مدیر کل آموزش و پرورش تهران مطرح کرد؛

معافیت مدارس از پرداخت آب و برق گاز، در انتظار آیین نامه وزارت نیرو/ بازنشستگی پیش از موعد بیش از ۲۵۰ معلم خانم

باقری گفت: دستگاه ذیربط مانند وزارت نیرو هنوز برای نگارش آیین نامه اجرایی اقدامی نکرده است.

معافیت مدارس از پرداخت آب و برق گاز، در انتظار آیین نامه وزارت نیرو/ بازنشستگی پیش از موعد بیش از ۲۵۰ معلم خانمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران با اصحاب رسانه صبح امروز در اداره کل آموزش و پرورش تهران برگزار شد.

در این مراسم باقری با بیان اینکه یکی از کارهای زیر بنایی برای هر کشوری تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: بسیاری از معضلاتی که امروز کشور در حوزه اقتصاد، محیط زیست، آسیب های اجتماعی درگیر آن شده با پیشگیری قابل رفع است و در این بین آموزش و تربیت و آموزش نقشی بسزا در حل آن دارد.

وی بیان کرد: همه مسائل کشور با تربیت و آموزش صحیح امکان دارد. در واقع کارخانه و مرکز تولید ثروت انسانی و تربیت خانواده، مدرسه است و تا وقتی که مدارس و خانواده ها کارکردی شایسته ندارد، سایر حوزه ها وضعیتی بهتر نخواهند داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت معافیت مدارس از هزینه ای  آب برق و گاز مصوبه مجلس بیان کرد: متأسفانه دستگاه ذیربط مانند وزارت نیرو به دلیل ننوشتن آیین نامه اجرایی این اقدام را ندارند از این رو باید در این حوزه وارد عمل شوند.

برخی مدارس به قطعی آب، برق و گاز تهدید شدند!

باقری ادامه داد: شاهد بودیم برخی مدارس به دلیل پرداخت نکردن حامل‌های انرژی با تهدید قطعی آب، برق و گاز مواجه شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره موضوع کمبود معلم با اشاره به اینکه شهر تهران جز فقیرترین فضاها از نظر نیروی انسانی است، اظهار کرد: تناسب کارمند به دانش آموز یک به ۱۹ است و حدود ۱۰ هزار کمبود داریم.

باقری گفت: حدود سه هزار نفر از افرادی که امکان بازنشستگی داشتند درخواست کار مجدد داشتیم، ۷۰۰ نفر ورودی جدید، ۶۰۰ نفر ورودی از طریق نقل و انتقالات به تهران آمدند اما ۸۰۰ نفر از تهران رفتند.

وی ادامه داد: حدود ۱۲۰ نفر از طرق تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و ۵هزار نفر هم از حق التدریس‌ها استفاده کردیم که البته این روش‌ها موقتی است و باید روش‌های دائمی نیرو تامین شود.

مجوز آزمون آموزشگاه منجر به لغو فعالیت مدرسه می شود

مدیرکل آموزش‌و پرورش تهران تصریح کرد: اگر آموزشگاهی در تهران مجوز برگزاری آزمون بگیرد، متخلف بوده و مدرسه لغو فعالیت می‌شود و بخشنامه این موضوع امروز به مدارس ابلاغ می‌شود.

باقری بیان کرد: خانواده ها باید توجیه شوند تا به جای تست و آزمون خواستار آموزش مهارت های زندگی باشند البته در دوره های تحصیلی بالاتر به دلیل کنکور خواسته‌های خانواده‌ها با آموزش و پرورش متفاوت است.

وی درباره بکارگیری معلمان بازنشته و تاثیر آن در کیفیت آموزشی گفت: بیش از ۲۵۰ نفر از خانم هایی که سابقه ۲۵ تا ۳۰ سال داشتند و توان کافی برای حضور در کلاس درس نداشتند، بازنشسته کردیم.

