آغاز فصل ششم کاوش در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان

سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی دشت مانه و سملقان گفت: فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی درمحوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   از بجنورد؛  محمد جواد جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی دشت سملقان با اشاره به اینکه فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی درمحوطه تاریخی هخامنشی ریوی در شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است ، گفت: در کاوش های قبلی به اطلاعات قابل توجیهی دست یافتیم که از وجود شهرنشینی هخامنشیان در این منطقه خبر می دهد و این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.


وی افزود: کاوش‌ها به طور مشترک با هیئت باستان شناسی آلمان به مدت ۵ سال در محوطه تپه ۵ کیلو متری ریوی در حوالی روستای نجف انجام می‌شود که تاکنون ۵ فصل آن به اتمام رسیده و آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر مواجه هستیم که بسیار گسترده بوده است.

جعفری گفت: طبق کاوش‌های انجام شده مهم‌ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره‌های بعد از آن در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان نیز آثاری کشف شده است که نشان می‌دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

گفتنی است: پژوهش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، این اداره کل با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان پروژه باستان شناسی ریوی کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی برنامه ریزی کرده است.
انتهای پیام / ب 

فصل ششم کاوش  تپه ریوی در مانه وسملقان

برچسب ها: میراث فرهنگی ، کاوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.