وی در ادامه گفت: یکی از برندگان صلح نوبل در سال 1993 گفته است، برای اینکه بتوان آینده یک کشور را پیش بینی کرد، نباید به سراغ صنایع و کارخانهها برویم بلکه باید وضع دبستانها را مشاهده کرد و دید فرزندان چگونه در دبستانها آموزش میبینند و اگر کودکان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیه مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت کنیم، میتوان اطمینان داشت که آن کشور در چند قدمی توسعه پایدار است و به زودی این توسعه در کشور رخ خواهد داد.
ملاوردی بیان کرد: ما بیش از آنکه تکیه بر منابع و سرمایههای زیرزمینی داشته باشیم که با مصرف به اتمام میرسند، باید اتکایمان به منابع روی زمین که انسان و به ویژه کودکان هستند، باشد.
دستیار ویژه رئیس جمهور در ادامه گفت: ما باید بین حقوق بشر و حقوق شهروندی که بعضا این دو را یکی میگیریم، تفاوت قائل باشیم و نباید در برنامه ریزیها این نگاه را داشته باشیم؛ حتی نگاه و رویکرد منشور حقوق شهروندی، حقوق بشریست؛ در حالی که یک شهروند فعال دانشگر و مطالبهگر باید آگاه به مسئولیتها و وظایف شهروندی خودش باشد و این رابطه متقابل حق شهروندی بین دولت و ملت را که ما همواره متذکر میشویم، در آموزشهای خودمان به ویژه از دوران کودکی را مدنظر قرار دهیم. در این راستا حرکتهایی آغاز شده و هنوز راه زیادی وجود دارد تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی بحث شهر دوستدار کودک را مطرح و اظهار کرد: یکی از این شهرها انزلی است که پروژه شهر دوستدار کودک در آن اجرا شده و میبایست این شهر شاخصها و مؤلفههایی داشته باشد که آنها را رعایت کند از جمله اینکه حقوق اساسی کودکان در اولویت قرار گیرد و شهروندان کودکان را دوست داشته و کودکان نیز شهر خود را دوست داشته باشند.
ملاوردی در پایان بیان کرد: انشاءالله از ظرفیت دانشگاهها و نهادهای مددی و شرکای دولت در پیشبرد برنامههای دولت استفاده کنیم و امیدواریم با کمک هم بتوانیم دنیای سالم، امن و زیبا را برای کودکانمان بسازیم و تحویل آنان دهیم زیرا حق طبیعی آنهاست که در چنین دنیایی زندگی کنند.
انتهای پیام/