وزیر نیرو گفت: به دلیل کاهش بارش شاهد کمبود تولید برق و انرژی بودیم که با مدیریت و برنامه ریزی در سطح دولت، مجلس و سایر قوا کنترل شد.

مدیریت خوبی در دوران کاهش باران داشتیمبه گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس(15 مهر ماه) در پاسخ به سوال حبیب‌الله دهمرده اظهار کرد: بنده اوایل شهریور ماه درخواستی را به هیئت رئیسه مجلس فرستادم تا گزارشی از تابستانی که پشت سر گذاشتیم به نمایندگان مجلس ارائه دهم.

وی افزود: در سال آبی گذشته به طور متوسط حدود 31 درصد بارش کمتری داشتیم و این امر موجب شد که حدود 340 شهر ما با 34 میلیون جمعیت، 6هزار و 700 روستا تحت تنش قرار بگیرند و اثر این کم بارشی موجب کاهش بیش از 4 هزار و 500 مگابات ظرفیت تولید برق بود و حدود 50 درصد از انرژی کشور کاهش پیدا کرد.

اردکانیان افزود: با مجموع برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همکاری‌ها در سطح دولت، مجلس و سایر قوا، توانستیم مشکلات را کنترل کنیم چراکه در تهران حدود 43 روز از تابستان از دمای بالاتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در سطح جهان سالانه 60 درصد بارش متوسط را به واسطه تبخیر از دست می‌دهیم که گاهی اشتباها این میزان تبخیر با منابع آب در دسترس جایگزین می‌شود؛ در ایران به دلیل شرایط اقلیمی 70 درصد بارش متوسط تبخیر می‌شود، اما آنچه مهم است تبخیر سطح منابع و سطح دریاچه‌های مصنوعی است. این نسبت در دنیا به طور متوسط 5 درصد و در ایران حدود 6 درصد است.

وزیر نیرو ادامه داد: جهت وزش باد غالب به گونه‌ای است که از چاه نیمه‌ها مقادیر زیادی تبخیر می‌شود، لذا هندسه منطقه‌ حاکی از آن است که حجم قابل ملاحظه‌ای از این مخازن نسبت به دیگر مخازن تبخیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: نیمی از پهنه‌های آبی ما 20 هزار هکتار است و حجم منابع آن 50 میلیارد مترمکعب است که در 5 سال اخیر به طور متوسط تبخیر آب افزایش یافته است.

اردکانیان افزود: سطح چاه نیمه‌ها حدود 7.5 درصد سطح مخازن آبی در کشور است که حجم آن 3 درصد است اما میزان تبخیر آن حدود 17 درصد است و دلیل اصلی آن بالا بودن دما، رطوبت کم، شدت و تداوم باد و تابش مستقیم خورشید است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: روش‌های مختلفی در دنیا برای کاهش تبخیر از پهنه‌های آبی وجود دارد که عمدتا معطوف به استفاده از پنل‌های خورشیدی، روش‌های شیمیایی، بیولوژیکی و مدیریت مخزن است؛ ما در ایران این روش‌ها را در مقیاس کوچک آغاز کرده‌ایم و آزمایشاتی را در دست کار داریم، اما نتایج آن حاکی از آن است که برای ما بهترین شیوه مدیریت مخزن است و با این مسئله می‌توانیم در زمینه چاه نیمه‌ها میزان تبخیر را کاهش دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان تبخیر ما در نُرم جهانی تقریبا متعادل است، اظهار کرد: این موضوع مورد توجه ما قرار دارد و پیگیری‌های آقای دهمرده نیز حائز اهمیت است، در مورد مسئله رسوب نیز باید بگویم که عمده طراحی سدها بر اساس تله اندازی برای رسوبات است و این مکان‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شود که در طول زمان رسوب بیشتری را جمع آوری کند.

اردکانیان با بیان اینکه جنوب شرقی کشور درگیر چالش های عمده ای از حیث منابع آب است، تصریح کرد: پیچیده ترین پدیده های مدیریت منابع آب در این منطقه شکل می گیرد، به این مشکل پرداخته خواهد شد و راهکارهای آن در سطح ملی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کاهش رسوب، کاهش تبخیر، مطالعه آب ژرف، حل مسئله آب های مرزی، عملیاتی کردن معاهده 1351 هیرمند و کشور همسایه اقداماتی هستند که انتظار داری با هماهمنگی و پشتیبانی نمایندگان به وِیژه استان سیستان و بلوچستان و آقای دهمرده با سرعت بیشتری انجام شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: مطالعات لایروبی رودخانه سیستان و شناسایی مشکلات آن در قالب طرح جامعی در دستور کار است و اقدامات تکمیل سازه ای برای مدیریت رسوب مخزن در حال انجام است که از جمله آن ایجاد دریچه بین مخازن چاه نیمه یک و سه و همچنین تکمیل پروژه ایستگاه پمپاژ، استفاده از حجم مرده چاه نیمه 4 است.

اردکانیان در پایان خاطرنشان کرد: با مسئولان سازمان طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی مصوبه سفر اخیر به سیستان و بلوچستان مبنی بر توسعه فضای سبز را مطرح کردیم و آن را در دستور کار قرار دادم. انتظار می رود با تامین منابع مالی ، اجرای آن سرعت بیشتری به خود گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار