مخترع مازندرانی با استفاده از کابل برق ۲۲۰ ولتی بهره وری اقتصادی درختان کم سن و سال گردو را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهره وری اقتصادی از درختان کم سن و سال گرد به روش صنعتی و با استفاده ازکابل گرمازای الکتریکی که جریان زندگی و میوه دهی درختان نخبه گردو برخی از باغ‌های استان‌های مازندران، خراسان رضوی و تهران را تغییرداده است.

در این روش صنعتی نهال پیوندی گردو در سن دو سالگی ببار می نشیند و در سن پنج سالگی به باردهی اقتصادی می رسد.

آغاز زندگی جدید در زمان خواب درخت گردو

کشاورز ومحقق مازندرانی در زمان خواب درخت گردو یک جوانه از شاخه درخت نخبه گردو را بر روی پایه رقم regia یا گردوی ایرانی پیوندمی زند کاری که برای انجام آن گرمای ۲۶ درجه سانتی گراد نیاز است که بااستفاده از کابل الکتریکی که یک نوع المنت است این نیاز دمایی تامین می شود.

رمدانی کشاورز ، محقق و مخترع مازندرانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت:روش صنعتی پیوند گردو در زمان خواب درخت انجام می‌شود زمانی که سیستم‌های ایمنی درخت در داخل ریشه آن ذخیره و فعالیتی ندارد و دما صفر یا حداقل است.

وی افزود: هنگامی که پیوندک را بر روی پایه قرار داده  و بسته می شود با استفاده از کابل الکتریکی که نوعی المنت است با ولتاژ ۲۲۰ ولتی برق کار می‌کند که با تنظیم سیستم های کنترل یا پایش دما را روی  ۲۶ درجه سانتی گراد تنظیم و با تلورانس یک درجه یعنی ۲۵/۵ درجه سانتی گراد وصل و ۲۶/۵ درجه سانتی گراد قطع می‌کند این دما یک دمای موضعی است که در محل اتصال پایه و پیوندک قرار می‌گیرد و به مدت ۴ هفته نیاز گرمایی آن را تامین می‌کند.  

رمدانی گفت: قبل از بیدار شدن و فعال شدن سیستم‌های ایمنی نهال گردو و سلولهای پارانشیمی بافت پیوندی پینه ای در پایه و پیوندک ایجاد می شود و با تشکیل کالوس پیوندگردو با موفقیت انجام می گیرد.

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

ساخت دستگاه پیوند گردو در مازندران

مخترع نکایی این فرایند را با استفاده از دستگاهی که در این شرکت دانش بنیان طراحی و اجرا شده است و با کنترل هوشمند عمل می کند اقدام به تولید انبوه نهال پیوندی گردو کرده است.

به گفته رمدانی در روش سنتی از کاشت بذر تا پیوند و کاشت در عرصه اصلی و احداث باغ پیوندی گردو سه تا چهار سال طول می کشد این زمان در روش صنعتی به پنج ماه کاهش یافته است .

تغییر زمان باردهی درختان گردو

رمدانی با بیان اینکه نهال‌های بذری و معمولی حدود ۸ سال زمان می‌برد تا بالغ شود و به مرحله باردهی برسد مضافاً نهال های بذری مشکل تفرق صفات نیز دارند ،گفت: نهال‌های پیوندی که در این شرکت دانش بنیان به روش صنعتی تولید شده است در سن دو سالگی به بار می نشیند و در پنج سالگی بازگشت سرمایه گذاری خواهد داشت و اقتصادی می شود و در سن هشت تا ۱۰ سالگی هشت تن در هر هکتار محصول گردو با پوست چوبی برداشت می شود و این سیر در سن بالاتر از ۱۰ سال نیز افزایش پیدا می کند.

 

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

افزایش مقاومت درختان پیوندی گردو در برابر سرمای دیررس بهاره 

فاطمه رمدانی کارشناس ارشد کشاورزی  با بیان اینکه مقاومت درختان نخبه گردو پیوندی  بعلت خواب فیزیولوژی زیادتر نسبت به گردوهای بومی و محلی دو میل به بیداری در اردیبهشت ماه را دارد گفت: یکی از راههای فرار از سرمای دیررس بهاره برای این رقم از گردوی نخبه است.

وی افزود: در ۲۷ فروردین امسال بعد از بیداری درختان مخصوصاً گردو سرمای دیررس بهاره خسارت بسیار سنگین به باغ‌های کشور وارد کرده است. معاون وزیر در امور باغبانی آن را جز حوادث غیر مترقبه اعلام کرده است.

وی گفت: علیرغم خسارت سنگین به باغ‌های گردوی کشور رقم چندلر از مقاومت خوب نسبت به سرمای دیررس بهاره از خود نشان داده است.

