مرمت حمام های تاریخی اردبیل در دستور کار قرار گرفت

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مرمت بناهای تاریخی به صورت مستمر و مطابق برنامه سالانه انجام می‌شود.

نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل صبح امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  با اشاره به اینکه در سه ماهه دوم سال‌جاری مرمت سه حمام تاریخی این استان توسط کارشناسان بومی انجام شده است، اظهار کرد: عملیات مرمت در سه حمام تاریخی حور، پیرزرگر و نصر خلخال انجام شد.

وی افزود: در حمام حور برداشت و حمل نخاله‌های داخل ساختمان، برداشت خاک پشت‌بام و حمل به خارج، تعویض آجرهای پوسیده، اجرای بخش‌های فرسوده طاق و دیوار و سقف انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: همچنین اجرای طاق‌های فروریخته، اجرای گنبدهای فروریخته و اجرای دیوارهای تخریب شده، بندکشی آجرکاری‌ها و ساماندهی سنگ از اره بیرونی انجام شده است.

فلاحی در خصوص عملیات انجام شده در حمام پیرزرگر ادامه داد: پاکسازی و آواربرداری دیوار شمال غربی و ساختمان موقت کارگاه، گودبرداری ماشینی و خاکبرداری دستی زیرپی‌ها به همراه پی‌سازی، مهاربندی و اجرای دیوار حائل در طبقه اول عملیاتی شد.

وی گفت: اجرای شناژهای افقی و عمومی به همراه ریشه‌گذاری در طبقات اول و دوم، اجرای سیمانکاری دیوار روی پی، اجرای سنگازاره و دیوار نمای آجری ضلع شمال غربی و بندکشی و اجرای در پوش از سنگ سلماس بر روی دیوار به اتمام رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در حمام نصر خلخال نیر تعمیرات و تکمیل موتورخانه، پاکسازی و اجرای مجدد کاشیکاری‌های تخریب شده و تراشیدن گچکاری و اجرای مجدد آن به علت نفوذ رطوبت و تخریب انجام شد.

فلاحی تصریح کرد: تعمیرات و تکمیل سیستم برق و روشنایی، سیمانکاری و ماهیچه بندی دیوارهای محیطی حمام جهت جلوگیری از نفوذ آب، اجرای دیوار در پشت واحدهای تجاری، اصلاح کف شورهای بام و ایزولاسیون مربوطه انجام شد.

وی افزود: اجرای روشنایی روی دریچه گنبدها، ساخت و نصب درب حفاظ فلزی شبکه‌ای و ساخت و نصب کاشی هفت رنگ سردرب حمام به اتمام رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: مرمت بناهای تاریخی به صورت مستمر و مطابق برنامه سالانه انجام می‌شود.

انتهای پیام/ع

مرمت بناهای تاریخی در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.