رئیس بهزیستی تربت جام گفت:: هرچه مراحل غربالگری جدی‌تر گرفته شود امار ناشنوایی کمتر می‌شود و با انجام غربالگری شنوایی بیش از ۶۰ درصد ناشنوایی بر طرف می‌شود.

با انجام غربالگری شنوایی ۶۰ درصد ناشنوایی برطرف می‌شودظفر مقدم رئیس بهزیستی تربت جام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ گفت: در شهرستان تربت جام بیش از ۴۰۰ پرونده شنوایی داریم بعد از اینکه معلولیت ناشنوایی مشخص شود هیچ کاری از دست بهزیستی بر نمی‌آید، ولی در قسمت پیشگیری اقدامات موثری را می‌توانیم انجام دهیم

وی با اشاره به طرح غربالگری شنوایی افزود: غربالگری یک‌سری از خدماتی است تا به وسیله ان به سلامت کودک و انجام مراقبت‌های درست مطمئن شویم.

رئیس بهزیستی تربت جام افزود: غربالگری شنوایی در بدو تولد توسط کارشناسان مستقر در بیمارستان که در همان موقع اقدامات خاص انجام می‌شود و مرحله بعد در سنین ۳ تا ۵ سالگی در مهد کودک‌ها و مراکز پیش دبستانی و یا با مراجعه خانواده‌ها به مراکز اجرای این طرح انجام می‌شود.

ظفر مقدم گفت::در این سنجش با استفاده از دستگاه OAE امواجی به گوش فرستاده شده و انعکاس امواج مشخص می‌نماید که شنوایی گوش چگونه است.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری شنوایی، فقط اولین گام است  اگر تست غربالگری احتمال اٌفت شنوایی را نشان دهد، گام بعدی، طراحی یک برنامه و رفتن نزد شنوایی شناس جهت انجام تست‌های پیگیری می‌باشد.

رئیس بهزیستی تربت جام ادامه داد: چنین تست‌هایی باعث می‌شود که مهارت‌های ضروری زبان بطور طبیعی پیشرفت و کودک در خانواده، مدرسه، جمع دوستان، شغل و دیگر فعالیت‌های زندگی موفق می‌شود.

ظفر مقدم خاطرنشان کرد: در صورت انجام غربالگری و مشاهده مشکل یا افت شنوایی به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می‌شود و در صورت نیاز به کاشت حلزون و سمعک رایگان معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی به ناشنوایان افزود: سمعک، کاشت حلزون بصورت رایگان، باطری و وسایل کمک توانبخشی از جمله خدمات بهزیستی به ناشنوایان است.

رئیس بهزیستی تربت جام گفت: ناشنوایی بعنوان معلولیت پنهان شناخته شده است و عدم مراجعات در قسمت معلولین شنوایی آمار‌های متفاوتی را از این معلولیت بوجود اورده است.

ظفر مقدم افزود: همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، روحانیت، دهیاران و بخشداران و فرهنگ سازی در غربالگری شنوایی در ارائه خدمات بهزیستی به ناشنوایان مفید و موثر خواهد بود.

انتهای پیام //ز. ج.


اجرای غربالگری شنوایی درتربت جام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار