براری‌ با اشاره به تدوین برنامه 10 ساله در حوزه فضایی‌ کشور، گفت: ایران در صنعت فضایی رتبه‌ اول منطقه را به خود اختصاص داده است.
 
ایران رتبه اول منطقه در فن‌آوری فضایی‌/ ماهواره امیرکبیر تصاویری با دقت ۴۰ متر را دریافت می‌کند/ پیام امیرکبیر اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر دو سال استبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی براری‌ رئیس سازمان فضایی در نشست تخصصی ماهواره پیام امیرکبیر‌ که در این دانشگاه در حال برگزاری است، با اشاره به هفته جهانی فضا گفت: سال 1999 با پیشنهاد هیئت ایرانی در سازمان ملل این هفته به رسمیت شناخته شد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه هدف از برنامه هفته جهانی فضا آشنایی با موضوعات مهم فضایی است، گفت: به دنبال این هستیم تا تمام مردم جامعه با دانش فضایی آشنا شوند تا کاربرد آن در زندگی آنها مشخص شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه 10 ساله در حوزه فضایی‌ کشور اظهار کرد: برنامه 10 ساله اول از سال 85 تا 94 تدوین شد که بر مبنای آن توسعه فناوری فضایی‌ و دستیابی به چرخه‌ کامل در این فناوری از جمله برنامه‌های تدوین شده بوده است.

حضور ایران در رتبه پانزدهم حوزه فن‌آوری فضایی

براری‌ ادامه داد: در دهه اول و طی برنامه 10 ساله توانستیم‌ رتبه اول علمی در منطقه را کسب کنیم و همچنین در رتبه پانزدهم جهان در حوزه فن‌آوری فضایی قرار بگیریم‌.

وی با بیان اینکه ماهواره امیرکبیر‌ سبب پیشرفت‌های بسیاری شده است، گفت: دانشگاه امیرکبیر‌ عملکرد خوبی در توسعه فن‌آوری فضایی داشته است و ماهواره‌ پیام آن یک ماهواره‌ سنجشی‌ و عملیاتی‌ است.

تثبیت چرخه کامل فن‌آوری فضایی هدف سند 10 ساله دوم

رئیس سازمان فضایی با اشاره به برنامه 10 ساله دوم سند فضایی‌، گفت: این برنامه سال 95 شروع شد و هدف آن تثبیت‌ فناوری و چرخه کامل فن‌آوری فضایی‌ در جهان است.

براری‌ با بیان اینکه در 10 سال اول ماهواره‌‌هایی ساخته شده‌اند، اظهار کرد: در 10 سال اول فقط ماهواره‌ها را در مدار قرار دادیم اما در برنامه دوم سند فضایی به دنبال قرار دادن ماهواره‌ها با ماندگاری بیش از 2 سال در مدار هستیم‌.

وی درباره ماهواره عملیاتی پیام، گفت: پیام امیرکبیر‌ اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر 2 سال است و امسال برای قرار گرفتن در مدار‌ پرتاب‌ خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اولویت‌ دوم سند فضایی کشور گفت: پرتاب ماهواره و رسیدن به اقتدار فضایی‌ هدف دیگری است که در سند دوم به دنبال آن هستیم‌.

تحقق رشد 20 درصدی در اقتصاد فضایی‌

براری‌ با بیان اینکه اقتصاد فضایی‌ اهمیت بسیاری دارد، گفت: به دنبال این هستیم که تا چند سال آینده بتوانیم‌ 20 درصد در صنعت فضایی‌ رشد داشته باشیم‌.

وی درباره ماهواره «کیوب‌‌ست» اظهار کرد: ساخت این دسته از ماهواره‌ها آغاز شده است و امسال 2 مسابقه دانشجویی برگزار خواهد شد.

برگزاری دو مسابقه دانشجویی در حوزه صنعت فضایی

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: مسابقه اول در حوزه ساخت ماهواره‌های دانشجویی «کیوب‌‌ست» و مسابقه دوم پروژه‌ منظومه‌ ماهواره‌ای برای آشنا کردن دانشجویان با فضا است.

براری‌ درباره اهمیت حضور استارت‌ آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، گفت: رشد اقتصادی استارت‌ آپ‌ها در حوزه فضایی قابل توجه است و تصمیم داریم تا به کمک دانشگاه‌ها زنجیره اقتصادی را کامل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ماهواره امیرکبیر‌ اظهار کرد: این ماهواره تصاویری با دقت 40 متر را دریافت می‌کند و فرصتی تاریخی برای ورود ایران به بازار بین‌المللی است.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به همایش نوآوردگاه‌ فضایی اظهار کرد: جوانان به کمک این همایش تشویق‌ می‌شوند تا به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بروند.

ارزش افزوده داده‌های هواشناسی‌ در ارتقای صنعت کشاورزی

براری‌ با بیان اینکه به کمک داده‌های هواشناسی‌ به رشد زیادی دست یافته‌ایم‌، اظهار کرد: سال گذشته از طریق داده‌های هواشناسی بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش افزوده در صنعت هوایی انجام گرفته است و امیدوار هستیم تا با کمک ماهواره امیرکبیر‌ زنجیره این ارزش افزوده بیشتر شود.

پرتاب 3 ماهواره در دستور کار است

وی درباره ماهواره‌هایی که تا به امروز برای قرار گرفتن در مدار به فضا فرستاده شده است، گفت: سال 92 کاوشگر‌ سنجشی، سال 93 ماهواره فجر، سال 96 پرتابگر‌ سیمرغ‌ به فضا پرتاب شدند.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: همچنین امسال هم ماهواره سنجشی شریف‌ ست‌، ماهواره سنجشی – عملیاتی پیام امیرکبیر و ماهواره مخابراتی ناهید به فضا پرتاب خواهند شد.

براری‌ با بیان اینکه پرتاب ماهواره پارس یک در دستور کار است، گفت: این ماهواره با دقت 15 متر توسط پژوهشگاه‌ فضایی ساخته شده است و به دنبال این هستیم تا افق 1404 توان ساخت ماهواره سنجشی‌ با دقت یک متر را داشته باشیم‌.

پرتاب انسان به فضا نیازمند پول و همکاری بخش خصوصی است

وی درباره پرتاب انسان به فضا، گفت: اولویت‌ اول در سازمان فضایی‌ ایجاد زیرساخت‌های فضایی است اما تلاش ما این است که بتوانیم بخش خصوصی را در این حوزه فعال کنیم‌.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: پرتاب انسان به فضا نیاز به منابع مالی دارد اما امیدوار هستیم‌ تا بخش خصوصی‌ هم در این حوزه بیشتر فعال شود‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار