معاون مدیر کل و سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از بازسازی پشت بام کوشک و ساختمان مجاور مزرعه مبارک آباد روستای پنداس خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل ازروابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان"مهران سرمدیان"معاون مدیر کل و سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با تاکید بر اینکه قدمت این مزرعه به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار باز می گردد ، اذعان داشت : بازسازی پشت بام کوشک و ساختمان مجاور مزرعه با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون ریال از  اعتبارات ملی و از محل اعتبارات  مشارکت خانه های ایرانی در حال انجام است.

سرمدیان با تاکید بر مزرعه مبارک آباد مجموعه کاملی از یک مزرعه روستایی با عنصر رایج آن که مشتمل بر کوشک،فضای مزرعه ، سلخ آبگبر و قنات اختصاصی است ، افزود : طراحی بدیع و هنرمندانه و منحصر به فرد کوشک میانی آن و طبیعت گرایی بارز در معماری و طراحی فضاهای آن و ترکیب و مرتبط نمودن هنرمندانه  4 عنصر طبیعی آب ، باد ، خاک و گیاه و عناصر مصنوع( بنای کوشک و قنات) و حتی خود انسان و ایجاد محیطی روح بخش ورویایی برای انسان از ویژگی های بارز این اثر تاریخی است.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: بنای کوشک میانی در دو طبقه و تقریبا به صورت متقارن با زیر بنای 160 مترمربع در طبقه همکف و 13 متر مکعب در طبقه اول ساخته شده است.

سرپرست  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد : مزرعه مبارک آباد از اسم مبارک گرفته شده است که نام همسر ابوالحسن همسر مالک و از خوانین روستا بوده ،گرفته شده است.

فرهادی مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان نیز ادامه داد : سبک سازی بام ها ، انتقال خاک و لایه های فرسوده بام به بیرون از خانه ، استحکام بخشی سقف ها ، اجرا و اصلاح چفت بام ، اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای اندود نهایی کاهگل پشت بام ها در دو لایه از اقدامات مهم این طرح مرمتی است.

مزرعه مبارک آباد در تاریخ 24/4/94 به شماره 31284 در فهرست آثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/م

کوشک مزرعه مبارک آباد از آثاردوره زندیه در دست بازسازی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار