شناسایی هرچه بهتر شبکه های اجتماعی مجازی می تواند مسیر روشنی فراروی کاربران قرار دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به برقراری ارتباط با دیگران و اجتماعی شدن است. پایه ای ترین ارتباط اجتماعی را می توان خانواده ، بستگان،دوستان و همکاران دانست که روابط معنا داری بین افراد در این گروه ها می بخشد ، این در حالی است که در سال های اخیر فناوری دیجیتال، اینترنت و مخلفات مربوطه شکل جدیدی از ارتباط را تعریف کرده اند و ارتباط مجازی دیگر بخشی از زندگی بشر امروزی شده اند.

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

پست الکترونیک، وب سایت ها، فروم ها،بازی ها ، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی تبدیل به روش هایی نوین و کارآمد برای گسترش و تداوم روابط اجتماعی شده اند.

به گفته یک کارشناس فضای مجازی تاکنون  حدود 3،6 میلیارد انسان یعنی 40 درصد از زمین 7،5میلیاردی ما به جهان اینترنت قدم گذاشتند. افراد درسنین متخلف و از گروه های اجتماعی متفاوت بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ بعیدترین فاصله را در خود جای داده و در اجتماعات مجازی گرد هم آمده اند آن هم به ضرب چند کلیک!

باید گفت قابلیت های پرشمار اینترنت بسیاری از فرمول ها و قوانین اجتماعی سنتی را تغییر داده است، می توان ادعا کرد اینترنت کتابی است که خواننده اش می تواند با شیوه های مختلفی آن را ورق بزن ودر پس هربرگش با دنیاهای جدیدی روبرو شود.

امروزه در دنیای پر سرعت پست مدرنیسم، استفاده از شبکه های اجتماعی برای جستجوی اطلاعات یکی از صدها استفاده رایج از شبکه های  مجازی است.

این جمله آغاز پیشگفتاری از کتاب، شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها وپیامد ها است، کتابی به نویسندگی خانم ناهید سعادت سیرت که در بهارسال 1397 به چاپ رسیده است.

براین اساس برآن شدم تا با این خانم  نویسنده در این زمینه هم صحبت شوم.

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

ناهید سعادت  صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: دردنیایی زندگی می کنیم که رسانه های مجازی حاکم بر روابط و علاقه های افراد هستند، سرعت پرشتاب فراگیری رسانه های مجازی موجب شده تا کاربران شناخت درستی از فضای مجازی پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان:در ابتدا مختصری درباره کتاب خود توضیح دهید؟

کتاب حاضر تحت عنوان شبکه های اجتماعی فرصت ها وتهدیدها در شش فصل طراحی و تدوین شده است ،در فصل اول به چیستی شبکه های اجتماعی مجازی ،در فصل دوم به بررسی پیشینه و مطالعاتی که در زمینه شبکه های اجتماعی مجازی صورت گرفته، در فصل سوم بررسی انواع شبکه های اجتماعی ،در فصل چهارم دیدگاه ها و نظریه های موجود در شبکه های سایبری، در فصل پنجم یافته های پژوهشی و در فصل ششم وآخر هم به جمع بندی از پیامد ها ی منفی و چالش های پیش روی شبکه های مجازی می پردازد.

باشگاه خبرنگاران جوان:هدف شما از نوشتن این کتاب چیست؟

در جهانی که تکنولوژی رسانه ای به تدریج رشد وقابلیت های قابل توجهی را به خود اختصاص داده است،آنچه که کاربران را در برابر تاثیر مخرب این فضای گسترده ،مصون می دارد ،مجهز شدن به سلاح آگاهی وداشتن سواد دیجیتال جهت تشخیص بهتر اطلاعات صحیح در این کهکشان رسانه ای است.باید بگویم ارائه دیدگاهی عمیق و علمی در زمینه شبکه های اجتماعی به کاربران هدف اصلی این کتاب است که بر مبنای نتایج پژوهشی حاصل از گفتگو با کاربران در فضای مجازی ونظرات صابنظران انجام گرفته است. امیدوارم اثر حاضر بتواند مزیت های بالفعل فضای مجازی و همچنین لایه های پنهان اثرهای مخرب شبکه های اجتماعی را واکاری نموده و با ارائه راهکارهایی،نحوه استفده صحیح ازشبکه های اجتماعی مجازی را به کاربران این شبکه ها متذکر شود و کاربران مشتاق را نسبت به زیان های احتمالی شبکه های مجازی آگاه نماید.


باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره نحوه استفاده وتعامل با رسانه های مجازی چیست و چگونه در کتاب خود به آن پرداخته اید؟

نحوه استفاده وتعامل با رسانه های مجازی امر مهمی است که  همواره مد نظر صاحبنظران  رسانه بوده است، البته ناگفته نماند که کاربران شبکه های مجازی علاوه بر مزایای آن می تواند عامل تهدید در فضای شخصی،خانوادگی واجتماعی باشد،در حقیقت این مسئله مورد توجه قرار گرفته است که فناوری نوین ارتباطی واطلاعاتی وبه طور خاص اینترنت ، نه تنها به نوآوری فناورانه دامن زده اند، بلکه به کانالی برای گردش وبه اشتراک گذاری عقاید تبدیل شده اند و در این راستا شبکه های مجازی هرموضوعی از فرهنگ تا بازار را دستخوش تغییر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا فرهنگ ها و جوامع به تبع اصول و ارزش های خاص خود از آن استفاده می کنند و اینکه  می توان از آن در راستای تقویت فرهنگ بومی استفاده کرد؟

باید گفت، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که یکی از آسیب شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک رسانه مدرن هویت شکنی است.این شبکه های مجازی با فرو ریختن مرزها وتمام خطوط هویت های ریشه دار،سامان سنتی جوامع را به نفع یک نظم تازه ودهکده جهانی، هدف می گیرند. دراین فرآیند،زمانی که هویت به مثابه یک ذخیره تاریخی قطع شود،نظام بنیادین جامعه فروخواهد ریخت.

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره چیستی وچگونگی شبکه های اجتماعی مجازی توضیح دهید؟

شبکه های اجتماعی مجازی پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورد تا کاربران بتوانند علاقه مندی ها،افکار وفعالیت های خودشان را بادیگران به اشتراک بگذارند ودیگران هم این افکار وفعالیت ها را با آنان سهیم شوند، همچنین یک شبکه  اجتماعی ، مجموعه ای از سرویس های مبتنی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می آورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار کنند،منابع خود را با انها به اشتراک بگذارند و از میان توصیفات عمومی دیگر افراد برای یافتن اتصالات جدید استفاده کنند.


شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

باشگاه خبرنگاران جوان:در کتاب خود به فیسبوک، اینستا وگوگل پلاس  اشاره کردید در باره آن بیشتر توضیح بدید؟

فیسبوک می تواند رسانه ای بسیار عالی باشد اما باید گفت،احتمال بروز ضررهایی در آن زیاد است. و برای موفق شدن می توان از چند روش استفاده کردفاز جمله اینکه بسیار فعال باشید؛ اکانت یا محتوایی که فعال نباشد و مدام به روز نشود باعث می شود افراد انگیزه کمتری پیدا کرده و دیگر از صفحه شما دیدن نکنند. در ضمن از فیس بوک برای جنبه های مناسب برند خود استفاده کنید چرا که هر شبکه اجتماعی باید برای رسیدن به هدف درونی خودش اسفاده شود که در اینجا می توانی از توئیتر یاد کنیم که جای مناسبی برای منتشر کردن محتوای بازار یابی درونی پست ها ی وبلاگ وغیره است در حالی که فیس بوک بیشتر برای ایجاد محیط جذاب و ارتقای فضای جامعه مجازی کاربران مناسب است، همچنین گوگل پلاس هم به احتمال زیاد یکی از بهترین شبکه های اجتماعی مناسب برای تجارت تبدیل می شود، و در باره اینستاگرام هم باید بگویم که یکی ازشبکه هایی اجتماعی بسیاربزرگ است که اخیرا توسط فیس بوک خریداری شده است.

