دانشمندان به تازگی موفق به رشد شبکیه چشم انسان در آزمایشگاه شدند.

رشد شبکیه چشم انسان در آزمایشگاهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیست‌شناسان برای درک چگونگی ساخت سلول‌هاییکه به ما اجازه دیدن را می‌دهند، بافت شبکیه چشم را رشد دادند.

براساس گزارش «ساینس آلرت»، این کار ممکن است زمینه را برای درمان بیماران مبتلا به کوررنگی و ژنراسیون ماکولا فراهم کند.

همچنین این کار زیست‌شناسان، اورگانوئیدی (بافت اندام با رشد مصنوعی) را به عنوان مدلی برای مطالعه توسعه انسانی بر روی سطح سلولی به وجود می‌آورد.

«رابرت جانستون» متخصص زیست‌شناسی در دانشگاه جان هاپکینز گفت: آنچه که ما در اورگانوئید شبکیه چشم آزمایش می‌کنیم شبیه به رشد طبیعی چشم است اما با این تفاوت که این اندام در یک ظرف رشد می‌کند.

سرنوشت سلول‌های بنیادی

آزمایشگاه جانستون کشف کرد که چگونه سرنوشت یک سلول تعیین می‌شود، به عبارت دیگر آنچه که در رحم اتفاق می‌افتد تا سلول‌های بنیادی در حال رشد به یک سلولی با ویژگی خاص تبدیل شود.


بیشتر بخوانید:علائم پارگی شبکیه چشم + توصیه‌ها 


در تحقیقاتی بر روی شبکیه، او و تیمش بر روی رشد سلول‌های مسئول دیدن رنگ‌های آبی، قرمز و سبز (سه گیرنده مخروطی تصاویر در چشم) تمرکز کردند.

در حالی که بیشتر تحقیقات بینایی بر روی موش‌ها و ماهی‌ها انجام شده بود اما هیچ کدام دینامیک روزانه و دید رنگی چشم انسان را ندارند. بنابراین این تیم بافت چشم انسان را از سلول‌های بنیادی مورد نیاز ساخت.

طی چند ماه که سلول‌ها در آزمایشگاه رشد کردند، بافت شبکیه کامل شد و برای اولین بار سلول‌های آشکارساز آبی و به دنبال آن قرمز و سبز به وجود آمدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

رشد شبکیه چشم انسان در آزمایشگاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.