲ دهه است که در میان آنها رواج پیدا کرده است هرچند منابع تامین اعتبار آن سالهاست دچار مشکل شده است و معوقاتی را برای آموزش و پرورش به همراه دارد.
وضعیت معوقات و تامین اعتبار شیر مدارس سال گذشته به حدی رسید که همان توزیع قطرهای هم قطع شد و تا پایان سال خبری از توزیع شیر بین مدارس نشد.
به گفته علی الهیار ترکمن برای امسال تامین اعتبار و برنامه ریزی توزیع شیر انجام شده است، اما باید تخصیص اعتبارات به درستی انجام شود تا دانش آموزان از شیر بهرهمند شوند.
سال گذشته و درست در زمان بازگشایی مدارس رئیس جمهوری بر آموزش های مهارت محور تاکید کرد و گفت: باید خروجی فعلی با دهه های مختلف متفاوت باشد هرچند این گفته در ظاهر بسیار کلیدی و موثر است اما اوضاع مهارت آموزی حتی در هنرستان ها هم تعریفی ندارد و تجهیزات آماده نیست هرچند با وجود این و بنابر تاکید رئیس جمهوری و اسناد بالادستی، مهارت آموزی در 10 درصد مدارس اجرایی میشود اما باید دید بستر اجرا تا حدی مناسب یادگیری فراهم است یا خیر.
وعده ها و قول هایی که آموزشی و پرورشی ها برای بهبود اوضاع دارند حجم وسیعی از مطالبات را در بر میگیرد که به جهت گستردگی جمعیت بالای مجموعه است؛ قول ها و وعده هایی که گاهی تحق آن صرفا به آموزش و پرورش بر نمی گرد اما چون در جامعه مهجور واقع شده است توان چندانی برای احقاق حقش را ندارد و حرف هایی بر زمین مانده منتظر تحقق قرار میگیرند.
انتهای پیام/