مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و اتقلاب استان کرمانشاه گفت:در قانون مجازات اسلامی برای فریب در ازدواج مجازاتی تعیین شده، که علاوه بر ضمانت اجرای مدنی تدلیس، قانونگذار در زمینه ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر کرده است.

به گزارش خبرنگار    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه   مهدی  قنادی مسئول  روابط عمومی دادسرای عمومی و اتقلاب استان کرمانشاه گفت: در این راستا، براساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی، چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود،مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا دو سال محکوم می‌شود. 

وی افزود:همچنین، هرگاه نکاح ناشی از تدلیس باشد، فریب خورده می‌ تواند طبق قواعد مسئولیت مدنی از تدلیس‌کننده مطالبه خسارت کند اعم از اینکه تدلیس‌کننده ‌یکی از زوجین یا شخص ثالث باشد و اعم از اینکه همسر فریب خورده از حق فسخ استفاده کند یا نه.
قنادی گفت:علاوه براین، هرگاه شوهر در اثر تدلیس با زنی غیرباکره به جای باکره ازدواج کند و از حق فسخ نخواهد یا نتواند استفاده کند، می‌تواند تفاوت بین مهر باکره و غیرباکره را به عنوان خسارت از تدلیس‌کننده بگیرد.

وی ادامه داد:اگر تدلیس‌کننده تفاوت مهر را ندهد و تدلیس‌کننده خود زن باشد می‌تواند مابه‌التفاوت را از مهر کسر کند و بقیه را به زن بپردازد.

انتهای پیام/س

توضیحات مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و اتقلاب استان کرمانشاه در مورد حبس تعزیزی

 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.