سیل یکی از شایع‌ترین حوادث طبیعی در ایران و بسیاری از کشور‌های جهان است و هیچ استانی در ایران از خطر سیل مصون نیست.

قبل و بعد از وقوع سیل چه کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیل یکی از شایع‌ترین حوادث طبیعی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. آثار و عواقب ناشی از سیل ممکن است فقط ناحیه‌ای (‌مثلاً محله یا شهری) را در بر بگیرد، اما این امکان نیز وجود دارد که سیل تمامی حوزه یک رودخانه (‌از جمله چند استان) را همزمان با هم درگیر کند.

 در خصوص این موضوع احمد سلطانی مدیر کل آموزش عمومی، پایه و همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: تمام سیل‌ها شبیه به هم نیستند. در برخی موارد‌، سیل حاصل فرآیندی تدریجی بوده و ممکن است در یک بازه زمانی چند روزه روی دهد. اما سیل‌های برق‌آسا یا ناگهانی بدون هیچ علائم قابل مشاهده‌ای از بارش باران ممکن است (‌مثلاً در عرض چند دقیقه) روی دهند. این نوع سیل ناگهانی معمولاً خطرناک بوده و به صورت ستونی خروشان از آب به همراه صخره‌های سنگی، گل و لای و سایر خار و خاشاك‌های موجود در مسیر‌، خود را نشان می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: سیل به علت ‌ترک‌خوردگی یا شکاف در دیواره یک آب بند یا لنگرگاه نیز ایجاد می شود‌. این نوع سیل نیز می تواند بسیار مخرب باشد.  شکستن سد نیز می تواند موجب سیل شود كه آثار و عواقبی نظیر سیل برق‌آسا ایجاد خواهد کرد.

اقدامات ‌حفاظتی و مراقبتی قبل از وقوع سیل

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر در مورد اقدامات حفاظتی و مراقبتی در برابر سیل، عنوان کرد:  بهتر است از ساخت و ساز در حریم سیل خودداری شود و در صورت احتمال وقوع سیل، باید محل استقرار آب‌گرمکن‌ها‌، پانل برق و موتورخانه از سطح زمین، ارتفاع داده شود.

سلطانی در ادامه گفت: برای جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب محل سکونت، لازم است در محل زانویی سرویس بهداشتی منازل، دریچه اطمینان نصب شود و برای ممانعت از ورود سیل به درون خانه‌، بهتر است ‌اطراف آن دیوارکشی شود. همچنین دیوار پایه‌های ساختمان محل سکونت را باید با مصالح مناسب پوشاند تا مانع از نفوذ آب شود.

در حین وقوع سیل چه کنیم؟

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر با اشاره به اینکه برای کسب اطلاعات در مورد سیل لازم است به اخبار رادیو یا تلویزیون توجه کرد، افزود: باید ‌به وضع ‌جویبارها‌، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا ‌سیل برق‌آسا در این محل‌ها ‌به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می شود.

وی تصریح کرد: هنگامیکه ممکن است هر لحظه  سیل برق‌آسا روی دهد، در چنین وضعی باید ‌فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد. همچنین دریچه اصلی آب و ورودی گاز باید بسته و وسایل ‌برقی از جریان برق کشیده شوند و در صورت ‌خیس بودن یا در آب قرار گرفتن، باید  پریزهای برق را لمس کنیم.

سلطانی با اشاره به اینکه در آبی که جریان دارد نباید حرکت کرد، گفت: 15 سانتیمتر آب در حال حرکت می تواند ‌تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت ‌در آب، ‌باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است‌. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر، بهتر است از چوب دستی استفاده شود.

 وی افزود: ‌حدود 15 سانتیمتر آب، با كف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا کرده و ممكن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آن شود. حدود 30 سانتیمتر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها خواهد شد و همچنین حدود 60 سانتیمتر آب می تواند انواع خودروها را با خود ببرد.

 بعد از وقوع سیل چه کنیم؟

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر تشریح کرد: از نوشیدن آب سیل خودداری شود‌. همچنین آب ‌شرب ممکن است با نفت‌، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود، بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد.

 وی ادامه داد: باید مراقب مناطقی بود ‌که آب سیل در آنجا‌ ‌جمع شده است‌، زیرا ‌احتمال دارد که جاده، به علت وزن ‌حتی یک خودرو دچار ‌نشست شود.

سلطانی با بیان اینکه نباید سیم‌‌های سقوط کرده برق را لمس نمود، گفت: در اولین فرصت، باید امکانات آسیب‌دید‌ه ساختمان تعمیر شوند زیرا ‌سیستم آسیب‌دید‌ه فاضلاب برای سلامتی بسیار خطرناک است.

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر مطرح کرد: هر چیزی که با آب تماس پیدا کرده است را ‌باید تمیز و ضدعفونی کرد زیرا گل و لای ناشی از سیلاب می تواند حاوی فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک باشد.

سلطانی در پایان عنوان کرد: اغلب سازمان‌های بیمه گر در مناطق شهری شعبه دارند. می توان از سازمان‌های بیمه‌گر اقدام به تهیه بیمه‌نامه سیل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار