به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بسیاری از مردم انتظارات زیادی از یک خودروی اروپایی دارند، از جمله پرستیژ، کیفیت، دوام و قدرت که البته برای داشتن تمامی این موارد باید هزینهی زیادی پرداخت کرد. اما هر از گاهی خودروهایی معرفی میشوند که بسیاری از این موارد شاخص را با بهایی کمتر از سایر رقبا در چنته دارند. رنو تلیسمان یکی از خودروهای مذکور است که امکانات زیاد و بهروز در کنار قیمتی مناسب دارد که کار را برای بسیاری از رقبا سخت میکند.
رنو در سال ۲۰۱۶ سدان تلیسمان را به بازار معرفی کرد. این خودروی سدان در سگمنت D قرار دارد که رقبای زیادی در آن حضور دارند. البته با افزایش روزافزون حضور شاسی بلندها در بازار، این کلاس خودرویی کمی دچار شوک شده است؛ اما نه به اندازهای که نگرانکننده باشد. از این رو هنوز خودروسازان تمام توان خود را برای تولید خودرو در این کلاس به کار میگیرند که جدیدترین محصول رنو به نام تلیسمان در آن حضور دارد.
سدان خانوادگی و البته جوانپسند رنو تلیسمان با پیشرانههای متعددی در خارج از ایران عرضه میشود. اما تنها پیشرانهی قابل انتخاب برای ایران نسخهی ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر است. قلب تپندهی تلیسمان حجمی برابر با ۱.۶ لیتر دارد که به لطف استفاده از توربوشارژر، توان خروجی آن ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور تولیدی آن ۲۶۰ نیوتنمتر در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه است. این ارقام حکایت از پیشرانهای قدرتمند دارند که با توجه به قدرت کافی و همچنین در دسترس بودن بیشتر گشتاور تولیدی در دور موتور پایین، توانایی حرکتی بالایی به ارمغان میآورد.
با توجه به مشخصات فنی این خودرو، با خودروی چابک و پرتوانی روبرو هستیم که قادر است در مدتزمان ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته تحقق این شتاب بدون داشتن جعبه دندهای سریع امکانپذیر نیست؛ به این منظور رنو در این خودرو از جعبه دندهی ۷ سرعتهی دو کلاچه به نام EDC استفاده کرده است که سرعت تعویض دندهها در آن بسیار بالا است. این جعبه دنده نقطهی قوتی برای تلیسمان محسوب میشود؛ دلیل این امر تعویض نرم، بدون ضربه، سریع و دقیق دندهها است که لذت رانندگی را دوچندان میکند.
اما نکتهی دیگری که در بحث فنی باید به آن اشاره کرد، میزان مصرف سوخت خودرو است. با توجه به حجم پایین پیشرانه و استفاده از توربوشارژر، مصرف سوخت کمتر از رقبا، چندان دور از دسترس نیست و طبق اعلام شرکت رنو، مصرف سوخت تلیسمان در داخل شهر ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در خارج شهر نیز ۴.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بدین ترتیب مصرف سوخت ترکیبی این سدان خوشچهره، رقم قابل توجه ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مزیتی دیگر برای این خودرو محسوب میشود. رنو تلیسمان همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و این بیانگر سیستم قوای محرکهی دوستدار محیط زیست است.
برای اینکه بگوییم یک خودرو اروپایی است، طراحی خوب و پخته حداقل ملزومات هستند. رنو این کار را بهخوبی در تلیسمان انجام داده است. زبان طراحی جدید رنو به خوبی و زیبایی در این سدان خانوادگی پیادهسازی شده است. پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که تلیسمان در کلاس D. خودرویی قرار دارد؛ اما با این حال، این خودرو کمی بزرگتر از رنو لاگونا و کمی کوچکتر از رنو لتیتود است که تلیسمان را بین دو سگمنت D. و E. قرار میدهد.
در نمای جلوی خودرو شاهد چراغهای LED هستیم که با شکل C. در دو طرف خودرو جلب توجه میکنند. با توجه به زبان طراحی جدید، لوگوی رنو بزرگتر از قبل شده است که در نوع خود جالب است. البته شاید برخی از منتقدان بگویند طراحی جدید بیشتر از این که اروپایی باشد، به طراحیهای خودروسازان آسیای شرقی از جمله کیا و هیوندای شبیه است؛ اما با نگاهی به برخی محصولات قبلی رنو، درمییابیم که زبان طراحی جدید گامی رو به جلو برای این خودروساز اروپایی محسوب میشود و بدون شک در فروش محصولات جدید رنو نقش بسزایی خواهد داشت.
