به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای طرح جدید ترافیک در تهران تغییراتی داشت، که از جمله آن می توان به حذف مجوزهای سالانه، هفتگی و ماهانه رایگان اشاره کرد. در طرح ترافیک 97 مقرر شد که افرادی که مجوزهای مدت دار دریافت کرده اند، منوط به پرداخت هزینه ورود به طرح ترافیک، وارد طرح شوند.
این طرح برای اجرای صحیح ملزوماتی دارد که یکی از این ملزومات هماهنگی پلیس راهور با معاونت ترافیک است.
به این معنا که پلیس راهور با اقدامات بازدارنده، مانند جریمه خودروهایی که فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک هستند، به اجرای درست این طرح کمک شایسته کند.
اما در حال حاضر خودروهای دارای مجوز سالیانه طرح ترافیک توسط پلیس جریمه نمی شوند، که همین امر بازدارندگی طرح ترافیک را از بین برده و موجب شده تا عملا طرح ترافیک سالانه برای این افراد رایگان باشد. همین موضوع فلسفه تغییرات طرح ترافیک 97 را زیر سوال برده است.
سرهنگ حسن عابدی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگر سازمان ترافیک شهر تهران به پلیس راهور اعلام نکند که کدام خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک، بدون پرداخت عوارض روزانه وارد طرح ترافیک شده اند، امکان جریمه آنها وجود ندارد. اگر اعلام کند که کدام خودروهای دارای مجوز بدون پرداخت عوارض روزانه وارد طرح ترافیک شده اند، در این صورت پلیس می تواند خودروهای مورد نظر را جریمه کند.
سرهنگ عابدی با تاکید بر اینکه تمام خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک، در صورت ورود به محدوده طرح توسط پلیس جریمه می شوند، اظهار کرد: افرادی که طرح ترافیک روزانه خریداری کرده اند، توسط پلیس جریمه نمی شوند.
همچنین محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جریمه خوروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می شوند، گفت: این خودروها در هر صورت عارضهای را برای مردم ایجاد کردهاند و موضوع تخلف و عوارض از هم جداست. آنچه که حق مردم شهر است، عوارضی است که به خودرو اختصاص مییابد و اگر شهروندان به سامانه اعلام شده مراجعه کنند، میتوانند میزان بدهی ثبتشده را در آن سامانه مشاهده کنند.
پور سید آقایی ادامه داد: علاوه بر اینکه پلیس نسبت به جریمه این خودروها اعمال قانون میکند، چون افراد مبلغی را تحت عنوان عوارض بدهکار هستند، در نهایت هنگام کسب معاینه فنی و یا تعویض خودرو باید این عوارض را پرداخت کنند.
در این بین اما عده ای با آگاه شدن از اختلافات پلیس و شهرداری تهران و ناهماهنگی این 2 نهاد، بدون پرداخت عوارض وارد طرح ترافیک میشوند؛ اما آنها خبر ندارند که از آبان ماه دریافت معاینه فنی منوط به تسویه عوارض خودرو می شود.
این اقدام شهروندان گرچه موجب می شود که جریمه نشوند و هزینه ای هم پرداخت نکنند، اما در نهایت تبعاتی برای آنها در پی دارد.
در این خصوص لازم است که به برخی تبعات این اقدام اشاره کنیم. نکته اول این است که جریمه ها تا زمانی اعمال نمی شود که سازمان ترافیک لیست خودروهایی که بدون پرداخت عوارض تردد کرده اند را در اختیار پلیس راهور نداده است، و در صورت دسترسی پلیس به سامانه سازمان ترافیک، همه این خودرو ها جریمه خواهند شد.
نکته دوم این است که حتی در صورت جریمه نشدن خودروها، پرداخت عوارض همواره بر دوش رانندگانی که بدون شارژ حساب کاربری در محدوده طرح تردد کنند، خواهد بود.
از همه مهمتر اینکه پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بارها اعلام کرده است که از اول آبان ماه فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا اجرا خواهد شد و با الزامی شدن اخذ معاینه فنی در کل شهر تهران، خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد.
این سخنان هشداری برای آن دسته از شهروندان است که هر روز در محدوده طرح ترافیک تردد می کنند، و بدون توجه به رقم بدهی خود هر روز بر میزان آن می افزایند.
این شهروندان باید هوشیار باشند که هنگام اخذ گواهی معاینه فنی قرار نیست فقط مبلغ 22 هزار تومان را که مربوط به هزینه معاینه فنی است پرداخت کنند، بلکه علاوه بر آن باید عوارض تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک را بابت تمام روزهایی که بدون خرید مجوز عبور کرده اند هم پرداخت کنند.
همین موضوع سبب می شود تا این افراد ناگهان با بدهی سنگینی روبرو شوند که توان پرداخت آن را ندارند. همین امر موجب می شود تا نتوانند معاینه فنی دریافت کنند و بعد از آن است که مصیبت های آنها آغاز می شود. این دسته از افراد به ازای هر روز نداشتن معاینه فنی 50 هزار تومان جریمه می شوند و این بدهی بر بدهی قبلی افزوده می شود.
نکته جالب اینجاست که اگر شهروندی نتواند در مدت 20 روز هزینه عوارض خودرو برای دریافت معاینه فنی را فراهم کند و معاینه فنی اخذ نکند، مبلغ یک میلیون تومان نیز جریمه خواهد شد.
فراموش نکنیم که از اول آبان با اجرای سراسری طرح کاهش در پایتخت، صف های مراکز معاینه فنی طولانی خواهد شد و شهروندان زیادی برای دریافت معاینه فنی مراجعه می کنند. همین موضوع نیز ممکن است دریافت معاینه فنی را به تاخیر بیندازد و بر سنگینی جرائم این افراد بیفزاید.
انتهای پیام/
الان من اصلا تو طرح ترافیک نرفتم و جریمه پلیس ندارم از شهرداری واسه من اس اومده که شما وارد طرح شده اید و جریمه شدید!!!شهرداری این وسط چیکاره اس؟الان پلیس چیکاره اس؟؟؟جریمه پلیس رو بدیم یا شهرداری؟؟؟!!!یکی تکلیف مردم بدبخت رو روشن کنه!!
من موندم الان چطور وقتی تو طرح نرفتم و جریمه طرح ترافیک ندارم از پلیس انوقت چجوری شهرداری برام جریمه زده؟؟؟
جریمه طرح ترافیک فقط باید برای پلاکهای تهرانی باشه نه یه شهرستانی که هیچ اطلاعی از این طرح ها و زوج و فرد ندارد
یا درست اطلاع رسانی کنند
بهتر است برای اینها اطلاع رسانی شود و بهتر شهرستانی ها که تهران را شلوغ می کنند بیشتر عوارض بدهند.