به جای اتکا به منابع زیر زمینی باید به سرمایه‌های روی زمین تکیه کنیم/ بین حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت قائل باشیمملاوردی گفت: باید به جای تکیه بر منابع زیرزمینی که اتمام پذیر است، بر روی زمینی از جمله کودکان برای توسعه کشور استفاده کنیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در چهاردهمین همایش ملی حقوق شهروندی و حقوق کودک که با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، وزارت دادگستری و معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل برگزار شد، شهین‌دخت ملاوردی  دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در این همایش، اظهار کرد: ما باید نسل جدید را متناسب با شرایطی که با آن رو به رو و مواجهه خواهند شد، آماده کنیم؛ بحث آموزش به کودکان و حقوق شهروندی جایگاه ویژه‌ای دارد و تربیت شهروندی باید از سنین کم شروع شود، لذا نمی‌توان شخصیتی را که شکل گرفته و انواع باورها، اعتقادات و نگرش‌های متفاوتی دارد را به راحتی تغییر داد.

وی در ادامه گفت: یکی از برندگان صلح نوبل در سال 1993 گفته است، برای اینکه بتوان آینده یک کشور را پیش بینی کرد، نباید به سراغ صنایع و کارخانه‌ها برویم بلکه باید وضع دبستان‌ها را مشاهده کرد و دید فرزندان چگونه در دبستان‌ها آموزش می‌بینند و اگر کودکان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت کنیم، می‌توان اطمینان داشت که آن کشور در چند قدمی توسعه پایدار است و به زودی این توسعه در کشور رخ خواهد داد.

ملاوردی بیان کرد: ما بیش از آنکه تکیه بر منابع و سرمایه‌های زیرزمینی داشته باشیم که با مصرف به اتمام می‌رسند، باید اتکایمان به منابع روی زمین که انسان و به ویژه کودکان هستند، باشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در ادامه گفت: ما باید بین حقوق بشر و حقوق شهروندی که بعضا این دو را یکی می‌گیریم، تفاوت قائل باشیم و نباید در برنامه ریزی‌ها این نگاه را داشته باشیم؛ حتی نگاه و رویکرد منشور حقوق شهروندی، حقوق بشریست؛ در حالی که یک شهروند فعال دانشگر و مطالبه‌گر باید آگاه به مسئولیت‌ها و وظایف شهروندی خودش باشد و این رابطه متقابل حق شهروندی بین دولت و ملت را که ما همواره متذکر می‌شویم، در آموزش‌های خودمان به ویژه از دوران کودکی را مدنظر قرار دهیم. در این راستا حرکت‌هایی آغاز شده و هنوز راه زیادی وجود دارد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

اجرای پروژه شهر دوست‌دار کودک در انزلی

وی بحث شهر دوستدار کودک را مطرح و اظهار کرد: یکی از این شهرها انزلی است که پروژه شهر دوستدار کودک در آن اجرا شده و می‌بایست این شهر شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی داشته باشد که آن‌ها را رعایت کند از جمله اینکه حقوق اساسی کودکان در اولویت قرار گیرد و شهروندان کودکان را دوست داشته و کودکان نیز شهر خود را دوست داشته باشند.

ملاوردی در پایان بیان کرد: انشاءالله از ظرفیت دانشگاه‌ها و نهادهای مددی و شرکای دولت در پیش‌برد برنامه‌های دولت استفاده کنیم و امیدواریم با کمک هم بتوانیم دنیای سالم، امن و زیبا را برای کودکانمان بسازیم و تحویل آنان دهیم زیرا حق طبیعی آنهاست که در چنین دنیایی زندگی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار