محمدپور گفت: متاسفانه تالاب انزلی به دلیل پس روی و کاهش تراز آب دریای خزر و خشکسالی در وضعیت بدی قرار دارد.

تالاب انزلی در شرایط بدی به سر می برد/ احیای آب بندها در دستور کار قرار گرفته استقربانعلی محمدپور مدیر کل اداره محیط زیست استان گيلان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برنامه احیای تالاب انزلی اظهار داشت: برنامه احیای تالاب بندر انزلی براساس برنامه زمان بندی در حال اجرا است اما برای ادامه فعالیت در سال جاری نیازمند اعتبار هستیم.

وی افزود: متاسفانه تالاب انزلی به دلیل پس روی و کاهش تراز آب دریای خزر و خشکسالی در وضعیت بدی قرار دارد .


بیشتر بخوانید: علت خشک شدن تالاب انزلی رسوب گذاری است/ کاهش 8.5 متری ارتفاع آب مرداب


محمدپور گفت: هم اکنون حدود 40 درصد تالاب خشک شده است و این خشکی بیشتر در قسمت جنوبی تالاب است.

وی ادامه داد: تالاب انزلی به عنوان یک مخزن آب عمل می کند و خشک شدن این تالاب می تواند بر کاهش آب سفره های زیرزمینی تاثیرگذار باشد.

مدیر کل اداره محیط زیست استان رشت تصریح کرد: اولین سیاستی که در کشور باید حاکم شود، کاهش تولید محصولات پر آب در مرکز کشور است.

وی افزود: ما معتقدیم استان گيلان یک استان گردشگرپذیر است و مي توان صنایع آب بر را در این استان مستقر کرد تا آب کمتری مصرف شود. ما باید دنبال کشاورزی باشیم، اما کشاورزی که به سمت صنعتی شدن سوق پیدا کند و از حالت سنتی خارج شود.

محمدپور گفت: متاسفانه در طول 30 سال اخیر کشاورزان بیشتر آب بندها را تصرف کرده اند و یا به هر دلیلی دیگر آبگیری لازم انجام نمی شود. یکی از برنامه های ما احیای آب بندها است تا زمان ماندگاری آب بیشتر شود.


بیشتر بخوانید: مصرف آب در برنج کاری 3 برابر محصولات دیگر است/ناسازگاری کاشت چغندر و برنج با احیای دریاچه ها


وی ادامه داد: با احیای آب بندها می توانیم موضوع پرورش ماهی را تقويت كنيم. همچنين این آب بندها می تواند مانند یک سد عمل کنند و مخزن خوبی برای کشاورزی باشند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان رشت اظهار داشت: هر سال از طریق مراجع قضایی زمین های کشاورزی در حوزه تالاب ها که به ناحق در تصرف برخی افراد قرار گرفته را رفع تصرف می کنیم و با جديت این کار را پيگيری خواهيم كرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زرین
۰۸:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باسلام نکته قابل سنجش ترازیابی سطح ایستایی آب در یاچه در سنوات گذشته است مقایسه خزرباارمیه مقایر می‌باشد چراکه بحث درمقدار ورودی ارمیه باعث کاستی پرحجم دریاچه ارومیه شده درصورتیکه درخزر برحجم ورودی تاکنون تغییری حاصل نشد ه حتی در مناطقی از ساحل بالا آمدن سطح آب موجب خسارت ساحل هم شده نتیجه اینکه حجم برداشتی بسیار کمتر ازحجم ورودی بدریاجه میباشد لذا بر داشت ازخزر تاثیری در تراز سطح آب دریاچه نخواهد گذاشت
آخرین اخبار