کاهش آب ذخیره شده پشت سد های ملایر و تویسرکان

ذخیره آب پشت سد کلان ملایر و سرابی  تویسرکان امسال کمتر از مدت مشابه پارسال است.

کاهش آب ذخیره شده پشت سد های ملایر و تویسرکان به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده ،مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت:ورودی به سد کلان و سد سرابی تویسرکان از ابتدای سال آبی جدید نداشته ایم و باید در مصرف آب ذخیره شده سد ها مدیریت بهینه داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه هم اکنون 37 میلیون متر مکعب آب پشت سد کلان ملایر ذخیره شده است افزود: هم اکنون تنها 770هزار لیتر در ثانیه از آب این سد برای بخش کشاورزی مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان از ذخیره آب 5 میلیون و 760 هزار متر مکعبی آب پشت سد سرابی تویسرکان خبر داد و اظهار داشت: از این سد هم تنها بخش کمی برای مصرف آشامیدنی برداشت می شود.

وی ادامه داد:در بهار امسال با بارش های خوب نزولات جوی 9 میلیون متر مکعب آب پشت سد سرابی تویسرکان ذخیره شد و این سد سر ریزکرد.

سد سرابی با هدف تامین دراز مدت آب آشامیدنی شهرهای تویسرکان ، سرکان و منطقه سرابی ، تامین کمبود آب زراعی باغ های پایین دست سد و کنترل سیلاب ها با ظرفیت 7 میلیون متر مکعب ایجاد شد.

همچنین بهار امسال بارندگی های خوب ، موجب سرریز شدن سد کلان شهرستان ملایر با ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعب آب شد.

با بهره برداری از این سد، ۱۲میلیون متر مکعب برای آب آشامیدن شهر ملایر، ۴ میلیون مترمکعب برای کشاورزی و باغداری، پنج و نیم میلیون متر مکعب مصرف زیست محیطی و نیم میلیون مترمکعب هم برای مصرف صنایع پایین دستی پیش بینی شده است.

سد کلان ملایر ۴۷ متر ارتفاع و تاج آن  ۸۲۸ متر طول دارد.

برای انتقال آب سد کلان به شهر ملایر ۳۸ کیلومتر خط انتقال آب نیاز است که تاکنون ۳۵ کیلومتر این طرح اجرا شده است.

انتهای پیام/ا

سدهای ملایر و تویسرکان کم بار تر از سالهای قبل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.