در نمای عقب خودرو با چراغهایی از جنس LED روبرو هستیم که کشیده هستند و از هر دو طرف به سمت لوگوی رنو روی درب صندوق عقب ختم میشوند. دوربین دندهی عقب نیز به شکل جالبی درون لوگوی رنو جای گرفته است که باعث عدم شلوغی چهرهی عقب خودرو میشود. در پایین سپر عقب نیز دو خروجی اگزوز وجود دارند که فقط به خاطر ویژگیهای طراحی تعبیه شدهاند و هیچگونه خروجی اگزوز به آنها متصل نیست. البته همین سبک از طراحی، با وجود کاستن از زیبایی خودرو، منجر به عدم کثیفی سپر عقب در اثر خروج آلایندهها شده است.
نمای کناری خودرو در عین سادگی، هماهنگ و زیبا است. به علت خطوط شیبدار سقف خودرو، بخش اعظمی از بدنهی خودرو زیر این قوس قرار میگیرد و باعث شباهت تلیسمان به سبک طراحی خودروهای کوپه همانند بیامو سری ۶ و مرسدس بنز CLS میشود؛ دلیل این شباهت، ستون C. در این خودروها است که به علت ساختار کوپه، شیب بیشتری دارد. جزئیات طراحیشده روی گلگیرهای جلو که شبیه به هواکش است در کنار رینگهای زیبا، جذابیت بیشتری به این بخش از خودرو داده است.
در داخل کابین، داشبوردی جدید و لوکس با پرداخت چوبی در نگاه اول فضای تأثیرگذاری به نمایش میگذارد. مواد استفادهشده در داخل کابین کیفیت بهمراتب بهتری نسبت به برخی رقبا دارند. نورپردازی داخل کابین، مانیتور بزرگ جهت سهولت کار کردن با آن، کیلومترشمار دیجیتالی که با انتخاب حالتهای رانندگی تغییر رنگ میدهد، همگی دست به دست هم دادهاند تا کابینی رضایتبخش برای سرنشینان به ارمغان آورند. شاید کابین تلیسمان برای جوانانی که دوستدار هیجان هستند، خوشایند نباشد؛ اما این موضوع به قدری حاد نیست که بگوییم خستهکننده است و با توجه به کیلومترشمار دیجیتال و نورپردازی داخل کابین، رنو نیمنگاهی نیز به قشر جوان داشته است. هرچند جای خالی پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان، برای قشر رانندگان جوان به چشم خواهد آمد.
در برخی قسمتهای داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است؛ اما اکثر اجزای تشکیلدهندهی کابین به روکش چرمی مزین هستند. فرمان نیز خوشدست است و حس خوبی به راننده القاء میکند. رنو در نظر داشته با طراحی لوکس و عدم استفاده از دکمههای کنترلی متعدد، فضایی آرام برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.
بدنهای با طراحی جذاب و چشمنواز در کنار کابینی آرام و لوکس، بزرگترین مشخصهی زبان طراحی خودروهای اروپایی است که رنو تلیسمان نیز بهخوبی آن را به همراه دارد. رنو با سدان تلیسمان بهخوبی ثابت کرد که توانایی توسعهی خودروهای جذاب و زیبا دارد. این خودرو قطعا در بخش طراحی و در برابر رقبای قدرتمند آسیایی و آمریکایی خود، حرفهای زیادی برای گفتن دارد و شاید با کمی ارفاق بتوان تلیسمان را پرچمدار بخش طراحی در کلاس D. خودرویی دانست.
همانند سایر خودروهای موجود در کلاس سدانهای خانوادگی، بسیاری از آپشنها و امکانات رفاهی در تلیسمان عرضه میشود. بهعنوان مثال میتوان به سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد که یکی از امکانات رفاهی روز دنیا محسوب میشود و تلیسمان نیز از آن برخوردار است. استارت دکمهای، سنسورهای پارک جلو و عقب، حالتهای رانندگی ECO، Sport و Comfort در کنار سیستم هشدار نقطه کور BSM، اتوپارک، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار، ترمز پارک برقی و کروز کنترل تطبیقپذیر آپشنهایی هستند که در طول رانندگی برای افزایش رفاه و ارتقاء تجربهی رانندگی، انجام وظیفه خواهند کرد.