توجه به آسیب های اجتماعی در مدارس

باقری درباره توجه به آسیب‌های اجتماعی در مدارس تهران، گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی در تهران بیشترمشهود است، از این رو سعی کردیم در طرح نماد که در واقع یکی از موارد پیشگیری کننده نسبت به آسیب‌های اجتماعی است، مدارس بیشتری از شهر تهران را تحت پوشش قرار دهیم، برهمین اساس، حدود یک دهم مدارس در این طرح شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع بیشترین اقدامات  صورت گرفته در زمان بوجود آمدن آسیب است و متاسفانه پس از آن به دنبال درمان هستیم، در حالی که باید با توجه به توانمندسازی و فعالیت های جایگزین دانش آموز و نوجوان به جای اقدامات و رفتارهای پرخطر هیجانی، موضوعاتی جایگزین اما سالم را دنبال کند.

باقری از آموزش مدرسان برای دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: 300 مدرس در شهر تهران در روزهای آخر گذراندن این دوره هستند، همچنین 15 هزار آموزگار با راه‌های پیشگیری آشنا می‌شوند.

وی تصریح کرد: با صحبت هایی با استاندار تهران قرار شده است تا تمام توان شهر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیج شود و فعالیت‌های مناسب برای نوجوانان در نظر گرفته شود.

مدیرکل شهر آموزش و پرورش شهر تهران درباره نرخ و انواع آسیب‌های اجتماعی که دانش آموزان با آن درگیر هستند، گفت: طبق اعلام مدیران مدرسه، در سامانه مربوط به ثبت آسیب‌های اجتماعی، ترک تحصیل، بدهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف موادمخدر، کار کردن کودکان ، آسیب به خود، فرار از مدرسه، و فرار از منزل از شاخص ترین مواردی بودند که تاکنون به ثبات رسیده است.

در این بین عوامل ایجاد کننده این مخاطرات شامل خشونت خانگی، طلاق والدین، بدسرپرستی، اعتیاد، ارتکاب جرایم، کودک آزاری، مورد سوء استفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام و حاشیه‌نشینی است که البته نوع آسیب‌ها در مناطق مختلف شهر متفاوت برآورد شده است.

باقری درباره مصادیق اجرای سند 2030 در مدارس، اظهار کرد: این سند به هیچ عنوان مدرسه یا آموزش و پرورش ابلاغ نشده است، باید به این موضوع توجه کنیم که مدرسه حصار ندارد که هیچ گونه آسیب و آلودگی وارد آن نشود، بنابراین اگر اتفاقاتی شبیه اجرای سند 2030 در مدارس را شاهد هستیم، نباید آن را به اجرای سند مربوط کنیم، بلکه باید در جامعه مصادیق آن را دنبال کرد.

سرانجام مدرسه معین به کجا رسید؟

مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت فعلی مدرسه معین اظهار کرد: بعد از صدور کیفرخواست شورای نظارت دوره اول مدرسه معین را تعطیل کرد و به علت لغو مجوز مدرسه بصورت ناخودآگاه متوسطه دوم و ابتدایی این مدرسه نیز منحل شد؛ پس از این موضوع شورای موسسان مدرسه معین نماینده‌ای را که واجد شرایط اخذ مجوز بود، اعلام کردند و مجوز مدرسه مجددا با نام سرآمدان علم صادر شد، اما در این دوره نیز اجازه فعالیت متوسطه اول را به مدرسه جدید ندادیم.

وی ادامه داد: پس از این حادثه مدیر مدرسه با خلع مدیریت تا 2 سال محروم از فعالیت آموزشی خواهد بود. معاون خاطی نیز بر طبق رأی دادگاه به تعداد سال‌هایی که دادگاه در نظر گرفته است، محکومیت آموزشی با نظر شورای نظارت خواهد داشت و امکان فعالیت آموزشی در مدارس ندارد.

تراکم کلاس های درس تهران 34 نفر، استاندارد جهانی 24 نفر

وی درباره وضعیت تراکم کلاس‌های درس در تهران گفت: تراکم کلاسی به طور میانگین در تهران 32 نفر اعلام شده است در حالیکه استاندارد آن در کشور 24.2 است، هرچند در تهران کلاس‌های بالای 40 نفر هم داریم اما به دلیل مشکل فضای آموزشی تراکم کلاس‌ها بالا رفته است.

