برجام یک عهدنامه الزام‌آور است اما آمریکا این پیمان را نادیده گرفت/ پروژه ملی جنیدی گفت: آمریکا پیمان مودت را نادیده گرفته است پس باید ساختاری برای بررسی نقض قوانین دارویی به وسیله این کشور تشکیل شود.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری صبح امروز در حاشیه مراسم پنجمین همایش حقوقی علمی کاربردی مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که دیوان لاهه به آن حکم داده مسئله تحریم دارویی و تجهیزات پزشکی آمریکا است که براساس این حکم آمریکا باید همه تحریم‌ها را در این خصوص بردارد.
 
وی ادامه داد: رأی دیوان لاهه ارتباط نزدیکی به حوزه سلامت دارد و متأسفانه  آمریکا اعلام کرده است که از عهدنامه مودت خارج می‌شود که این کار مغایر با بند دوم دستور موقت دیوان لاهه است.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور تأکید کرد: به دلیل رأی دیوان لاهه خروج از عهدنامه سبب تشدید دعوا از طرف آمریکا می‌شود که در صورت صدور این اعلامیه خروج از عهدنامه از طرف آمریکا یکسال بعد انجام‌پذیر است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا از پیمان مودت خارج شود، افزود: آمریکا موظف به رعایت دستور دیوان لاهه است زیرا این کار خلاف عهدنامه و دستور دیوان لاهه مبتنی بر حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.
 
جنیدی ادامه داد: یک التزام اضافی از بعد از خروج آمریکا از عهدنامه موقت ایجاد می‌شود که این کشور را از وظایفی که دیوان لاهه برعهده آنها گذاشته، معاف نخواهد کرد.
 
وی تأکید کرد: ما باید ساختار حقوقی خود را تقویت کنیم و من پیشنهاد می‌کنم در وزارت بهداشت ساختاری تشکیل شود و مدیران پیگیر آمار آسیب بیماران و یا فوت افرادی به دلیل تحریم دارویی باشند.
 
جنیدی اضافه کرد: ساختار وزارت بهداشت باید به طور مرتب نقدهای آمریکا را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پیگیری کنند؛ نسبت به 5 سال گذشته با توجه به حواشی برجام، خوشبختانه آمریکا از موقعیت حقوقی ضعیف‌تری برخوردار است.
 
وی گفت: از منظر حقوقی خروج آمریکا از برجام یک ابزار قدرت نرم به حساب می‌آید و کشورهای دیگر ملزم به رعایت برجام هستند و خوشبختانه ما برای احقاق حق خود از یک مرجع قضایی بین‌المللی استفاده کردیم و رای دیوان لاهه به نفع ایران صادر شد.
 
وی ادامه داد: دیوان لاهه  آمریکا را موظف کرده تا تحریم‌های خود در سه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، غذا و اقلام کشاورزی و همچنین وسایل یدکی و قطعات هواپیما را بردارد.
 
وی گفت: ثبت نقض قوانین و اقدامات آمریکا با توجه به رأی دیوان لاهه می‌تواند باعث ایجاد ادعای خسارت از کشور آمریکا شود.

نقش خطیر وزارت بهداشت در مستندسازی تخلف‌های آمریکا

معاون حقوقی رئیس جمهور تأکید کرد: دادگاه لاهه وارد دعوای اصلی نشده ولی در حال حاضر مستندسازی بهترین کار است و من پیشنهاد می‌کنم که وزیر بهداشت، معاون حقوقی و مدیران حقوقی مسئولیت خطیری برای مستندسازی نقش برعهده دارند.
 
وی اظهار کرد: تمامی مدیران شرکت‌های عمومی و خصوصی، بیمارستان‌ها باید اسنادی از خسارات وارد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی بر اثر تحریم‌های دارو و پزشکی جمع آوری و این مسئله را یک پروژه ملی تبدیل کنند.

سلامت، مهمترین حقوق شهروندی است

وی ادامه داد: با توجه به اصل 29 قانون اساسی حق سلامت یکی از مهمترین حقوق شهروندی است و بدنه حقوقی دولت و مدیران حقوقی دانشگاه‌ها که با مردم و دانشجویان سر و کار دارند، باید در مقام اجرای سریع قوانین سبب احساس عدالت در جامعه شوند.

احساس عدالت بیشتر از عدالت اثربخش است

وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد احساس عدالت بیشتر از خود عدالت اثربخش است، یادآوری کرد: تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان ناظر بر ارتباطات تجاری خودش با کشورمان همچنین ارتباط دیگر کشورها با ایران است که براساس حقوق بین‌المللی این نوع اقدامات توجیهی ندارد.
 
جنیدی با اشاره به اینکه جنس قواعد تحریم‌ها در حوزه حقوق عمومی محسوب می‌شود، گفت: پیمان مودت بیش از 60 سال است که به امضای طرفین رسیده است و تا هنگامی که آمریکا از آن بیرون نیامده است، ملزم به رعایت آن است.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: براساس ماده 10 پیمان مودت اگر امتیاز اضافه به اجزای کشور سوم داده شود، باید آمریکا نیز چنین امتیازی را به کشورمان بدهد.
 
وی گفت: موضوع برجام یک عهدنامه الزام‌آور محسوب می‌شود اما آمریکا این پیمان را نادیده گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار