محمدرضا ترکی شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مشکل مهم رشته زبان و ادبیات فارسی، بهخصوص در دانشگاههایی که جزو دانشگاههای طراز اول محسوب نمیشوند، این است که چهبسا دانشجویانی جذب آن میشوند که ادبیات گزینه اول و مورد علاقه آنها نیست و از بد حادثه وارد این رشته شدهاند، با نگاهی به کارنامه عده زیادی از دانشجویان ورودی در این رشته درمییابیم که پایینترین امتیاز را از آزمون ادبیات به دست آوردهاند.
وی گفت: طبیعی است چنین دانشجویانی دانش و انگیزه لازم برای آموختن ادبیات را ندارند، این دانشجویان که شمارشان کم هم نیست، پس از گذشت مدتی با مشاهده ضعفهای موجود در برخی اساتید و مشکلات مختلف، نه تنها علاقهای به این رشته پیدا نمیکنند بلکه حتی حداقل انگیزه خود را نیز از دست میدهند و ساعاتی کسالتبار را برای به دست آوردن نمره و گذراندن واحد در کلاس میگذرانند، برای رفع این مشکل باید در نحوۀ برگزاری آزمون ورودی دانشگاهها تجدیدنظر کرد و کاری کرد که علاقهمندان واقعی ادبیات جذب این رشته شوند.
شاعر و استاد دانشگاه تهران بیان کرد: بازنگری دروس رشته ادبیات در چندسال اخیر با جدیت شروع شده و دنبال میشود، در حال حاضر درسهای مقطع کارشناسی در اغلب دانشگاهها با سرفصلها و برنامههای تازه ارائه میشود، در مقطع کارشناسی ارشد شاهد تنوعی گسترده از گرایشهای تازه هستیم، در دوره دکتری نیز گرایشهایی تازه تعریف شده است.
ترکی در مورد تاثیرات گرایشهای جدید رشته زبان و ادبیات فارسی گفت: این گرایشها بسیار مفید و کاربردی هستند و میتوانند روحی تازه در فضای دانشگاههای ما و کالبد این رشته بدمند، البته موفقیت این برنامههای تازه مستلزم تحقق شرایطی است؛ از جمله باید به حضور استادان مجرب و امکانات آموزشی و متون درسی متناسب و غیره اشاره کرد.
گرایشهایی که سودی چندان برای رشته زبان و ادبیات فارسی ندارد
وی تصریح کرد: متأسفانه این امکانات و شرایط در همه دانشگاهها، خصوصا دانشگاههایی که جزو دانشگاههای طراز اول کشور نیستند، به صورت کامل وجود ندارد و برخی مراکز آموزشی به صورت بیرویه به تأسیس برخی گرایشها روی آوردهاند، تأسیس این گرایشها احیاناً تنها به ایجاد درآمد برای این مراکز و تولید مدارک دانشگاهی انجامیده و سودی چندان برای رشته زبان و ادبیات فارسی نداشته است.
استاد ادبیات دانشگاه تهران درباره وضعیت فعلی ادبیات معاصر در دانشگاهها گفت: وضعیت ادبیات معاصر در شرایط فعلی بسیار مناسبتر از گذشته است، در سالهای اخیر واحدهایی متعدد در زمینه نظم و نثر معاصر، نگارش و نقد ادبی و غیره به برنامه درسی این رشته افزوده شده است، طراحی گرایش ادبیات معاصر و ادبیات پایداری در دوره کارشناسی ارشد نیز بر غنای آموختههای دانشجویان در این زمینه افزوده است، همه ساله رسالههایی خوب نیز در زمینه ادبیات معاصر در دانشگاهها دفاع میشود که بر تحقیقات علمی در این عرصه افزوده است.
ترکی در مورد جذب دانشجویان خارجی در این رشته بیان کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی این قابلیت را دارد که دانشجویان خارجی زیادی را جذب دانشگاههای ما کند، در حال حاضر اغلب دانشجویان خارجی کسانی هستند که برای آموختن زبان فارسی وارد دانشگاههای ما میشوند، حضور این دانشجویان میتواند برکاتی بسیار داشته باشد و باعث گسترش فرهنگ ایرانی در سراسر جهان شود، ما در هیچ رشته دانشگاهی به اندازه زبان و ادبیات فارسی حرف برای گفتن نداریم.
آسیبهای جذب دانشجوی خارجی باانگیزه کسب درآمد
این استاد دانشگاه بیان کرد: آنچه مایه نگرانی است، این است که اخیرا شاهد نوعی رقابت کاذب بین دانشگاههای کشور در زمینه جذب دانشجوی خارجی هستیم، اخیرا دانشگاهها تلاش دارند تحت عنوان شعار «بینالمللی شدن» تعدادی بیشتر دانشجوی خارجی در این رشته و رشتههای دیگر جذب کنند، جذب دانشجوی خارجی اگر باانگیزه کسب درآمد باشد، نه تنها موجب بینالمللی شدن و پیشرفت معیارهای آموزشی نمیشود بلکه آسیبهایی را هم به دنبال خواهد داشت.
ترکی گفت: متاسفانه وزارت علوم در حالی که اغلب این دانشجویان غیرانگلیسی زبان هستند، به طرزی غیرمنطقی اصرار دارد که دروس دانشجویان خارجی به جای زبان فارسی به انگلیسی ارائه شود. این اصرار بیجا نوعی بیمهری به زبان فارسی است و در کشورهای دیگر غیرانگلیسیزبان هم متعارف نیست که برای آموزش دانشجویان خارجی از زبانی بهجز زبان ملی خودشان استفاده کنند. اگر زبان رسمی کشور و دانشگاههای ما فارسی است و اگر بناست زبان فارسی به زبان علم مبدل شود، این بدسلیقگیها حتما باید متوقف شود.
انتهای پیام/