به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: بی شک نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی برآمده از متن جامعه مهم ترین نقش را در توسعه پایدار کشورها ایفا می کند و بهینه نمودن آن اولین کاری است که دولت ها در برنامه های طولانی مدت خود لحاظ می کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش سازنده و تکامل دهنده جامعه است و برای پیشرفت و سازندگی ایران اسلامی، هیچ مسیری مناسب تر از توجه موشکافانه به امر تعلیم و تربیت نیست.
او بر لزوم توجه هرچه بیشتر به مسئله تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: تعلیم و تربیت فقط کار یک نهاد یا سازمان نیست و آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند به این رسالت بزرگ عمل کند بنابراین به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد علمی، دینی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان و همچنین در با هدف تأمین امنیت و پیشگیری از بروز آسیب ها و انحراف های اجتماعی در مدارس و در راستای حفظ حقوق عامه دستورالعمل هایی صادر شده که در این مسیر باید همه نهادهای مسئول نقش خود را به درستی ایفا کنند و به یاری آموزش و پرورش بشتابند.
صادقی با اشاره به گسترش آسیب های اجتماعی در مدارس به ویژه در سال های اخیر و نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در تشدید آن، گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان موظف شده است که نسبت به استقرار نظام مراقبت اجتماعی از کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان در معرض خطر اقدام کند و با همکاری دستگاههای فرهنگی و اجتماعی استان و نظارت دادسرای عمومی و انقلاب خدمات پیشگیرانه و مراقبتی در سطح مدارس را گسترش دهد و نتیجه آن را به همراه مستندات هر 2 ماه یکبار به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گزارش کند.
به گفته صادقی ، اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین موظف شده که والدین را در قالب انجمن اولیا و مربیان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی فرزندان در معرض خطر آگاه سازی کند و برنامههایی را در سطح مدارس با محور و رویکرد پیشگیری اولیه در قالبهای متنوع آموزشی، فرهنگی و ترویجی، از قبیل کارگاههای آموزشی، آموزش مهارت های زندگی نظیر دوست یابی، خود شناسی و کشف خود در محتوای آموزشی، تقویت ارزش های دینی دانش آموزان توسط معلمان، ایجاد پیوندهای عاطفی و روابط دوستانه معلمان با دانشآموزان، نمایش فیلمهای مستند از آسیبهای اجتماعی رایج و پیامدهای آنها، تقویت ارزش های دینی دانش آموزان توسط معلمان، برگزاری جشنوارهها، نمایشگاه ها و محصولات فرهنگی- آموزشی، طراحی و اجرا و نتیجه آنها را هر 2 ماه یکبار گزارش کند.
دیگر وظیفه جدید اداره کل آموزش و پرورش استان که دادستانی کرمانشاه به آن اشاره کرد 'دعوت از قضات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان برای انتقال تجربیات واقعی با استفاده از رویکرد پیامدخوانی رفتاری (استفاده از روایات و داستان های واقعی و سرانجام اقدام های مجرمانه) با هدف آگاهی از رفتارهای مبتنی بر نقض قانون و هنجارهای مقبول اجتماعی و سرانجام افراد بزهکار' است.
آنچنان که صادقی بیان کرد یکی دیگر از دستورالعمل های دادستانی اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) با هدف استقرار نظام حمایتی، توانمندسازی دانش آموزان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و حمایتهای روانی و اجتماعی در سطح مدارس و ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر است که قرار است با مشارکت دستگاه قضایی استان، سازمان بهزیستی، مرکز بهداشت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرماندهی انتظامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با محوریت آموزش و پرورش صوت بگیرد.
دیگر اقدامی که به گفته صادقی در پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی موثر است، 'آموزش سواد رسانه ای در مدارس' است که سبب می شود کودکان و نوجوانان بتوانند به عنوان مخاطب فعال، پیام ها را درک و آنها را رمزگشایی و ارزیابی کنند؛ به همین دلیل مدارس استان باید به این موضوع به صورت ویژه توجه کنند.
'گرایش به اعتیاد' دیگر مشکل پیش روی دانش آموزان و از شایع ترین آسیب های اجتماعی مدارس است و به همین دلیل در جلسه دادستان کرمانشاه با متولیان آموزش و امنیت استان مصوب شده است که آموزش و پرورش استان با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان کرمانشاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نسبت به تشکیل کانون ها و تشکل های دانش آموزی برای انجام برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر، مقابله با مصرف مواد مخدر، ارتقاء سطح آگاهی و آموزش والدین دانش آموزان در مورد نحوه ارتباطات صحیح با فرزندان، شناخت علل و عوامل موثر در بروز اعتیاد نوجوانان، ایجاد تالارهای گفتگوی مجازی با موضوع پیشگیری و ضد الگو نشان دادن مصرف و خرید و فروش مواد مخدر و روان گردان ها، ارائه خدمات مشاوره ای با دعوت از کارشناسان اقدام کند.
در همین راستا صادقی تاکید کرد که طبق ماده 12 قانون جامع کنترل و مبازره ملی با دخانیات مبنی بر ممنوعیت فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال، اصناف متعهد شده اند که بر اجرای این قانون نظارت کامل و مستمر کنند و با افراد خاطی با جدیت برخورد قانونی شود.
صادقی همچنین بیان کرد که برای مقابله با بروز و ظهور تشکلها، جریانها و جنبشهای نوپدید دینی با پوشش مسائل عرفانی و معنوی در بین دانش آموزان مصوب شده است که مدیران، معلمان و اولیا مدرسه با همکاری کارشناسان و متخصصان معرفی شده از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی بررسی دقیق این پدیده را در کانون توجه قرار دهند و دوره های آموزشی برای دانش آموزان و والدین آنها از طریق انجمن اولیا و مربیان برگزار کنند؛ همچنین مدیران مدارس باید استفاده دانش آموزان از نمادها و نشانه های فرق ضاله مانند دست بندها، انگشترهای خاص، لباس های منقش به آرم های مخصوص فرقه ها و . . . را ممنوع کنند.
