کارشناس مسئول دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: کارگاه آموزشی ترویجی زراعت کلزا با حضور ۳۲ نفرازکشاورزان، مددکاران ترویجی و کلزاکاران منطقه در شهرستان میاندوآب برگزار شد.

همایون فر، کارشناس مسئول دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به اهمیت استراتژیکی محصول کلزا، کارگاه آموزشی ترویجی زراعت کلزا با حضور 32 نفرازکشاورزان ، مددکاران ترویجی و کلزاکاران منطقه به تعداد 32 نفردر محل اجرای سایت الگویی کلزا واقع در روستای گاومیشگلی شهرستان میاندوآب برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی با بیان نکات فنی، توصیه‌های علمی، مسائل به نژادی، به زراعی، مدیریت مزرعه را در زراعت این محصول از موارد ضروری دانست.

همایون فر ادامه داد: مناسب‌ترین زمان برای کشت کلزا ۱۵ شهریور تا هفته اول مهر ماه می‌باشد و یک روز تاخیر در کشت کلزا برابر است با ۱۱ روز تاخیر در برداشت محصول و تاریخ اولین آبیاری در این محصول به منزله تاریخ کشت می‌باشد؛ از این رو به محض کشت این محصول می‌بایست نسبت به آبیاری آن اقدام نمود.

ویت صریح کرد : توسعه کشت کلزا از اولویت‌های سازمان در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش وابستگی به واردات روغن می‌باشد. این محصول، با نیاز آبی کم، محصولی مناسبی، برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است که حاصلخیزی خاک را بهبود بخشیده، باعث افزایش تولید محصولی که بعد از آن کشت می‌شود، می‌گردد.

در ادامه کارگاه آموزشی رئیس اداره آموزش و ترویج کشاورزی و مسئول مرکز جهاد کشاورزی زرینه رود جنوبی، مطالبی را در خصوص اهمیت کشت‌های پاییزه، محدودیت منابع آبی در راستای احیاء دریاچه ارومیه و توسعه کشت محصولات کم آب بر بویژه کلزا بیان کرد.

انتهای پیام / ن

برگزاری کارگاه آموزشی کلزا در میاندوآب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.