مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از کاهش مصرف "بلانکیت" در خبازی‌های کرمانشاه خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از کاهش مصرف بلانکیت در خبازی‌های کرمانشاه خبر داد و گفت: سال گذشته 16 مورد مصرف بلانکیت در خبازی ها را کشف کردیم، اما امسال فقط یک مورد را شاهد بودیم.

وی تامین غذای کافی، سالم و مغذی را یکی از مسائل اصلی تمام کشورهای دنیا دانست و گفت: امروز در کشور ما بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با غذا سهم 76 درصدی دارند.

وی تغذیه نامناسب را دلیل اصلی این بیماری‌ها دانست و ادامه داد: از 380 هزار مرگی که در سال در کشور رخ می‌دهد، دو سوم مربوط به بیماری‌های غیرواگیر ناشی از غذا است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تاثیر اضافه وزن بر بیماری‌های افراد جامعه هم یاد کرد و افزود: اکنون تنها 30 درصد افراد جامعه وزن ایده‌آل دارند و مابقی دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شیوه نادرست تعذیه و بالا بودن سرانه مصرف قند، نمک و چربی در کشور، افزود: سرانه مصرف قند و شکر در ایران 66 گرم(متوسط دنیا 40 گرم)، نمک 12.5 گرم (5 گرم در دنیا) و چربی 50 گرم (در دنیا 15 گرم) است.

وی از برنامه‌ها برای کاهش سرانه مصرف قند، نمک و چربی در کشور خبر داد و گفت: قرار است اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی و صنعتی بسیار کم شود و میزان قند و نمک فرآورده‌های غذایی هم سالانه 10 درصد کاهش یابد.

مستوفی نصب نشانگرهای تغذیه بر روی مواد غذایی را نیز از دیگر این برنامه‌ها دانست که اکنون در کرمانشاه به صورت 100 درصدی انجام می‌شود.

مستوفی با بیان اینکه در کشور ما نیز دانشگاه علوم پزشکی نظارت جدی بر مواد غذایی از تولید تا چرخه توزیع و مصرف دارد که مرتبط با سلامت است، تصریح کرد: حتی میزان باقی مانده سموم کشاورزی، نیترات و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی نیز بررسی می‌شود.

وی مهمترین معضلی که اکنون در حوزه غذا در کشور و کرمانشاه با آن مواجهیم را تقلبات گسترده در تولید مواد غذایی و محصولات زیرزمینی اعلام کرد و افزود: اگرچه برخوردهای مستمری با این تخلف صورت می‌گیرد، اما کافی نیست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزودنی‌ها و رنگ‌های غیرمجاز را نیز از دیگر نگرانی‌هایی دانست که در حوزه غذا با آن مواجهیم و تاکید کرد: این افزودنی‌ها در حوزه نان و فرآورده‌های غلات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مستوفی با اشاره به نظارت جدی که بر خبازی‌ها، کارخانجات آرد و حتی سیلوهای ذخیره گندم صورت می‌گیرد، تاکید کرد: خوشبختانه در کرمانشاه با کاهش قابل توجه موارد اضافه کردن بلانکیت به نان از 16 مورد در سال گذشته به یک مورد در سال جاری مواجه بودیم.

وی درباره محصولات تراریخته نیز تاکید کرد: به زودی برچسب‌گذاری این مواد غذایی آغاز خواهد شد که باید برای 100 تا 120 محصول انجام شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اطلاع‌رسانی درباره تراریخته بودن یک محصول را حق مردم دانست و افزود: البته بر اساس پژوهش‌هایی که طی چندین سال در آمریکا صورت گرفته هنوز مدرکی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته تهدید کننده سلامت هستند، به دست نیامده است.

مستوفی در بخش دیگری از سخنان خود از گردش مالی 1.3 میلیارد دلاری قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی و 1.2 میلیارد دلاری مواد غذایی یاد کرد و ادامه داد: با افزایش قیمت دلار روند قاچاق مواد غذایی و آرایشی غیربهداشتی به داخل کشور بسیار کمتر شده است .

 

 

انتهای پیام/د

سال گذشته 16 مورد مصرف بلانکیت در خبازی ها را کشف کردیم

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، خبازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.