باقری با اشاره به افزایش 30 هزار نفری جمعیت دانش آموزی در تهران گفت: یکی از علل افزایش پیش رو، دانش آموزان پایه دوازدهم در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش هستند، در کنار این موضوع نرخ مهاجرت و زاد و ولد نیز افزایش یافته است.

وی به آمار دانش آموزان دوره ابتدایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 85 هزار دانش آموز ابتدایی داشتیم که اکنون این تعداد به یک میلیون و 104 هزار و 273 نفر رسیده است و انتظار داریم تا پایان مهرماه و ثبت‌نام تمامی دانش آموزان در سامانه سناد یک میلیون و 113 هزار دانش آموز داشته باشیم، همچنین تعداد کلاس‌ اولی‌ها در شهر تهران امسال به 102 هزار و 254 نفر رسیده است.

وی درباره توجه به مهارت‌محور بودن تکالیف دانش آموزان ابتدایی در سال جدید، گفت: با توجه به اینکه کلاس‌های درس در شهر تهران تراکم بالایی دارند و طبق اعلام وزارتخانه برای اجرای این طرح در نتیجه مدارس کمی را شاهد خواهیم بود که با این طرح سازگاری داشته باشند، هرچند معلمان ابتدایی بجز اجرای این طرح برای مهارت محور بودن دانش‌آموزان خود بنابر خلاقیت‌شان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

آیا آموزش های مهارتی فرایند علمی دانش آموزان را تضعیف می کند؟

مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره تأثیر آموزش‌های مهارتی بر تضعیف فرایند علمی دانش آموزان، گفت: سال‌های قبل معلم برای اینکه دانش آموز با مفاهیم درسی آشنا شود مسائلی را برای وی طرح کرد تا پس از فکر کردن و یافتن پاسخ این مطالب درسی فراگرفته شود، اما الان و با رویکرد کنکور به دانش آموز می‌گویند چنانچه مسئله‌ای وقت زیادی نیاز دارد از آن رد شو، بنابراین دانش آموز ما برای علم‌آموزی تحصیل نمی‌کند، بلکه نگاهش صرفا موفقیت در کنکور است، بنابراین سعی کردیم نوع نگاه را از دانش آموز ابتدایی تصحیح کنیم تا سال‌های آتی دانش آموز نسبت به کنکور نگاه اولویت‌دار نداشته باشد و صرفا برای ورود به آموزش عالی تحصیل نکند.

وی درباره فرایند هدایت تحصیلی و اعتراضاتی که برخی خانواده‌ها نسبت به این موضوع دارند، گفت: هنرستان‌ها و حرفه‌آموزی را باید تقویت کنیم، اما با توجه به اینکه نگاه ما انتخاب آگاهانه و آزادانه دانش آموزان است، بنابراین اجباری در این فرایند نداریم، هرچند باید به این موضوع توجه کنیم که هنر آموزان هنرستانی اغلب بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند اما لیسانسه‌هایی داریم که از ما درخواست حق‌التدریس دارند، در واقع باید فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه نهادینه کنیم تا خانواده‌ها هم این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

سرانه فضای آموزشی شهر تهران

مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت سرانه فضای آموزشی در شهر تهران گفت: میانگین فضای آموزشی در کشور 5.36 مترمربع است، اما در شهر تهران به شدت با مشکل فقر فضای آموزشی مواجه هستیم و در منطقه 15 سرانه دانش آموزی کمتر از 1.5 متر مربع برآورد شده است، همچنین در منطقه 4 و 22 هم همین شرایط را شاهد هستیم که البته رفع این مشکل صرفا کار آموزش و پرورش نیست و نیاز به عزمی ملی دارد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در قانون شوراهای آموزش و پرورش در مواد 13، 16، 18 تعهدات خود را انجام نداده است علاوه بر آن خیرین معتقدند برای تأمین فضای آموزشی مناطقی بجز شهر تهران را انتخاب کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: البته طی مدت اخیر منطقه 22 و مسئولان شهرداری اقداماتی قابل توجه انجام دادند و تعدادی زمین به آموزش و پرورش داده شده تا برای مدرسه‌سازی استفاده شود و امیدوارم این راهکارها بتواند خطاها و کوتاهی‌های شهرداری تهران در این منطقه را برطرف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار