رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: این شهرستان با ۱۶ هزار دام سنگین و ۷۰ هزار دام سبک، رتبه اول را در تولید فرآورده‌های خام دامی در استان را کسب کرد.

نجیب الله محمدی رئیس دامپزشکی شهرستان مهریزدر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: شهرستان مهریز دارای یک کارخانه تولید شیر است که روزانه ۱۱۰ تن شیر تولید می کند و شیرهای تولید شده در این شهرستان به استان های  فارس، گلستان و تهران صادر می‌شود.

محمدی افزود: این شهرستان  ۱۶ هزار دام سنگین و  ۷۰ هزار دام سبک  دارد و با کشتار روزانه ۴۰۰ راس دام  رتبه اول  تولید گوشت قرمز را در استان دارد.

رئیس اداره دام پزشکی مهریزگفت: شهرستان مهریز دارای ۴ واحد تولید تخم مرغ است که روزانه ۲۸ تا۳۰ تن تخم مرغ  تولید می شود و رتبه اول در استان یزد را دارا است.

محمدی افزود: بررسی بیماری دامها، تامین بهداشت دام، و در صورت لزوم قرنطینه دام و پیشگیری از شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام از اقدام مهم این سازمان است.

 محمدی با اشاره به شعار امسال اداره دامپزشکی امنیت غذایی همرا با اقتصاد مقاومتی است گفت: مشکل اساسی اداره دامپزشکی مهریز کمبود نیرو است.

رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز افزود: براساس اصل ۴۴قانون اساسی بعضی از وظایف اداره دام پزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است که باعث شده هزینه‌های بیشتری را برای دام داران در پی داشته باشد در عین حال این اداره هر کجا که ببیند بخش خصوصی قادر به انجام وظایفش نیست در خدمت رسانی به مردم آماده است و حتی عواقب آن را نیز می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از شهرستان مهریز را بافت روستایی تشکیل می‌دهد گفت: اگر مشکلی برای بافت روستایی پیش بیاید نیمی از اقتصاد این شهرستان ضربه می‌خورد و از بین می‌رود لذا باید برای حفظ این بافت تلاش ویژه‌ای شود.

وی گفت: در مهریز دو واحد تولید کننده خوراک دام وجود دارد که متاسفانه به علت پیگیری نکردن، حمایت نشدن و تحت اختیار افراد غیر بومی اداره می‌شوند به صورت نیمه فعال و غیر فعال در آمده اند.

محمدی ادامه داد: شهرستان مهریز دارای ۴ قطعه پرورش شتر مرغ به میزان ۳۰۰راس است.

محمدی با اشاره به اینکه شهرستان مهریز از منابع اسب خوب برخوردار است گفت: در این شهرستان ۸۰۰ راس اسب اصیل عرب وجود دارد که ۲۰۰راس اسب دارای شناسنامه هستند. در شهرستان مهریز اسب‌های وجود داردند که دارای مقام کشوری هستند. ولی متاسفانه توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۶ هزار دام در سال سه بار واکسیناسیون می‌شوند و در سال یکبار خون گیری از دام‌ها انجام شود، ولی تعداد پرسنل متخصص برای این کار سه نفر است؛ که برای خدمت رسانی کافی نیست و نیاز به ۴نفر نیروی متخصص دیگر است.

محمدی با اشاره به مبتلایان به بیماری تب مالت در شهرستان مهریز گفت: تعداد تب مالت در شهرستان مهریز در سال گذشته سه نفراعلام شده که همه غیر بومی بودند و بیماری سل و مشمه از پارسال تاکنون موردی گزارش نشده است.

وی با اشاره به واکسن‌های دام ادامه داد: تامین ۵۰ درصد از واکسن‌های دام در داخل و بقیه از خارج تامین می‌شود لذا برای اولین بار مردم هزینه تامین واکسن را شهروندان پرداخت کردند واکسن تب برفی غیر مستقیم وارد کشور شده است.

محمدی توصیه‌های به مردم داشت و گفت: مردم مهریز حتما عرضه و تولید بسته بندی‌های غیر مجاز و بیماری‌های دامی را گزارش دهند دامپزشکی را محرم اسرار خودشان را بداند و می‌تواندبا شمار ۳۲۵۲۳۰۶۰ و سامانه گویای ۱۵۱۲ با اداره دام پزشکی در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: شهرستان مهریز دو مطب و سه تا داروخانه و یک مرکز واکسیناسیون مطلق به بخش خصوصی دارد با۱۰نفر دامپزشک که با توجه به حجم کاری شهرستان مهریز با کمبود نیرو مواجه هستیم.

لازم به ذکر است شهرستان مهریز  رتبه اول تولید شیر در استان یزد را دارد.

انتهای پیام/ی

افزایش فرآورده های خام دامی در مهریز

برچسب ها: دامپزشکی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.