عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی باید با ذخیره نقدینگی‌های سرگردان مردم از سوداگری جلوگیری کند.


بانک مرکزی نقدینگی های سرگردان را در اختیار بگیرد/بخش‌های اقتصادی دولت در زمینه تثبیت نرخ ارز و سکه قدم بردارندسیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر نقدینگی‌های سرگردان در افزایش سوداگری و قیمت ارز و سکه، اظهار کرد: در کشور ما به دلیل آنکه تولید نمی‌تواند یک فعالیت پرسود اقتصادی باشد و تولیدکنندگان همواره متحمل خسارات فراوانی هستند، نقدینگی به سمت مشاغل کاذب روانه می‌شود که ممکن است به  شکل سفته‌بازی در امر مسکن و یا خرید و فروش غیرمنطقی ارز بروز پیدا کند.

وی افزود: برای تثبیت بازار به شیوه اصولی و هدایت مهندسی شده نقدینگی، باید مشاغل سودآور در کشور تعریف شده و بخش‌های اقتصادی دولت در زمینه تثبیت نرخ ارز و سکه قدم بردارند.

دلخوش تصریح کرد: صرافی‌ها باید مانند دیگر کشورها جایگاه خاصی داشته باشند، چراکه در هیچ کشوری هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی به غیر از صرافی‌ها نمی‌تواند خرید و فروش ارزهای خارجی را برعهده داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: معتقدم در شرایط بحرانی بانک مرکزی باید نرخ سود سپرده‌گذاران را چندین درصد افزایش دهد تا با ذخیره نقدینگی‌های سرگردان از سوق پیدا کردن آنها به سمت بخش‌های سوداگری جلوگیری شود.

وی با اشاره به موانعی مانند بخشنامه‌های دولتی پیش‌روی صادرکنندگان، اظهار کرد: در دولت برای صادرات کالا بخشنامه‌های متعددی وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

دلخوش گفت: در گمرک مشکلات بسیاری وجود دارد و صادرکنندگان متحمل آسیب‌های فراوانی می‌شوند، لذا آنها می‌توانند بخشنامه‌های ابلاغ شده را به کمیته 12 اتاق بازرگانی کشور و مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بیشتر ارائه دهند؛ البته سعی کرده‌ایم که با تسهیل شرایط وضعیت نسبتا مساعدی را نسبت به قبل برای صادرکنندگان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مشکل همین هست که نقدینگی زیاد هست و مسئولان اقدامی نمیکنند
آخرین اخبار