رنو تلیسمان همچنین به سیستم فرمان برقی مجهز هست تا علاوه بر کاهش خستگی در سفرهای درون شهری، با تغییر رفتار خود در شرایط مختلف، منجر به افزایش لذت رانندگی شود. سقف پانوراما، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشهی جلو HUD، روکش چرمی صندلیها، ماساژور، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و رینگهای ۱۷ اینچی، از دیگر امکانات رفاهی موجود در تلیسمان هستند. رنو در بخش سیستم سرگرمی و اطلاعاتی نیز امکانات متعددی در سدان خود تعبیه کرده است؛ سیستم چندرسانهای به همراه یک مانیتور ۸.۷ اینچی و ۱۳ بلندگو از برند BOSE، بهخوبی نیازهای کاربران در این بخش را تأمین خواهد کرد.
اما یکی از امکاناتی که در تلیسمانهای واردشده به ایران وجود ندارد، سیستم ۴Control است. این سیستم باعث فرماندهی همهی چهار چرخ در حین پیچیدن خودرو میشود. میزان چرخش چرخهای عقب نسبت به سرعت خودرو متغیر است؛ در سرعتهای زیر ۹۰ کیلومتر بر ساعت، چرخهای عقب خودرو در جهت متفاوت با چرخهای جلو و به میزان ۲.۷ درجه میپیچند که باعث بهبود قدرت مانور و شعاع گردش در فضاهای تنگ میشود. اما در سرعتهای بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت، چرخهای عقب همراستا با چرخهای جلو و به میزان یک درجه فرمان میپذیرند، که باعث بهبود هندلینگ و پایداری بیشتر خودرو در پیچها میشود. متأسفانه شرکت نگین خودرو (نمایندهی رسمی محصولات رنو در ایران) اعلام کرده است که خودروهای وارداتی به ایران مجهز به این سیستم نیستند. وجود سیستم چهارچرخ فرمانپذیر در رنو تلیسمانهای وارده به ایران، میتوانست نقطهی قوت و برتری این خودرو در برابر رقبای آن باشد.
رنو در بحث ایمنی برای تلیسمان سنگ تمام گذاشته است. تجهیزاتی که برای افزایش ایمنی این خودرو به کار رفته است شامل ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده و مجهز به سیستمهای ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری خودرو ESP، کنترل هرزگردی ASR، ترمز اضطراری BAS و کنترل ترکشن TCS هستند. تلیسمان همچنین مجهز به ۶ ایربگ شامل نمونهی مقابل راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای است که وظیفه حفاظت از سرنشینان در تصادفات را بر عهده دارد.
نشستن در صندلی راننده، آمادهی بررسی عملکرد این خودرو میشویم. صندلی راننده ارگونومی خوبی دارد و سرنشین را کامل در خود جای میدهد و حتی در سفرهای طولانی بدن را خسته نمیکند. فرمان خوشدست تلیسمان حس خوبی به راننده القاء میکند و با توجه به ابعاد شیشهی جلو و طراحی بخش جلویی خودرو، دید نسبتاً مناسب است و تسلط خوبی برقرار است. پیشرانهی ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر عملکرد نرمی دارد؛ با توجه به ساختار این نوع پیشرانهها، مقداری تأخیر توربو در آن مشاهده میشود؛ اما این مشکل خیلی محسوس نیست و بعد از مکث ناچیزی پیشرانه با قدرت بالا خودرو را به حرکت درمیآورد. بعد از شتابگیری خوب، خودرو به ترمزهایی نیاز دارید تا خودرو را به نحو احسن متوقف کنند؛ ترمزهای تلیسمان قابل اعتماد هستند و با اطمینان خاطر میتوان پدال ترمز را فشار داد که به راننده اعتماد به نفس میدهد.
عملکرد جعبه دنده بسیار رضایتبخش است و تعویض دندهها به سرعت و به نرمی رخ میدهد، به طوری که در شتابگیریهای سریع نیز شما را مأیوس نخواهد کرد. عملکرد پیشرانه و جعبهدنده با توجه به حالتهای رانندگی متغیر است و بسته به حالت انتخابی، بهترین عملکرد را خواهد داشت. کابین خودرو نیز بهخوبی عایقبندی شده است و صداهای آزاردهنده و اضافه وارد کابین نمیشوند که باعث سکوت کابین و آرامش بیشتر در طول رانندگی میشود.