با توجه به وجود بالا بودن میزان خشم و بروز خشونت در استان، دادستان کرمانشاه اداره کل آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی را موظف کرده است که با همکاری نهادهای تربیتی و خانواده ها اقدام های لازم را با تأکید بر آموزش مهارت کنترل خشم برای کاستن از میزان و شدت پرخاشگری ارائه و از کلینیک کنترل خشم استفاده کنند.
همچنین با هدف تقویت حس امنیت به ویژه در اطراف مدارس دخترانه، دادستانی نیروی انتظامی را موظف کرده است که در هنگام تعطیل شدن مدارس حضور فعالی داشته باشند و این مسئله در دهه اول مهر ماه به صورت ویژه و محسوس پیگیری شود.
توجه به امنیت و سلامت غذایی دانش آموزان و اجرای دستورالعمل 'پایگاه تغذیه سالم مدارس'(مصوب وزیر آموزش و پرورش و بهداشت) دیگر موردی است که صادقی به آن اشاره و اضافه کرد: اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه هم مسئولیت دارد که نسبت به جمعآوری دستفروشان و فروشندگان غیرمجاز و غیربهداشتی اطراف مدارس که هیچ گونه مجوزی برای فروش محصولات خود ندارند و سلامت دانش آموزان را با تهدید جدی مواجه می سازند، اقدام کند.
خط کشی محل گذر عابر پیاده و معابر اصلی بویژه مقابل مدارسی که بر سر راه خیابان های اصلی قرار دارند، نصب علائم و تابلوهای ترافیکی مقابل و اطراف مدارس، رنگ آمیزی و زیبا سازی دیوارهای معابر اصلی مشرف به مدارس، انجام نقاشی دیواری بر روی دیوارهای مدارس به ویژه مدارس ابتدایی برای ارتقاء احساس شور و شعف به کودکان، شستشو و پاک سازی مخازن زباله اطراف مدارس، پاکسازی و امحاء نوشته های غیرمجاز و غیراخلاقی بر روی دیوارهای مدارس و اطراف آن، دیوارنویسی معابر مشرف به مدارس و یا دیوارهای مدارس با محتوای فرهنگی و آموزشی، شستشو و تنظیف تاکسی های سرویس مدارس به مناسبت آغاز سال تحصیلی و در صورت امکان کاشت و اهداء نهال و گل به مدارس از دیگر وظایفی است که دادستان کرمانشاه بر دوش اداره کل آموزش و پرورش استان، شهرداری کرمانشاه و سازمان تاکسیرانی گذاشته است.
دادستان کرمانشاه همچنین مسئولیت بررسی صلاحیت اخلاقی سرایدار مدرسه و همچنین افرادی که با آنها مراوده دارند را به آموزش و پرورش استان سپرده؛ بازرسی کارشناسانه نقاط حادثه خیز مدارس مانند نرده ها و راه پله ها، کپسول های اطفای حریق و موتور خانه را به آتش نشانی و آموزش رفتارهای ترافیکی به دانش آموزان و توقیف خودروهای فاقد برچسب و کارت صلاحیت را هم به پلیس راهور واگذار کرده است.
نظارت بر سلامت و صحت رفتار اخلاقی و حرفهای رانندگان سرویس های مدارس، تا حد امکان استفاده از رانندگان زن برای فعالیت در دبیرستان های دخترانه، برگزاری دوره های ماهیانه کارآموزی برای رانندگان، توجه به سلامت و ایمنی خودروها و سوار نکردن بیش از ظرفیت مجاز و داشتن بیمه کامل سرنشین از مهمترین مواردی است که به گفته صادقی بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته شده است.
همچنین به گفته صادقی ، مدیران مدارس باید شرکت های متخلف پیمانکار سرویس مدارس را به آموزش و پرورش ناحیه مربوطه و سازمان تاکسیرانی معرفی کنند تا با آنها برخورد قانونی شود.
برای محروم نشدن هیچ کودک و نوجوانی از تحصیل، دادستان کرمانشاه آموزش و پرورش استان را متعهد کرده است که لیست بازماندگان از تحصیل را با درج مشخصات کامل و تشریح دلایل ادامه ندادن تحصیل در اختیار دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه قرار دهد تا با همکاری سایر دستگاه ها اقدام های مؤثر و کاربردی در باره آنها پیگیری شود.
آنچنان که دادستان کرمانشاه بیان کرد، وظایف دیگری هم بر دوش اداره کل آموزش و پرورش استان گذاشته شده از جمله در نظر گرفتن مشاوران امین و دلسوز در مدارس برای رابطه دوستانه و محبت آمیز با دانش آموزان و ارتباط 2 طرفه بین آموزش و پرورش و دادسرای عمومی و انقلاب، تشکیل شورای راهبری انسداد مبادی بی سوادی، تامین تجهیزات آموزشی و امکانات متناسب برای دانش آموزان مناطق محروم با کمک خیرین و سازمان های مردم نهاد، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان، حمایت هر چه بیشتر از آموزش برنامههای ورزشی و برگزاری بازیها و رقابت های مختلف ورزشی و توسعه زیرساختها و امکانات ورزشی با کمک سازمان ورزش و جوانان؛ همچنین شناسایی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست و معرفی به دادسرا و سازمان بهزیستی برای اعمال اقدام های حمایتی تا براساس قانون، کودکان بدسرپرست از خانواده خود جدا و سرپرستی آنها به بهزیستی سپرده شود.
انتهای پیام/ز