 

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

باشگاه خبرنگاران جوان:نظرشما در مورد تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست؟

شبکه های اجتماعی در اینترنت،یکی ازمنابع مهم برای کسب درآمد از راه تبلیغات به شمار می آیند چرا که اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق خود صحبت می کنندو این موضوع به شرکت های تبلیغاتی این اجازه را می دهد که بر اساس همین علاقه ها برای آنها آگهی بفرستند.


باشگاه خبرنگاران جوان: درباره مزایا ومعایب فضای سایبری هم بگویید؟

قدرت شبکه های اجتماعی مجازی، اگر چه سرشتی نرم دارد،اما به دلیل توان تاثیر گذاری در شبکه،شبکه بندی وشبکه سازی می تواند برقدرت سخت نیز تاثیر بگذارد ،در فضای سایبری شواهدی از رفتار قدرت و کنش را می توان در تمام جنبه ها یافت.

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها


باشگاه خبرنگاران جوان: شبکه های اجتماعی یکی از پرطرفداران رسانه های جدید هستند ومخاطبان زیادی از جمله جوانان  وخانواده ها را به خود اختصاص داده چالش هایی که در این باره وجود دارد را توضیح دهید؟

کاربر شبکه های موبایلی با طیف وسیعی از افراد در ارتباط است که علاقه خود را در زمینه های مختلف با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند، حتی افراد می توانند هویتی کاملا دلخواه در این فضا برای خود ایجاد کند و بر اساس همین هویت ارتباط مجازی خود را با دیگران گسترش دهد، چرا که این شبکه ها جمع گراست، ناگفته نماند که بسیاری از شبکه های اجتماعی مجازی مقوله های خطرناکی مانند سست شدن بنیان خانواده و ترویج دین زدایی را به همراه دارد که اراده و ایمان جوانان را مورد هدف قرار می دهد که متاسفانه بعلت جاذبه های که ایجاد می کنند سریع مورد استقبال جوانان قرار می گیرد از جمله شبکه های دوست یابی که محبوبیت زیادی رادر جوانان کسب کرده است بنابراین افراد جامعه برای اینکه در مواجهه با فضای سایبری دچار مشکل،تعارض وافسردگی نشوند نیاز به آگاهی و دانش در برقراری ارتباط با افراد در گروه های اجتماعی و تنظیم زمان استفاده ازشبکه های مجازی دارند.

 

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها و پیامد ها

بعنوان نویسنده این کتاب بر این باور هستم که کاربران شبکه های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از رسانه های نوین هستند و این روزها در کانون  توجه کاربران شبکه های اینترنتی قرا دارند. بنابراین با وجود تمامی مزایا ومعایبی که در کاربرد شبکه های اجتماعی مطرح است باید گفت، بسیاری از جنبه های فضای سایبری هنوز نا شاخته است. از این دیدگاه شناخت وفهم شبکه های اجتماعی از مهمترین گام هایی است که برای حداکثری از ظرفیت رسانه ها ی اجتماعی در جهت منافع جامعه می توان برداشت.

سخن پایانی؛ فضای اینترنت فضای تعامل وتبادل است این رسانه عظیم اجتماعی به کاربرانش فرصت می دهد تا آراء و نظرات خود را با دیگران مطرح کنند واز نظرات مختلف مطلع شوند، مشخص است که رسانه ای چنین توانا وفراگیر قطعا تاثیرات متنوعی بر افراد وروابط اجتماعی شان خواهد داشت ، از این روافرادی که به دنبال فضای تنفس ودوری از هویت واقعی خود هستند از این فضاها استفاده می کنند البته این کار هزینه هایی هم دارد ومهم تر ازهمه آسیبی است که در اثر این تضاد به روان خود وارد می شود، برای همین است که  مرتب توصیه می شود سعی کنید خود مجازی وخود واقعی تان در تضاد نباشند.

انتهای پیام/ج

شبکه های اجتماعی مجازی فرصت ها وپیامد ها

گزارش زهرا جعفرپور ایروانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.