عملکرد سیستم تعلیق خودرو قابل قبول و رضایتبخش است. به لطف سیستم مک فرسون در جلو، اغلب ضربات وارده بهخوبیجذب میشوند؛ اما برخی ضرباتِ تیز به کابین منتقل میشوند. اما نکتهای که شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید، اکسل نیمه صلب عقب است که در این ردهی قیمتی کمتر استفاده میشود و عملکرد آن بهخصوص در مانورها نسبت به تعلیق چند اتصالی در ردهی پایینتری قرار دارد.
رنو تلیسمان همانند سایر خودروهای فرانسوی، رانندگی آرام و راحتی برای سرنشینان فراهم میکند. پیشرانهی این خودرو در کنار جعبهدندهی سریع، مجموعهای قابل اعتماد و ایدهآل برای خودرویی در این کلاس فراهم کرده اند که تمامی نیازهای کاربران را بهخوبی پاسخگو خواهد بود. رنو تمام تلاش خود را به کار برده است تا تجربهی سواری راحت و آرامی در تلیسمان به ارمغان آورد؛ جایی که تولیدکنندگان ژاپنی و در رأس آنها تویوتا و هوندا، سلاطین بلامنازع آن هستند.
رنو به عنوان یک خودروساز اقتصادی شناخته میشود که محصولات متعددی در رده قیمتی مناسب و برای قشر متوسط جامعه تولید میکند. هر چند تلیسمان در اروپا و سایر کشورها خودرویی اقتصادی برای خانوادهها است، اما شرایط در بازار ایران کمی متفاوت است. با توجه به قیمت بالای تلیسمان در بازار داخلی و وجود رقبای قدرتمندی در این کلاس خودرویی، انتظارات از تلیسمان بسیار زیاد است و البته رنو بهخوبی توانسته است کیفیت بالا را در کنار قیمت مقرون به صرفه رعایت کند. کیفیت اجزای داخل کابین در ردهی بالایی قرار دارد و با اینکه در بعضی قسمتها از پلاستیک خشک استفاده شده است، اما این میزان بسیار کمتر از سایر رقبا است. با بررسی نظر مصرفکنندگان میتوان بهراحتی به این موضوع پی برد که عموما از کیفیت ساخت این سدان فرانسوی رضایت دارند. کابین راحت و جادار، کیفیت ساخت خوب، عملکرد کم نقص و راضیکننده از ویژگیهای رنو تلیسمان هستند.
خدمات پس از فروش محصولات رنو بر عهدهی شرکت نگین خودرو است. این شرکت متولی فروش محصولات رنو در ایران است و خودروهای فروختهشدهی این شرکت دارای ۶۰ ماه یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی هستند که تلیسمان نیز بهعنوان یکی از برترین خودروهای برند رنو، شامل شرایط مذکور است.
اما با توجه به اینکه تلیسمان در بازار ایران کاملا جدید و تازهوارد است، احتمال وجود مشکلات در خدمات پس از فروش بیشتر از سایر رقبا وجود دارد. بسیاری از رقبای این خودرو به لطف حضور طولانیمدت در کشور، خدمات گستردهتری دارند و علاوه بر تعداد بیشتر نمایندگیهای خدمات پس از فروش، از گستردگی بیشتر قطعات یدکی نیز برخوردارند.
رنو تلیسمان در بازار جهانی رقبای قدرتمندی دارد که عموم آنها در ایران نیز حضور دارند. رقبای آسیایی که مهمترین آنها کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و هوندا آکورد است؛ اما تنها رقیب اروپایی و هموطن این خودرو، پژو ۵۰۸ است که بهزودی در ایران و توسط ایرانخودرو عرضه خواهد شد.
تلیسمان بین رقبای خود در ایران، قدرتمندترین گزینه محسوب میشود که مزیتی بزرگ برای آن است. همچنین مصرف سوخت بهتر در مقایسه با برخی از رقبا و ایمنی بالا، این سدان خوشچهرهی فرانسوی را به انتخابی خوب و مطمئنی در این رده قیمتی تبدیل کرده است.
انتهای پیام/