کارشناس ارشد کشاورزی افزود: از مزایای دیگر این رقم را می‌توان از نظر کیفیت و کمیت در بازار پسندی و ارزش افزوده این محصول نام برد که توجیح اقتصادی خوب را ایجاد می‌کند و تنها مشکل که رقم چندلر دارد مشکل دیکوگاهی یا ناهماهنگی فعال شدن شاتون‌های این گردو با گل‌های ماده برای گرده افشانی است که در حال حاضر رقم فرانکت را برای گرده افشانی استفاده می‌کنند.

فاطمه رمدانی گفت:این رقم در مناطق کوهستانی از سرمای دیررس بهاره مصون نبوده است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ تا کنون این شرکت دانش بنیان سه ژنوتیپ برتر گردو را در مناطق کوهستانی شهرستان‌های آمل، نکا و خلحال استان اردبیل شناسایی کرده که از نظر خواب فیزیولوژی از رقم چندلر دیرتر بیدار می‌شوند و مکمل گرده افشانی رقم چندلر است ومی توان امیدوار بود که کاملا این مشکل در رقم چندلر رفع شده است.

 

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

توزیع نهال پیوندی گردو در بین باغداران منطقه نکا

آقای رمدانی این نهال‌های پیوندی گردو را با قیمت هر اصله  ۸۰ هزار تومان همراه با بک دوره گارانتی چهار ساله خدمات پس از فروش نظارت دارد که تاکنون بین باغداران  روستاهای  اوکرکا ، پوروا و لیمونده شهرستان نکا توزیع کرده است.

آقای پاینده باغدار روستای اوکرکا شهرستان نکا که ۵ سالی است درختان گردوی پیوندی این شرکت دانش بینان را کاشته است گفت:مقاومت درختان پیوندی گردو در این باغ د. رمقایسه با درختان محلی قبلا َ در این مکان کاشته شده بود در مقابل سرما و آفت بالا است.

وی افزود: امسال چهارمین سال از عمر این درخت است و از هر درخت ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم گردو برداشت کرده است.

در آمد ۱۶۰ میلیونی حاصل از فروش  نهال‌های پیوندی گردو 

این دستگاه به شماره ۲۹۲۱۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی ثبت شده و هم اکنون درقالب یک شرکت دانش بنیان به فعالیتش دارد ادامه می‌دهد.

فاطمه رمدانی کارشناس ارشد کشاورزی گفت:این شرکت دانش بنیان در یک گلخانه ۲۰۰ متری پارسال توانست ۳ هزار اصله نهال پیوندی  گردو به ارزش ۱۶۰ میلون تومان تولید و روانه بازار کند.

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

حمایت پارک علم وفناوری مازندران از این شرکت دانش بنیان

معتمدزادگان رییس پارک علم وفناوری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: این شرکت دانش بنیان تاکنون از پارک علم و فناوری استان تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه پردیس زیست فناوری پارک علم وفناوری استان هم آماده ارائه خدمت به این شرکت است افزود: این مخترع نکایی می‌تواند برای بزرگ کردن شرکت با در اختیار گرفتن زمین‌های بزرگتر طرح توسعه خود در اختیار بگیرد.

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

راه اندازی مجموعه باغ مادری از  درختان نخبه  گردو

این شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در استان مازندران مجموعه باغ مادری از درختان نخبه گردو را به مساحت سه هکتار در سه سال آینده در شهرستان نکا راه اندازی می کند .با توجه به اهمیت شناسایی درختان نخبه گردو مستلزم جمع آوری این گونه های با ارزش وذخایر ژنتیکی در یک مکان مشخص در قالب مجموعه باغ مادری از درختان نخبه گردو است .

در این مجموعه کارشناسان حفط نباتانت سلامت و کارشناسان باغبانی اصالت درختان مادری برای تکثیر نهال را بصورت هدفمند نظارت می کنند.

هم اکنون این نهال‌ها در منطقه کیاسر روستاهای اشکارد ، کنیم ، وری ، ادرو ، توسه چالو و روستای برد و همچنین روستای غریب محله بهشهر و اوریم سوادکوه و فیروزکوه و کلات مشهد به  مساحت بیش از ۴۰ هکتار کشت و به  بهره وری اقتصادی رسیده است.

بهره وری اقتصادی درختان گردو با استفاده ازکابل برق ۲۲۰ ولتی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حبییب الله لاهوری
۲۲:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
برای تهیه نهال ازاین شرکت وبهره بردن ازدانش کاشت ونگهداری باغ گردو ام چه کاری باید انجام دهم راهنمایی فرمایید ممنون میشوم ازکردستان سنندج....
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه نعمتی
۲۰:۵۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
شماره تماس خانم رمدانی لطفا بزارید برای خرید نهال و پرسش های مربوطه بسیار ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
چرا آدرس و شماره ای از شرکت در دسترس نگذاشتید ؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
چرا آدرس و شماره ای از شرکت در دسترس نگذاشتید ؟
آخرین اخبار