اختراع عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور جهرم در حوزه شیمی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور جهرم، اختراعی را در حوزه شیمی با عنوان 'ترانزیستور اثر میدانی حساس به یون با استفاده از لایه برداری مکانیکی' به ثبت رساند.

دکتر امین فرهنگ فر، مخترع این دستگاه گفت: در این اختراع، برای نخستین بار با استفاده از ترانزیستور‌های بسیار ساده و ارزان تجاری موجود در بازار، حسگر حساس به مواد شیمیایی و زیستی ساخته شده است.

وی افزود: در حقیقت الکترود این دستگاه، شرایطی را فراهم می‌سازد که بتوان با لایه‌نشانی بر روی سطح آن، حسگر‌های مورد نیاز را برای اندازه‌گیری غلظت انواع مواد موجود در صنایع مختلف، طراحی کرد.

فرهنگ فر ادامه داد: الکترود‌های این دستگاه با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار ریال ساخته شده در حالی بهای نمونه صنعتی آن بیش از ۷۰۰ یورو است.

همچنین آنالیزور مربوط به این الکترود نبه شکل کاملا داخلی، طراحی و ساخته شده که نسبت به نمونه خارجی آن بسیار مقرون به صرفه است.

این مخترع گفت: تا کنون حسگر‌های متفاوتی با استفاده از این دستگاه ساخته ام که یکی از آن‌ها از سوی نشریه مربوط به دانشگاه فلوریدا آمریکا تایید شده و این اختراع نیز تایید علمی دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.